door Sjeng Langslaper » do 29 dec, 2011 22:16
sonali schreef:Michael W schreef:De vereniging kan hem zo opeisen; heb ik zelf ook al eens bij de hand gehad
Lijkt me niet... de vereniging heet toch geen 'de Wereldfietsers'?
En als ik bv. wereldfietser.com wil registreren, dan kun jij ook daar niets aan doen, want ik heb daar net zo veel recht op als jij/jullie.
Het is geen technische kaping van het WF domein, maar lijkt me wel misleiding om gebruikers te kapen. Aangezien wereldfietsers nog geen woord is in algemeen belang zal een rechter ook in het voordeel van de WF beslissen. Hiervoor tekent de registrant namelijk een vrijwaringsverklaring bij de stichting domeinregistratie (SIDN). Dit soort dingen komen frequent voor
Vroeger kon je bijv. ook plaatsnamen registreren, die waren vrij algemeen, maar nadien is er besloten om deze over te dragen aan de gemeentes omdat die er meer recht op hebben. Het is dus in Nederland [voor organisaties] juridisch beter geregeld dan in de US waar bij com/net/org domeinen het motto geldt van 'first come first serve' en waar je domeinen voor veel geld kan verkopen aan de rechthebbende. In Nederland zijn ook veel domeinnamen verboden (scheldnamen) zoals je dat in Duitsland met kentekenplaten hebt en in NL worden ook wel vaker dingen teruggedraaid en daar stemt elke registrant van een .NL domein in principe in mee (anders kun je geen domein registreren)
Maar goed, ik maakte een typefout en kwam op een heel andere site terecht, dus ik was gewoon benieuwd of dit bekend was. Wraak nemen lijkt me onzinnig, het zijn tenslotte mede fietsvrienden. Misschien hebben ze wel een heel goede reden waarom ze dit domein aan hun website gekoppeld hebben? Mocht je echt veel potentiele WF-mensen (mensen die van de WF gehoord hebben en per ongeluk daar terecht komen) verliezen kun je altijd het domein terugclaimen via een kort geding+SIDN. Maar ik denk niet dat het veel oplevert
Het is gewoon niet zo netjes van ze.