Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke GPS kaart - Forum Wereldfietser

Welke GPS kaart

Hallo,
Enige tijd geleden heb ik de Garmin edge 800 aangeschaft. Omdat deze nogal prijzig was (is?) heb ik gekozen voor de uitvoering zonder de city navigator kaart, en ben de openfietsmap gaan gebruiken. Dit werkt prima.

Deze is echter alleen voor de benelux. Ik vroeg me af of er ook een uitvoering is voor Europa of is er een andere mogelijkheid? Of moet ik toch maar de CN aanschaffen?

Alvast bedankt!
Matthijs1 schreef: Deze is echter alleen voor de benelux.
Nee hoor. Er is ook een Duitslandversie en met een beetje geluk over een tijdje een wereldversie. Als OSM voldoende is kijk dan eens hier of er nog wat voor je bij zit.

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/OSM_ ... n/Download

Als het niet goed genoeg is kun je altijd nog kaarten kopen.
De VeloMap kaarten hebben een opmaak die méér gericht is op de fietser. Vergelijkbaar met OpenFietsMap (maar wel minder fraai, eigen typfile maken is een overweging).
De onderliggende data is dezelfde als alle OpenStreetMap kaarten.
Contourlines (hoogteprofiel) moet je voor VeloMap afzonderlijk installeren.

http://www.velomap.org/download/
Bedankt voor de reacties!

Nou moet ik het GPS gebeuren nog wat leren dus ik heb nog een aanvullende vraag:
Ik heb de GPS nu alleen nog maar gebruikt om het fietserspad te rijden, wat uiteindelijk prima is gegaan. Aanvankelijk kreeg ik allemaal routeaanwijzingen waar ik helemaal gek van werd: een hele hoop gepiep en constant pijlen in beeld wat voor mij alleen maar verwarrend was. Na wat gehannes is het gelukt om dat uit te zetten zodat ik gewoon een lijn kon volgen, heerlijk! en nog eens goed voor de batterij ook.
Komende zomer wil ik ook weer gaan fietsen, maar heb nog geen idee waarheen en of het een vaste route wordt. Ik kan me zo voorstellen dat ik de navigatie functie ook wil gaan gebruiken (de tomtom functie zegmaar). Dat werkt met de openfietsmap, maar gaat dat met iedere andere kaart ook? Is het trouwens mogelijk om de navigatiefunctie te gebruiken zonder routeaanwijzingen in beeld, dus gewoon een lijn volgen? Dat is me tot nu toe nog niet gelukt.....
Thanks!
Vrijwel alle kaarten die je voor Garmin kunt krijgen zijn routeerbaar. Dus dat is geen probleem. Navigeren naar een eindpunt via een rechte lijn is voor zover ik weet een instelling van je gps. Je gebruikt dan eigenlijk een soort kompasfunctie van je GPS. Dat lijkt handig, maar wat betekent het in het terrein als je GPS je aangeeft dat je nog 50km rechtuit moet? Je hebt in dat geval toch nog een kaart nodig. Vanaf je GPS danwel van papier. En juist het tonen van kaarten (=gebruik batterij) kost stroom. Als je toch je GPS aan hebt staan is het laten routeren geen slechte optie. Haal de GPS eventueel uit de stand dat hij permanent kaarten toont en je hebt volgens mij een aardige tussenweg.
Als je een route en/of eindpunt weet, kan je een track maken en/of downloaden en in je apparaat zetten. Dan krijg je een lijn over de kaart geprojecteerd, die je zonder te navigeren gewoon kan volgen. Geen aanwijzingen dus, geen melding als je van de track af gaat, maar wel rustiger en je doet langer met een batterijlading.

Voor uitgebreidere info is er een goed GPS-forum:
Met het programma basecamp kun je een route converteren naar een track(spoor). Daarna kun je zowel de route als de track (spoor) op je GPS zetten en kijken wellke het best bevalt. Ik ken de edge niet dus weet niet exact wat dit apparaat kan met tracks/routes.

Je kunt ook WinGDB gebruiken om tracks/routes te converteren. Daarin zit ook nog speciale functionaliteit voor de edge omdat die met "koersen" werkt. Of dat ook opgaat voor de edge 800 weet ik eerlijk gezegd niet.

Zoals gemeld kun je voor detail vragen beter naar http://forum.gps.nl . Daar zitten vele echte cracks op GPS gebied.