Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Winterbanden zonder spikes - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Winterbanden zonder spikes

Aan de voorkant past het: de 37 mm is in werkelijkheid 31 mm breed, op een lichte smalle velg. Op een bredere stadsfiets velg zou het misschien 33 mm worden, en de band zal misschien in de loop van de tijd ook nog wel iets groeien. Aan de achterkant past het niet, want de band is wel vrij hoog.
Behalve dat breder ook nu weer comfortabeler blijkt heb ik natuurlijk nog geen verdere ervaringen, want het is prachtig weer.
Wim
Wim schreef:...want het is prachtig weer.
Wim
balen...
Inmiddels heb ik er achter een 32 mm Pasela TG op gelegd. Die is in het echt ook 31 mm breed, maar wel lager. Het past net, en rijdt superieur. Ik had voor de winter liever ook achter een winterband gehad, maar gelukkig paste het voor wel, en dat is het belangrijkste.
Wim
Deze morgen Conti Winters op m'n fietsie gelegd want het heeft eindelijk gesneeuwd! Deze bandjes lijken een heel stevige grip te hebben op de aangevroren papsneeuw (met hier en daar ingevroren fietssporen). Tegen een gemiddelde van ongeveer 20km/u naar m'n werk kunnen fietsen.

Ze fietsen wel iets slomer dan de Conti SportContacts waar ik al sinds jaar en dag mee rij. Maar ja, ieder voordeel heb z'n ...
Hier vanochtend op een glad stuk , iedereen lopen behalve ik :wink:
ging met een 20km/u vrolijk de DE brug over

M.i. duidelijk profijt van de conti wintercontact II die er nu omliggen
Ik volg dit topic als winterfietser met veel aandacht. Met name de rolweerstand van de Wintercontact zal me boeien. Scheelt het nou 5 % of 15?

Spikes is voor een gemiddelde winterreis voor mij geen optie, maar soms kom ik ook in west Europa sneeuw en ijs tegen, en dan loont wellicht een Wintercontact, met name als hij op ijs wezenlijk beter presteert dan een gewone band. Dat hij op sneeuw en nat wegdek beter is, dat geloof ik wel.

Kortom: kritisch testen, graag! Ik ben ook benieuwd naar rolweerstand en slipvasthied met 20 kilo bepakking.
Echt wetenschappelijk testen is een heel gedoe, en even niet voor mij. Mijn stellige indruk is dat de Wintercontact rolt als een doorsnee touring band. Niet zo snel en lekker als een Panaracer Pasela, maar beter dan een Marathon Extreme of zelfs de nieuwe gewone Marathon.
Voor wat betreft grip kan ik zeggen dat ik vorig jaar met de 26 inch versie gereden heb op opgevroren ingereden sneeuw en dat dat prima ging. Ook met voluit remmen kreeg ik de fiets niet aan het slippen. Er zijn vast situaties waar ook deze band te kort komt, maar ik ben ze nog niet tegengekomen. Op mijn 28 inch stadsfiets heb ik nu een Wintercontact als voorband (achter past hij niet) en hoewel ik hem nog niet echt hebt kunnen testen lijkt die veel smallere 28 inch versie als het op grip aankomt toch wel de mindere van de brede 26 inch Wintercontact.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Wim
Na 8 maanden wachten kwam dan eindelijk begin november een telefoontje van onze fietsenmaker. De Swalbe Marathon Winterbanden 28 inch waren binnen.
Heb ze op mijn reserve fiets om laten zetten zowel de voor en achterband. Toen ik bij onze fietsenmaker was bleek in de winkel een grote voorraad Swalbe Marathon Winterbanden aanwezig te zijn dus hij had groot ingeslagen.
Nadat de banden er op lagen naar huis gefietst (10 km) wel veel herrie lijkt dat je op een schelpenpad fietst. Thuis gekomen vond ik wel dat na zo’n kort ritje de spikes wel erg waren afgesleten. De fiets is daarna ongebruikt in de garage blijven staan in afwachting op het slechte weer.
Vorige week ineens een telefoontje van de fietsenmaker met de vraag wat ik van de banden vond. Ik gaf aan dat dit lastig was omdat ik er pas 10 km meer had gefietst.
Hij vertelde dat hij veel klachten had ontvangen van klanten over de slijtage, spikes die eruit schoten en de herrie.
Ik kon ze gratis omruilen voor Top Contact Winter 37-622 ik heb er niet lang over moeten nadenken en gebruik gemaakt van het aanbod.
Afgelopen zondagmorgen bij ons op de Posbank gefietst met de nieuwe Top Contact Winter en ondanks dat het spekglad was het goed te doen. Alleen naar beneden vond ik iets te veel van het goede toen heb ik maar (in de berm) gelopen met de fiets in de hand.
Ik ben er al vast heel tevreden over. Vorige week heb ik in noord-spanje naar 1500m geklommen in de sneeuw. En het was een mooi stijl stukje zonder asfalt en met veel gladde rotsen. Ik ben in ieder geval verkocht:)
Mijn lokale bike shop www.carbonsport.be heeft voor de Belgen
alvast 2 modellen met spikes voorradig. Zelf rij ik in de winter
met Michelin of Shwalbe cyclocross banden. Op ijs schuiven ze
natuurlijk. In de sneeuw en op bevuilde ondergrond doen ze
het prima en ze kosten niet eens veel.
Jammer dat fietsers in de winter 2 de zelfde banden op hun fiets blijven gebruiken. Er is namelijk een groot verschil tussen de eisen van een voorband of een achterband.

Grip moet je voornamelijk hebben met je voorband. Die glijdt altijd als eerste weg. Dat je achterband wat gladder is is alleen maar goed, dit geeft je soms een waarschuwing dat het glad is.

Rolweerstand komt voornamelijk van de achterband. Dus hier een zo snel mogelijk bandje onder plakken die net genoeg tractie geeft onder gladde omstandigheden.

Zo lang het een kwakkel winter blijft heb ik achter genoeg aan een Marathon Racer en een 47mm band voor, meestal Conti Contact.

Gaat de winter aanwakkeren, dan kies ik achter ook voor een 47mm bandje met een Snow Stud spike band voor. Besneeuwde paden door de duinen zijn dan zelfs geen probleem meer. 8)
Leo

gelijk heb je betreffende het verschil voor- achterband. In normale winterse omstandigheden heb ik vooraan een michelin mud noppenband en achter een
michelin mud met geribbeld loopvlak en noppen aan de zijkant. Werkt voor mij tot nu toe prima en voor een prijsje te vinden.

Groetjes
Luc