Additionally, paste this code immediately after the opening tag: stroomopwekking op de fiets - Forum Wereldfietser

stroomopwekking op de fiets

Ik ga 7 maanden fietsen. Nu neem ik wat elektrische apparaten mee als een digitaal fototoestel, zaklamp, fietslamp en een mobiele telefoon.
Weet iemand of er een systeem is dat je onder het fietsen batterijen (penlites AA) op kan laden, door trapbeweging?

Ik las ook over een batterij-oplader op zonne-energie. Heeft iemand hier ervaring mee? En hoe is het bevallen?

Op www.futurumshop.nl kwam ik ook een handopwindapparaatje tegen, voor het opladen van de mobiele telefoon en camera. Heeft iemand dit weleens gebruikt?

Bedankt voor reacties,

Geert.

even de zoekfunctie gebruiken, pas (maandje geleden ofzo) was er een topic over telefoonoplader via de dynamo, daar stonden enkele nuttige links bij.

Het hangt er een beetje vanaf waar je naar toe gaat en hoe vaak je stopcontacten tegenkomt. Ik ben net terug van 3 maanden Australi?. Ik had een gewone lader (met een zooitje NiMH-batterijen), een goedkope zonnecel-lader en een 15-minuten-lader van Varta (Varta 15 minute charge & go) bij me. Zoals jullie zien: ik maakte mij nogal zorgen dat ik zonder energie voor mijn digitale camera zou komen te zitten. Uiteindelijk heb ik alleen de Varta-lader gebruikt en had altijd energie. De lader heeft de twee batterijen die er bij mij in kunnen inderdaad binnen 15 minuten opgeladen (minder als ze niet helemaal leeg zijn).
De Varta-lader is verkrijgbaar in een uitvoering voor 2 batterijen (door mij bij de Praxis voor ? 38,= gekocht) en een uitvoering voor 4 batterijen.

Let op: De lader kan wel gewone oplaadbare batterijen opladen, maar de 15 minuten-termijn gaat alleen op bij speciale Varta 15 Minute Charge & go-batterijen. Deze zijn wat duurder en niet zo makkelijk verkrijgbaar (zie: www.panda.nl ).

Gerd

GerdC schreef:Let op: De lader kan wel gewone oplaadbare batterijen opladen, maar de 15 minuten-termijn gaat alleen op bij speciale Varta 15 Minute Charge & go-batterijen. Deze zijn wat duurder en niet zo makkelijk verkrijgbaar (zie: www.panda.nl ).

Gerd
Om precies te zijn hier: NIMH 2000MAH Charge & Go AA
:)

Hoeveel volt levert een fietsdynamo eigenlijk? 6 volt ongeveer toch? Kun je er niet gewoon twee in serie zetten en er dan weer een lader op aansluiten? Er zijn namelijk een aantal laders welke op 12 volt kunnen werken.

Snelladen zal op die manier niet lukken natuurlijk, zoveel stroom zal een fietsdynamo niet leveren (zou zwaar trappen worden ook waarschijnlijk :lol: )

Als druppelladen voldoende is, dan kun je ook gewoon een weerstandje ertussen zetten, en bijvoorbeeld 4 cellen in serie laden (4x1.2 tot max ong. 1.4 volt, is 4.8 tot 5.6 volt totaal, dus dat lijkt prima).

Ik heb diverse apparaatjes bij mij op fietsreizen die stroom gebruiken:

1) Fietsachterlicht
2) GPS
3) LED zaklamp
4) KG radio (aangepast: tevens audio weergave voor bv MP3- jukebox)
5) MP3 Jukebox
6) Schaakcomputer
7) Tri-band GSM
8) Dig. Fototoestel

Allemaal op (verschillende!) batterijen of accu's.
Met wat knutselwerk heb ik 1 universele en low-cost lichtgewicht oplossing gemaakt:

1) Opvouwbaar zonnecel paneeltje
2) Batterijhouder/lader/meter met stroom/spanning meter. Laadt ook oneven aantallen!!!
3) Universele powerpacks (bevat 4 NiMH AA opl. batterijen van 1800 mAH).

Ik heb ieder apparaat aangepast zodat deze een extern powerpack laat aansluiten.

De powerpacks laden tijdens kamperen maar ook tijdens het fietsen bv. Op de stroommeter kun je aflezen/inschatten hoe vol/leeg je accu's zijn en hoelang ze kunnen bijladen. Deze accu's hebben geen geheigen, dus iedere stroom is meegenomen. Ook zonder zon kun je accu's laden! (minimaal dat wel, maar alle stroom is meegenomen).

Ik heb twee universele powerpacks en alles werkt dus op groene stroom.
Neem contact op voor meer informatie. Deze oplossing is wel echt een doe-het-zelf oplossing en je moet wat ervaring hebben met electronia (solderen bv).

Misschien is deze rugzak een oplossing wel een beetje duur... :?
Maar het kan zowat elk elektrisch apparaat opladen, zelfs sommige laptops

http://www.rewarestore.com/product/020010003.html

Op deze pagina staat ook een zelfbouwtip:

http://www.smitmedia.nl/project/p33.htm