Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen (solo) TransAndalus of spanje voor vrouw?? - Forum Wereldfietser

Ervaringen (solo) TransAndalus of spanje voor vrouw??

Ideeen zijn aan het broeden om na afstuderen weer even alleen op de fiets te stappen. Dit keer wil ik met minder bagage dan normaal en meer een mountainbiketocht dan een fietstocht. De Great Divide en de TransAndalus zijn twee tochten die ik erg graag nog een keer wil fietsen. De voorkeur gaat uit naar de TransAndalus omdat het een stuk goedkoper is er te geraken met vliegtuig.

Ik wil hier dus aankomend voorzomer (juni(-juli) gaan fietsen, en dan niet de volle 2000km, maar zover als ik kan komen in ongeveer 4 weken. Nu ben ik al spaans aan het leren in het kader van onze fietsreis naar Zuid-Amerika, dus ik zal al wat basis dingetjes kunnen, maar vraag me vooral af hoe deze reis zal bevallen als (blonde) dame alleen op de fiets. Nu heb ik al ervaring met solofietsen, maar niet met Spanje uberhaupt.

Heeft iemand hier ervaringen over te delen? tips en tricks voor beste stukken van de route etc?

Gr en alvast bedankt!
*fietskriebels*
Janneke schreef: (blonde) dame
Haarverf? :D
Dag Janneke,

Ik vond Andalusie prima te doen.
Bij twijfel boos kijken was bij mij voldoende. En je gewone voorzichtigheid in acht nemen. (Niet om 2 uur in de nachten liften bij een disco).
De meeste lastpakken wat dat betreft gezien in Frankrijk.
Kijk wel uit voor stieren.

Fijne vakantie!
@ Boob: overtuig je m'n vriend ook nog even? :-P Hij reageerde waarom ik niet naar Marokko wilde, Spanje zou veel gevaarlijker zijn met al die spaanse machos :-)
@ Boob: overtuig je m'n vriend ook nog even? :-P Hij reageerde waarom ik niet naar Marokko wilde, Spanje zou veel gevaarlijker zijn met al die spaanse machos :-)
De TransAnlaluz heb ik nog niet gefietst, maar ik denk dat je grootste probleem niet zal bestaan uit lastposten onderweg maar vooral uit de zwaarte van de route en de hitte die in juni en juli al behoorlijk intens kan zijn.
Ik heb stukjes Transandaluz gefietst en vond het behoorlijk pittig. Het grapje gaat dat wanneer je de weg kwijt bent, je gewoon naar de eerstvolgende hoge top moet fietsen. Dat was met volle bepakking. Gewichtsbesparing lijkt me erg belangrijk. Eind juni werd het serieus heet (eerder 35 dan 30 graden), dus mei/juni zou beter zijn. Als vrouw alleen op pad heb ik geen ervaring, maar het lijkt me niet problematischer dan Nederland. Hooguit wat meer verbale aandacht. Op de Transandaluz zelf zul je niet veel mensen tegenkomen.
Hallo Janneke,
Ik ben/was geen lid van dit forum maar kreeg je vraag doorgestuurd vanuit de "project coordinator" van de transandalus.
Mijn vriendin en ik hebben vorig jaar september en afgelopen april in totaal zo'n 750km van de transandalus route "gedaan" en willen je graag helpen met je vragen mbt deze super fantastische route.
Ik zou je in eerste instantie willen verwijzen naar de blog van mijn vriendin http://reizigerc.blogspot.com waar van beide trips diverse verhaaltjes zijn terug te vinden. Via deze blog kan je vervolgens verder in detail.
Groeten,
Hans
Hoi Janneke, kijk ook eens op deze site http://www.skalatitude.com/

En natuurlijk hier http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =4&t=15951
Nou,
Ik heb eens even gekeken en had een volle week de volle overtuiging dat ik toch echt de Great Divide zal doen. Echter, vliegen erheen wordt erg prijzig. En kom ook net niet uit met m'n studie, zou jammer zijn als ik net-niet klaar ben voordat ik weg ga.

Nu dus even de afweging of ik niet toch gewoon de knoop door moet hakken en de Transandalus moet gaan fietsen.
Goedkoop vliegen (onder 300e incl fiets met transavia v.a. amsterdam (ipv de ruim 1000 euro die ik kwijt zal zijn naar canada/usa))
Lekker eten (ipv hamburgers en suikers in de usa)
Weer eens iets anders dan dennebomen (wel even genoeg gezien na Noorwegen/Lapland)

Het plan is dan om in September te gaan, direct na m'n afstuderen. Dan is het wel weer wat koeler, maar ook droger, dus minder mooi denk ik... tis maar niet anders.

Als er nog suggesties zijn, die zijn nog altijd meer dan welkom natuurlijk!
beste Janneke ik heb dan wel niet de transandalus gedaan maar wel in mijn eentje als vrouw de route naar Santiago. Ik heb geen enkel probleem gehad met welke spanjaard dan ook.
Volgens mij zijn de Spanjaarden heel erg vriendelijk. Juist minder macho dan bijvoorbeeld Italianen. Maar dat zijn vooroordelen natuurlijk. En ja ik ben een man dus weet niet heel goed wat de ervaringen zijn met lastig vallen of potloodventers. Ik ben van nature nieuwsgierig (ben ook reisjournalist) dus misschien eens een topic openen rond dit item. Volgens mij is er al heel wat geschreven over het onderwerp vrouw op de fiets alleen of vrouwvriendelijke landen. Ik denk dat je je niet moet laten afschrikken door indianenverhalen.
Rutger
Ach, ipv Beren Spray neem ik nu wel gewoon anti-macho-spanjaard-pepperspray mee :-D
Ik zag op bikepacking.net dat de transandalus qua route toch echt leuker is, de great divide heeft maar heel weinig singletrack en vooral veel gravel. Transandalus is dus ook wat uitdagender. Nog een plusje.
Nu op naar de Spaanse audiocursus :-)

Thanks voor alle reacties, ik zal na afloop/tijdens laten weten hoe het daar was!

Gr
Janneke schreef:Ach, ipv Beren Spray neem ik nu wel gewoon anti-macho-spanjaard-pepperspray mee :-D
Ik zag op bikepacking.net dat de transandalus qua route toch echt leuker is, de great divide heeft maar heel weinig singletrack en vooral veel gravel. Transandalus is dus ook wat uitdagender. Nog een plusje.
Nu op naar de Spaanse audiocursus :-)

Thanks voor alle reacties, ik zal na afloop/tijdens laten weten hoe het daar was!

Gr
Janneke, heb je de tour divide race al overwogen, mooie manier om die 4200km in 4 weken te proppen :). Ben serieus aan het overwegen om aan de race mee te doen, of in 2012 of in 2013. Zit ook wat tegen de kosten aan te hikken, maar wordt wel gelokt door de fysieke uitdaging. Maar zoiets kan natuurlijk ook in europa, maar dan zonder overige "racige vakidioten".
Had nog nooit van de TransAndalus gehoord, maar wat ik zo snel op internet google kan het natuurlijk nooit op tegen schoonheid van het afwisselende landschap/klimaat/wildlife van de great divide :). Als ik me goed herinner hebben ze delen van de Great Divide veranderd, met iets meer single track. Maar over het algemeen is het technisch gezien niet een moeilijke route....., dan kun je weer beter de kokopellitrail of de coloradotrail nemen (dan wel minimaal met voorvering aub).

Vliegen naar de us met de fiets mee kost zo'n 1000euro (ca 875+75) met KLM.

Heb je de TransSardignia Trailook al overwogen? Of mooie onverharde passages in de Pyreneen of La Palma?

Check ook alpenzorro voor wat inspiratie :) The Snake bijvoorbeeld.

PS hoe is het met de produktielijn van de frametassen? kunnen we al bestellen op de webshop?
[quote="AB]PS hoe is het met de produktielijn van de frametassen? kunnen we al bestellen op de webshop?[/quote]

Eerste tester krijgt asap de framebag binnen. En heb voor mezelf al een aantal tasjes af :-D
Er zijn teveel leuke dingen die ik op het moment doe (website bouwen, tasjes maken, videos editen) en moet ook nog studeren, dus die echte webwinkel moet even wachten. Als de testtassen het goed doen ben ik wel van plan gewoon een emailadres te plaatsen op de website (apridesigns.com) waar mensen een aanvraag kunnen doen etc. Ben in 2012 6 maanden op de fiets weg, dus een echte continue stroom van productie zal er nog niet zijn :-D. To be continued....
Janneke schreef:[quote="ABPS hoe is het met de produktielijn van de frametassen? kunnen we al bestellen op de webshop?
Eerste tester krijgt asap de framebag binnen. En heb voor mezelf al een aantal tasjes af :-D
Er zijn teveel leuke dingen die ik op het moment doe (website bouwen, tasjes maken, videos editen) en moet ook nog studeren, dus die echte webwinkel moet even wachten. Als de testtassen het goed doen ben ik wel van plan gewoon een emailadres te plaatsen op de website (apridesigns.com) waar mensen een aanvraag kunnen doen etc. Ben in 2012 6 maanden op de fiets weg, dus een echte continue stroom van productie zal er nog niet zijn :-D. To be continued....[/quote]
Goed bezig jij! Nice, zal de binnen driehoek van mijn fiets vast opmeten? Wil je het in CAD of een opgestuurde kartonnen onderlegger? Heb je al zeillatjes geprobeerd voor wat zijdelingse stevigheid/compartimenten? Zeer benieuwd naar de ervaringen met de testtassen. Zal pedalero in de gaten houden voor zijn reviews :).
Andalucía! Heerlijk. Ennio Morricone op de iPod mee!

.tsooJ
Hola Janneke,
Aqui te escribe uno de esos toros bravos Andaluces que quieres desalojar con gas pimienta. :lol:

De TransAndalus is een hele mooie route door een geweldig landschap over desolate paden. Ik geloof niet dat het een groot probleem zal zijn om als vrouw alleen in Spanje rond te fietsen. Het grootste probleem zit hem denk ik in de temperatuur, ook nog in september, en het gegeven dat je alleen fietst over grote stukken verlaten terrein, waar als er iets gebeurt hulp niet direct voorhanden is. Maar voor de rest, als je op het mee te torsen gewicht let en een goede conditie hebt, dan moet het een geweldige ervaring zijn. Veel succes met je tour en die geweldige Spaanse mannen.
Groeten, Raimundo

p.s. Heb je de gps tracks al?
Hey Janneke,

Gaat je plan nog steeds door ?
Ik arriveer 25 september in Jerez en ga de transandalus met de wijzers van de klok rijden.
Eind oktober vlieg ik van Malaga terug.

Het is allemaal een beetje last-minute (door een eerder gecancelede vakantie in juni)
Ben jij er al uit of je volledig op je gps gaat vertrouwen om de route te fietsen ? (ben zelf beginnend gebruiker, dus nog niet het volle vertrouwen).
Het routeboek van al die provincies meenemen is echter ook geen optie, want 3 kg papier denk ik.

Lees nu ook dat je zelf frame-bags begint te maken.
Super idee.
Ik heb nog alles overzees moeten bestellen, met de nodige wachttijden & douanekosten tot gevolg.
Is echt wel een markt voor denk ik.