Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zonder tent op pad. (maken van fiets film) - Forum Wereldfietser

Zonder tent op pad. (maken van fiets film)

Hallo wereldfietsers,

Ik ben Robbert, student aan de Willem de Kooning Academie (studie: audiovisueel vormgeven). Voor mijn afstudeerproject ben ik van plan om een film te maken over mijn fietstocht door Zuid Europa. (voorjaar 2012)

Omdat ik het een en ander aan filmapparatuur mee zal hebben onderweg, vind ik het een prettiger idee om te overnachten met een dak boven m'n hoofd. (geen tent)

Ik denk aan een route zoals de Groene Weg of een andere dergelijke route. Het gaat in de film meer om het onderweg zijn en niet zozeer om de eindbestemming.

Nu is mijn vraag, is het realistisch om zonder tent op pad te gaan en hoe kan ik het best te werk gaan met het plannen en vinden van herbergen, hostels etc.

Het wordt mijn eerste fietsreis dus alle hulp is fijn. ook interesses met betrekking tot de film of hulp daarbij zijn zeer welkom.
Hallo Rob,

Een fietsfilm das leuk! :wink: Ik maak zelf ook fietsfilmpjes en ben moderator van WorldCycle Videos. Ik hoop dat je je film hier ook wilt gaan delen.

Als ik jou was dan zou ik wel een tent meenemen en de waardevolle spullen altijd met je meedragen. Ik weet niet met wat voor apparatuur je werkt maar zelfs de prof. camera's van tegenwoordig wegen rond de 1 kilo. Dat moet lukken dus.
Dag Rob,
Zolang je niet in het hoogseizoen op pad gaat (juli/augustus) is het vinden van overnachtingsplekken (hotels, B&B's etc) geen probleem. Zeker niet op de Groene Weg of vergelijkbare routes.
In de routebeschrijving staat aangegeven waar hotels oid zijn. Je kan als je 100% zeker wilt zijn, de telefoonnummers van te voren opzoeken en steeds een dag vantevoren bellen. Maar nogmaals zolang je niet in het hoogseizoen fiets vind je vrij gemakkelijk een plek.
Succes met je film
groeten
nins
Omdat je student bent, zal je budget waarschijnlijk niet zo hoog zijn. Het lijkt me dat Spanje dan het meest in aanmerking komt als je niet wilt kamperen. Daar kun je namelijk in vrijwel elk dorp betaalbaar onderdak vinden in hostals, kamers bij bars of particulieren, herbergen (fondas), hutten op campings et cetera. Voor 30 à 40 euro per nacht moet het lukken (wel duurder dan kamperen natuurlijk, maar in Spanje is het sowieso zo dat er niet overal campings zijn waar je zou willen dat ze zijn, in tegenstelling tot Frankrijk) en reserveren is buiten het hoofdseizoen niet nodig. Gewoon rondvragen of in de Trotter of Rough Guide of een routeboekje kijken. Bij de Spaanse VVV's (Oficina de Turismo) zijn ook lijsten met accommodatie in de regio verkrijgbaar.
Als je bijvoorbeeld vanaf de Pyreneeën naar Santiago gaat fietsen is er aan goedkope accommodatie al helemaal geen gebrek.
Het land dat het minst in aanmerking komt is Italië, denk ik, daar is het vaak al heel lastig een hotel te vinden onder de 60 à 70 euro.
Ik zou gewoon lekker gaan kamperen. Zoveel fotospul hoef je tegenwordig toch niet meer mee te nemen? Met een dslr met video. een kleine digitale geluidsrecorder, een licht statief als de Gitzo 1551 traveller en een beugel om een camera op je stuur te monteren (kun je rijdend filmen) kom je er wel. Stop de camera en de recorder in een stuurtas die je altijd bij je kunt hebben en dieven hebben weinig kans. Monteer dikke banden en je spullen hebben minder last van trillingen.
Wim
nvt
wouw bedank voor alle snelle reacties.

@Blanche: ik ga hem zeker delen, het is altijd leuk als je film een groot publiek bereikt.
wel is hij pas over een half jaar af (met mijn afstuderen) dus het duurt nog even.

Wat betreft apparatuur zo als het er nu uit ziet word het een semy pro dslr + kleine selectie aan prime lenzen. +/- 2kg en dan een gopro hd2 audio apparatuur statief +/- 1kg) en de nodige spullen om zo wel de gopro als de dslr op mn fiets te monteren. eventueel een speedlight om van de interessante mensen onderweg een mooi portret te schieten. Dit kan een leuke tegen prestatie zijn voor onderdak maar is ook voor mij zelf als documentatie leuk.

t ding is een beetje dat ik graag onderweg al mijn materiaal wil bekijken en eventueel een pre edit maken de MB pro die ik tot mijn beschikking heb is 2.5kg

dat zou betekenen dat ik 6kg aan extra spullen mee neem met een groter budget of sponsor (krijgen/korting/huren/lenen) kan ik beter spullen bedenken maar dit is wat ik nu zou kunnen regelen.
ik zeg sponsor om dat ik hoop dat er bedrijven zijn die ik kan enthousiasmeren voor mijn idee en ze zouden dan in de aftiteling komen op ten minsten een filmfestival en waarschijnlijk meer. en natuurlijk op internet.

40 euro per nacht is me idd wel iets aan de dure kant ik las elders op het forum een jonge die voor 5-20 per nacht in hostels in Frankrijk overnachtte. http://www.wereldfietser.nl/phpBB/viewt ... 12&t=15939
maar dat is misschien te mooi om waar te zijn.

ik ben ook erg blij met alle suggesties van links en guides en zo die ga ik eens goed bestuderen. en meer van dit al blijft altijd welkom ;)

op naar mijn volgende zoek tocht. Een betaalbare fiets die deze (niet extreem zware) tocht goed kan doorstaan en ook nog enigszins fotogeniek is ;)
Hier een handige beugel om een balhoofd mee op je stuur te monteren: http://www.feisol.nl/spezial-statieven- ... e81d1069cc

De ideale fiets hiervoor is een mountainbike met een mooie luchtgeveerde voorvork. Dat geeft de minste trillingen in het beeld als je rijdend filmt, en het houdt je spul het langste heel. Combineer dit met 60 mm brede Schwalbe Big Apple banden, om dezelfde reden. Ik zou je apparatuur in twee kleine waterdichte Ortlieb voortassen doen, en die aan een Tubus Swing voordrager hangen. Dan zijn ze afgeveerd, en omdat ze relatief hoog zitten kun je er ook makkelijk bij.

De rest van de bagage kan dan achterop, samen met een licht statief (Gitzo 1541t?). Je weet zelf beter dan wie ook hier wat voor apparatuur je nodig hebt, maar het kan ook lichter als je met iets meer beperkingen kunt leven.

Ik ben benieuwd,
Wim
Heel eerlijk gezegd zou ik zo min mogelijk rijdend filmen. Je krijgt al snel last van te onrustig beeld zeker als je met HD werkt. Je camera op het statief en dan fietsen is mooier. Maar beweging kan je op zoveel andere manieren in je film verwerken. Maar goed dat hoef ik jou als filmacademie student natuurlijk niet uit te leggen. :wink:
Waarom zonder tent? Hieronder een voorbeeld hoe wij al een paar jaar rondfietsen (met veel foto/filmspullen).

Linksvoor heb ik in de fietstas een fototas met DSLR + 2 lensen + losse mic.
Rechtsvoor de kookspullen met eventueel eten.

Linksachter de kleding + groothoeklens.
Rechtsachter de slaapspullen met toillettas.

De buis bovenop daar zit een statief + videokop in. De tent zit daar met spanbandjes bovenop gebonden.

(Onze achtertassen zijn anders verdeeld, maar dit voorbeeld is voor 1 persoon. We hebben nog meer mee, zie daarvoor onze website)

Afbeelding
Ik ben ook erg benieuwd hoe je het gaat doen met filmen en editten onderweg.
Vooral editten blijft lastig als je niet veel (en duur) materiaal wilt meenemen.

Hier misschien een idee:

Een Eye-Fi Card stuurt al je opgenomen materiaal via Wi-Fi naar je digitale opslagplaats of computer. Omdat tegenwoordig bijna overal in Europa Wi-Fi vaak gratis beschikbaar is, is dit mogelijk. De volgende stap is verbinding maken met je pc om je materiaal te bekijken en te bewerken.

http://goo.gl/YSquM
Han schreef:Ik ben ook erg benieuwd hoe je het gaat doen met filmen en editten onderweg.
Vooral editten blijft lastig als je niet veel (en duur) materiaal wilt meenemen.
http://goo.gl/YSquM
Gewoon een appeltje to go of ander labtopje mee! In WorldCycle Videosnemen een hoop fietsers een laptopje zonder problemen mee. En het editen gaat ook prima. Maar zelf moet ik er niet aan denken om onderweg ook nog es te gaan editen. De fietsvakantie en de belevenissen staan voorop. Maar goed daarom heb ik daarna ook altijd zoveel werk om nog een enigzins logisch verhaal te maken :wink:
Blanche schreef: Gewoon een appeltje to go of ander labtopje mee! :wink:
Daar dacht ik ook aan: een iPhone bijvoorbeeld. Het is mogelijk om uitsluitend een iPhone te gebruiken voor al je verslagen. Ik heb eens het verhaal van deze verslaggever gelezen. Hij werkt voor een radiostation en heeft zijn computer weggedaan:

http://goo.gl/uiI01

iPhone produceert filmpjes, audiofragmenten en fotos in HD kwaliteit. Andere accessoires maken t nog interessanter voor de liefhebber: extra lens met verschillende functies, externe microfoon, duizenden vaak gratis apps, geo tagging, extra opslagplaats, kleine en multifunctionele statieven voor helm, stuur, frame... Er is zelfs een heuse markt ontstaan rond iPhone: iPhoneography. En alles past in de broekzak, veilig tegen diefstal en verlies en lekker licht om mee te lopen en fietsen.

Probleem blijft echter Internet en stroom.
Het laatste is op te lossen, eerste helaas niet overal.
Ik bedoel geen Iphone maar een Macbook, Han.
Er is wel een probleem: de meeste serieuze editing software stelt heel zware systeemeisen. Mijn netbook zou ik nog wel mee willen nemen (liever niet als je al zoveel extra bij je hebt), maar daar moet je echt geen Adobe Premiere op draaien. Hij is natuurlijk wel prima geschikt om files op te slaan die je dan thuis op een grote desktop pc kunt bewerken. Is dat de bedoeling?
Wim
Blanche schreef:Ik bedoel geen Iphone maar een Macbook, Han.
Geeft niet !