Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trein van Parijs naar Roermond - Forum Wereldfietser

Trein van Parijs naar Roermond

Na vorig jaar de tien-provinciën route naar de waddenzee te hebben gefietst, en dit jaar naar Luxemburg, zijn we nu plannen aan het maken om in de meivakantie naar Parijs te fietsen vanuit Midden-Limburg. Alleen kom ik er niet echt uit hoe ik het beste met de trein terug kan komen naar Station Roermond.
Waar ik tegenaan loop:

1. Volgens mij moet ik onze twee koga travellers grotendeels demonteren om deze überhaupt mee te kunnen nemen in de Thalys die volgens mij vanuit Parijs naar Luik (trein door naar Keulen?) gaat. 120 x 90 cm betekent zowel het voor- als achterwiel eruit, en waarschijnlijk ook het achterspatbord en de lowrider. Of lukt meenemen ook met alleen het voorwiel demonteren? Is de ruimte ècht maar 90 x 120 cm??
Deze trein zou wel mijn voorkeur hebben om dan na Luik via Maastricht in Roermond te komen. Maar ik zie er wel tegenop als ik de fietsen echt zover moet demonteren Dan hebben we naast de bagage namelijk nog een hoop extra losse spullen, en veel gesleutel onderweg.

2. Als ik niet met de Thalys kan/wil reizen, wat is dan de meest logische reisroute met de fiets bij ons, en met zo weinig mogelijk overstappen? Is dit via Lille / Brussel / Luik, of ziet iemand andere mogelijkheden?

Frans is niet mijn sterkste punt; dus het lukt niet echt via de site van de franse spoorwegen om hier uit te komen.
Graag jullie hulp.
Je kunt de trein nemen van Parijs naar Maubeuge, daarin mogen fietsen onverpakt mee. Voor deze trein hoef je ook niet te reserveren. Van Maubeuge fiets je de Frans-Belgische grens over naar Quevy, circa 10 km. Van Quevy kun je met de trein via Mons (Bergen) naar Brussel en Luik.
Het is alles bij elkaar geen snelle verbinding, maar je kunt wel gewoon je fiets meenemen zonder te reserveren op al deze trajecten.
Disclaimer: mijn ervaring is van twee jaar geleden en ik heb nu niet gecontroleerd of deze verbindingen nog zo bestaan, maar dat kun je bijvoorbeeld nakijken in de reisplanner van de Deutsche Bahn.