Hoi Luc,
Ik wil toch ook even reageren....maar je niets opdringen....
Ik ben ook een Cannondale-fietser, en met groot genot! Ik heb een Ultra Touring Rohloff (MTB-frame) 26 inch. Ik vind de vering een genot! Het spaart mijn polsen bij slechte wegen en offroad. En vooral met volle bepakking. Daardoor hou ik het ook weer langer vol op een dag. Op dit moment zou ik niets anders willen,....maar dat kan altijd weer eens veranderen. Er zijn tenslotte meer goede fietsen! (mijn schuur belemmert mijn koopdrift).
Maar vering vind ik wel erg comfortabel, ook bij gravelwegen e.d.
Een 28 inch wiel rolt misschien wel iets beter/verder...
dus geen idee wat jij wilt..... En je zult de fiets toch vooral niet alleen voor deze reis bouwen/kopen neem ik aan.
Wat voor reizen wil je maken? Hoe lang wil je over de reis doen? Moet het comfortabel, snel of wat ruiger en langzamer...wil je lekker over Gods akkers dwalen, of over Gods wegen....?
Het is mij om het even...maar zoek in godsnaam de fiets uit die bij je levensstijl en persoon past...(misschien ontdek je ook wel een andere kant van jezelf....? Waar zulke bezinnigsreizen al niet goed voor kunnen zijn....)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
.
Ik denk dat de reis zich erg leent voor het genieten van de bezienswaardigheden onderweg en het fietsen op zich....(no matter how long )
Ik ken ook fietsvrienden die heel erg happy zijn met een vintage Engelse of Belgische racetouringfiets....! ) Veldrijders hobbelen ook over sneeuw, asfalt trappen en boswegen......(zonder bagage weliswaar)...
En voortassen vind ik ideaal...kun je lekker wat zaken eten wegstoppen...en je flesje wijn dat je onderweg bij een boertje koopt...
Maak het gewicht geen halszaak,....je hoeft het niet op je rug mee te zeulen...het rolt gewoon op twee wielen.....
En mijn vriendin heeft een Cannondale mountainbike gekocht...een steviger achterwiel genomen en een rekje voorop gezet voor een paar voortassen (en dat gaat prima) En is dolblij met de fiets en de voorvering.
In ieder geval zou ik me er niet te druk om maken...kijk naar je budget en mogelijkheden....en de fiets kun je altijd weer ombouwen of verkopen...dat is het fijne van fietsen....er is zoveel mogelijk, zoveel smaak,...(zolang je geen Hallfords fiets of 1 met vierkante wielen koopt, kom je er wel.)
Je lijkt me handig en verstandig genoeg!
Have fun!!!
Fokko