Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke fiets: Bomen en bos.... - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Welke fiets: Bomen en bos....

Matthie9000 schreef:Ik vind het op zijn zachts gezegd wel merkwaardig dat je bent geïnformeerd dat VSF-frames kwalitatief minder zijn dan koga- of idworx-frames, voor zover ik weet zijn er geen enkele argumenten die dit hard kunnen maken.
Je moet wel een volslagen idioot ( op framegebied) zijn als je niet kunt zien dat Idworx meer geld aan een frame uitgeeft dan Koga, en dat VSF daar weer een stuk achteraan hobbelt.

VSF is simpel doet het gewoon kwaliteit, Koga geeft extra geld uit, en Idworx is niet zeuren, Gerrit vindt dat het zo moet.
Jan Eleveld schreef:
nog steeds met minderwaardige hollowtech lagers met een pruts leefduur uitgerust
Hollowtech-lagers zijn er in uiteenlopende kwaliteiten.
we onderscheiden:

-idoot duur maar deugt toch niet
-knudde
-slecht
-dramatisch


:roll:
m-gineering schreef:
Matthie9000 schreef:Ik vind het op zijn zachts gezegd wel merkwaardig dat je bent geïnformeerd dat VSF-frames kwalitatief minder zijn dan koga- of idworx-frames, voor zover ik weet zijn er geen enkele argumenten die dit hard kunnen maken.
Je moet wel een volslagen idioot ( op framegebied) zijn als je niet kunt zien dat Idworx meer geld aan een frame uitgeeft dan Koga, en dat VSF daar weer een stuk achteraan hobbelt.

VSF is simpel doet het gewoon kwaliteit, Koga geeft extra geld uit, en Idworx is niet zeuren, Gerrit vindt dat het zo moet.
Je hebt (hoe kon het ook anders ;-) ) gelijk, ik was gisteravond in een wat ongenuanceerde (daar leer je per slot van rekening het meeste van) bui. Ik vind wel dat het advies van de fietsenverkoper dat ook was.

Een VSF-frame voldoet, denk ik, prima aan het doel en budget van de topic opener en haalt het kwalitatief gezien waar het gaat om afwerking en ‘details’ :wink: als firmtech nokken natuurlijk niet bij een idworx-frame; alleen vind ik het de grootste onzin om vervolgens te stellen dat VSF-frames kwalitatief gezien niet goed zouden zijn of zouden voldoen aan de eisen van topic opener en ze daarom bij voorbaat al af te schrijven.

Gelukkig zijn er al legio betere opties genoemd; idworx, koga en vermoedelijk ook santos voldoen vanwege de combinatie budget en rohloff-eis denk ik niet.
ik volg dit topic met veel belangstelling, en heb even een vraagje terzijde. Zie dat bvb Idworx Easy Rohler 2012 even 195 euro duurder is geworden tov 2011. Worden alle fietsen in 2012 duurder of willen ze bij Idworx ineens wat meer winst?
Beste TS,

Verwar beter ook niet met mooier....

Is een Idworx frame 'mooier' (afwerking) dan VSF? Ja!

Is een Idworx frame 'beter' dan een VSF? Daweekzonetnognie...
Polling schreef:voor ons is dit een giga-uitgave, twee van deze fietsen

Wij nemen de fietsen mee (achterop de auto) voor dagtochtjes.
Heb je wel eens uitgerekend wat een fiets kost per jaar, en een auto?

(Wij hebben geen auto, wel 20 fietsen)
Even een vraag aan alle adviseurs hier.

Toen ik enige tijd geleden voor het eerst op het forum kwam en er werd een vraag als deze gesteld dan ging het advieswerk anders. Als eerste werd gesteld dat het veel belangrijker is dat je er lekker op kunt fietsen (juiste configuratie van het frame) en dat het daarna pas belangrijk was wie dat ding maakte. Dus niet fixeren op één merk maar testritten maken en de lekkerste kiezen. Nu gaat het alleen over de kwaliteit van het materiaal (het beste voor de beste prijs).

Is er wat in de wereld veranderd? Is een goede houding (bij ieder persoon verschillend) minder belangrijk geworden? Maakt het niet meer uit tussen de verschillende merken?

Sjirk
De Gaastra Fyts 4.14 met Rohloff, Son naafdynamo met hoger rendement, Magura HS 11 FIRM-tech hydraulische remmen etc. (kijk ook eens op http://www.gaastrabikes.com voor de complete specificatie) zo zegt de folder, komt nog beter tot zijn recht bij zwaar gebruik, lange tochten en zelfs fietsvakanties in onherbergzame gebieden.
Het gewicht zal rond de 18 kg zijn.
De Fyts 4.11 met Alfine versnelling weegt 17,15 kg.
De fietsen van Idworx zitten qua gewicht tussen de 14 en 15 kg in.
Als je kijkt naar b.v. Koga WT 29" (alu) weegt 16,5 kg, de Randonneur weegt 17,2 kg (staal) en de WT 26" (alu) weegt 17,4 kg.
De overige vakantiefietsen (Santos, Van Nicholas, M-Gineering, Avaghon etc) zullen qua gewicht elkaar niet veel ontlopen.
Ga eens op verschillende fietsen testrijden, lees en google eens in/op verschillende fietsbladen die (vakantie) fietsen testen in binnen- en buitenland en laat je door deskundige (fiets) mensen goed voorlichten. Pas dan kan je tot een goed oordeel komen. Laat je in eerste instantie niet leiden tot smaak en "smoel" van de fiets.
Succes met je zoektocht.
Frits
fsap schreef:
Polling schreef:voor ons is dit een giga-uitgave, twee van deze fietsen
Wij nemen de fietsen mee (achterop de auto) voor dagtochtjes.
Heb je wel eens uitgerekend wat een fiets kost per jaar, en een auto?
(Wij hebben geen auto, wel 20 fietsen)
Als je het per kilometer bekijkt komt de fiets er niet altijd even gunstig vanaf.
Leon
Sjirk, ik ben het volkomen met je eens.
Op een fiets moet je lekker rijden, dus een fiets moet net als kleren lekker zitten en goed passen. Ik denk dat iedereen dit kan onderschrijven.
Alleen ieder heeft een ander budget tot zijn/haar beschikking.
Dus men kijkt tegenwoordig meer naar prijs/kwaliteit verhouding.
Op zich is hier niets mis mee.
De concurrentie tussen de verschillende merken is er één van marketing, dus daar moet je doorheen prikken.
Feit blijft dat een ieder zich zelfrespecterende fietsfabrikant geen slechte fietsen meer produceert.
Frits
Leon schreef:
fsap schreef:
Polling schreef:voor ons is dit een giga-uitgave, twee van deze fietsen
Wij nemen de fietsen mee (achterop de auto) voor dagtochtjes.
Heb je wel eens uitgerekend wat een fiets kost per jaar, en een auto?
(Wij hebben geen auto, wel 20 fietsen)
Als je het per kilometer bekijkt komt de fiets er niet altijd even gunstig vanaf.
Leon
[off-topic]
8)
Zelfde opmerking maak ik ook wel eens als iemand zegt: lekker goedkoop, fietsvakanties...
[/off topic]
SjirkM schreef:Even een vraag aan alle adviseurs hier.

Toen ik enige tijd geleden voor het eerst op het forum kwam en er werd een vraag als deze gesteld dan ging het advieswerk anders. Als eerste werd gesteld dat het veel belangrijker is dat je er lekker op kunt fietsen (juiste configuratie van het frame) en dat het daarna pas belangrijk was wie dat ding maakte. Dus niet fixeren op één merk maar testritten maken en de lekkerste kiezen. Nu gaat het alleen over de kwaliteit van het materiaal (het beste voor de beste prijs).

Is er wat in de wereld veranderd? Is een goede houding (bij ieder persoon verschillend) minder belangrijk geworden? Maakt het niet meer uit tussen de verschillende merken?

Sjirk
Je hebt helemaal gelijk, een fiets kopen is net zoiets als schoenen kopen in het kwadraat... Het moet vooral lekker zitten en je moet op het terrein waar je het wil gaan gebruiken er goed mee 'uit de voeten kunnen'....

Groeten,
Eric
Met de laatste opmerking ben ik het niet eens. Ik vind dat veel van de grote fabrikanten tamelijk matige produkten op de markt zetten, voor ook nog eens relatief hoge prijzen. Waar ik het wel mee eens ben is de stelling dat je eerst hard moet nadenken over de vraag wat voor fiets je nodig hebt, en daarna pas naar merken moet gaan kijken. Of het lekker zit is dan heel belangrijk, en daarom heb ik voor een maatfiets gekozen. Tot slot is het budget wel degelijk relevant. Gelukkig hoeft een goede vakantiefiets nu ook weer geen fortuin te kosten. Als het echt goedkoop moet kost het onderhoud met een 8 speed derailleur aandrijving evenmin veel geld (8 speed cassettes gaan lang mee en zijn heel veel goedkoper).
Wim
Wim schreef:Met de laatste opmerking ben ik het niet eens. Ik vind dat veel van de grote fabrikanten tamelijk matige produkten op de markt zetten, voor ook nog eens relatief hoge prijzen.
Ik vind inderdaad ook dat er vanuit het aanbod momenteel een enorme push is naar duurdere fietsen met vaak veel te uitgebreide afmontage, met alle nadelen van dien.
In de automarkt is het niet anders: het aanbod in voertuigen die veel duurder zijn dan wat je voor transport nodig hebt is enorm en wordt uitgebreid getoond. Als nuchtere Hollander die alleen van A naar B moet moet je daar wel doorheen kunnen prikken.
Leon
tip;

Ga naar een redelijk druk wf weekend. Maak een rondje bij de fietsen die mensen hebben. Vraag of je er even op mag. Vraag voor en nadelen en of men weer zo'n fiets zal kopen.

Is mij destijds goed bevallen.
Succes.
Betty
Allemaal heel erg bedankt. Ik zal inderdaad eens een rondje gaan fietsen op de ene en de andere fiets, en bij een goede winkel laten meten hoe of wat.

Ingelezen (testen en forum) heb ik gedaan. Wat we ermee willen is ook duidelijk, en veroorzaakt de voorkeur voor de duurdere naafdynamo en gesloten rohloff-systeem. Vanwege budget dus geen riem.
Door de prijsstelling leek de Fyts me een goed alternatief voor de andere, bekendere, merken. En ik vind hem nog eens mooi ook...
Polling schreef:Allemaal heel erg bedankt. Ik zal inderdaad eens een rondje gaan fietsen op de ene en de andere fiets, en bij een goede winkel laten meten hoe of wat.

Ingelezen (testen en forum) heb ik gedaan. Wat we ermee willen is ook duidelijk, en veroorzaakt de voorkeur voor de duurdere naafdynamo en gesloten rohloff-systeem. Vanwege budget dus geen riem.
Door de prijsstelling leek de Fyts me een goed alternatief voor de andere, bekendere, merken. En ik vind hem nog eens mooi ook...
Dan is er op dit moment maar één handeling nodig, ga naar de winkel en probeer deze uit! SUCCES
Ik heb bijna alles gelezen wat hier staat en vind het wel heel leuk hoe er over deze merken word gepraat.

Ik zelf werk in een vrij exclusive fietsenzaak, en helaas weet ik ook niet alles.
Wij zijn gespecialiseerd in sterke fietsen en eigelijk alleen van staal en bakfietsen.
Er komt ook geen comercieel merk naar voren bij ons.
Maar omdat een van de betere tour fietsenzaken van nederland vorig jaar de stekker er uit stak kregen wij veel klanten van hun die opzoek waren naar een goede tourfiets... Wij verkochten wel wat maar dat was voor de bij.
Dus zeiden we telkens dat we niet iets leuks hadden.
Naar wat overleg en veel rondgekeken en naar een aantal beursen te zijn geweest waren we er uit welk nieuw merk we wilden verkopen.
Hoofddoel:

STAAL
Prijs en kwaliteit moet super zijn.
Las naden moeten NETJES zijn en geen bagger zoals bij Tout Terrain.
Het is dus VSF geworden



Waarom geen koga:
Prijs klopt voor geen kant. Veel te duur en een slecht frame! [sommige modellen breken als je er al na kijkt.]
En alu.

Santos. [Duur en alu]
Idworx [Duur en alu]

Andere merken spreken voor zicht.

Waarom zo staal freak.
Kwaliteit. bv [25 chromo 4] Sterk/niet zwaar/niet duur.

Dit is hoe wij er als fietsenzaak er over denken.
ALs ik het fout heb hoor ik het graag. Ik ben hier stiekum ook om wat bij te leren ;)

Groet Martin
kijk nu al uit naar morgen :)
Wij zijn bij een aantal winkels geweest, eerder al A'dam, daarna Rotterdam en Veenendaal. In Veenendaal stonden de Gaastra's, en daar hebben we een uurtje op gereden. (Na afstellen). De standaard maten pasten ons goed, en we zijn gaan praten...
Nu is het dus afwachten wanneer ze geleverd worden. Ik geloof dat we de 3e en 4e Gaastra 4.14 in NL krijgen...
Waarom geen koga:
Prijs klopt voor geen kant. Veel te duur en een slecht frame! [sommige modellen breken als je er al na kijkt.]
En alu.

Santos. [Duur en alu]
Idworx [Duur en alu]

Andere merken spreken voor zicht.

Waarom zo staal freak.
Kwaliteit. bv [25 chromo 4] Sterk/niet zwaar/niet duur.

Dit is hoe wij er als fietsenzaak er over denken.
[waarschuwing; rant-modus aan]

Precies, de kostprijs van alu-frames is belachelijk laag, de winstmarge daarentegen. :roll: Mensen geloven graag in de illusie iets exclusiefs te bezitten, aangejaagd door reclamecampagnes/marketingstrategieën, uitgedacht door jongens/meisjes in maatpakken die nog nooit in de regen en kou een bergpas zijn opgereden met een pak bagage achterop. Omdat diezelfde jongens/meisjes circa 1/3 van het budget opslokken zijn de verkoopprijzen navenant.
Dat diezelfde producten vervolgens worden gekocht door mensen die niet verder komen dan een rondje Wadden...tja, kijk/google eens wat echte (die bestaan!) wereldreizigers voor (frame)materiaal gebruiken - en leer daarvan.

[de hier en daar wat ongenuanceerde rant-modus uit]