Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke fiets: Bomen en bos.... - Forum Wereldfietser

Welke fiets: Bomen en bos....

Ik heb me inmiddels redelijk uitgebreid ingelezen hier. Wat ik wil is een goede fiets. Wat wij doen is op vakantie gaan met de fietsen. Nog neit zo vaak, een tweeweekse tocht door Nederland achter de rug, en een aantal dagtochten met de fietsen in de Champagne en Bourgogne. Verder gebruiken we de fietsen voor alles, het hele jaar door. Ook voor woon-werk verkeer (nu nog 16 km. per dag, wordt binnenkort ws. 35 km. per dag) en voor de weekboodschappen (alles volgeladen, 7 km. van huis).

We hebben in de zomer een bezoek gebracht aan de Vakantiefietser, hebben het stuk van Wim uitgebreid doorgenomen, en doen het nu dus al een jaar met twee Gazelle stadsfietsen met 8 versnellingen. En dat kan.

Maar we willen toch wel echte vakantiefietsen. We hebben ons al beperkt in de keuzes:
- 28"
- rohloff
- naafdynamo
Maar verder zien we het gewoon niet. Koga signature, Santos. Dat zijn nu de keuzes van mijn vrouw (Koga) en mij (Santos).
En dan zien we de fyts verschijnen, van Gaastra. Mooi, strak, betaalbaar.

Dus de vraag van ons: wat zijn de nadelen van een fyts tov de koga of santos? Wat zijn de grootste verschillen? Ik begrijp dat de fyts een idworx is, die goedkoper is geprijsd en een wat zwaarder frame heeft?
Nou weeg ik 94 kg., dus een stevige fiets is een vereiste.

Kan iemand er iets zinnigs over zeggen?

Ik vind het zo ingewikkeld, voor ons is dit een giga-uitgave, twee van deze fietsen. We willen dan ook niet over een jaar denken: 'hadden we maar'
We hopen dat we na ontvangst van de 13e maand genoeg gespaard te hebben om serieus te gaan kijken...
Als je denkt aan fietsen in de prijsklase van Koga signature en Santos dan zou ik zeker ook eens een echte aangemeten fiets in overweging nemen. De prijs van een een maatfiets is ongeveer net zo hoog als bovengenoemde fietsen maar dan heb je veel meer keus in afmontage. Op de confectiefietsen zitten vaak zaken die je eigenlijk niet wilt of anders wilt.
Verder schrijf je dat je 94kg weegt. Ik weet niet hoeveel bagage je mee wilt nemen maar bij dat eigen gewicht plus bagage zou ik sterk overwegen om 26 inch wielen te nemen.

Ronald
Aangezien je al zo veel gelezen hebt, wist je dit waarschijnlijk al, maar toch: er zijn ook de scherper geprijsde fietsen van bv VSF Fahrradmanufaktur. De TX-1000 voldoet aan uw eisen en kost "maar" €2600, full option met SON, Magura, Rohloff, Tubus, Brooks, Ergon, vierkante trapas etc.

Als je zo veel geld wil uitgeven, zou ik ook naar maatfietsen kijken. Een passend frame blijft toch het belangrijkste.
Goed zijn die fietsen allemaal, dus echt spijt zul je er niet gauw van krijgen.

In jullie geval zou ik zorgen dat je een goede dealer in de buurt vindt. Je klinkt niet als iemand die regelmatig aan fietsen knutselt. Dan is het goed om te kunnen vertrouwen op een goede fiets, maar ook een goede dealer, die de mechanische zorg heeft voor de fiets.

Verder: als je dan toch al voor Rohloff gekozen hebt en er ook door het jaar mee gaat fietsen, koop er een met een dichte kettingkast (Idworx of Koga), dat scheelt veel onderhoud.
bikelike schreef:Goed zijn die fietsen allemaal, dus echt spijt zul je er niet gauw van krijgen.

In jullie geval zou ik zorgen dat je een goede dealer in de buurt vindt. Je klinkt niet als iemand die regelmatig aan fietsen knutselt. Dan is het goed om te kunnen vertrouwen op een goede fiets, maar ook een goede dealer, die de mechanische zorg heeft voor de fiets.

Verder: als je dan toch al voor Rohloff gekozen hebt en er ook door het jaar mee gaat fietsen, koop er een met een dichte kettingkast (Idworx of Koga), dat scheelt veel onderhoud.
Een fietsenmaker in de buurt met verstand van zaken zal je veel voordeel opleveren. Je zou denken met zo'n goede fiets kan weinig mis gaan, maar ook die heeft af en toe een beetje goede zorg nodig en alleen een goede fietsenmaker met verstand van zaken kan je daarmee helpen. Tenzij je zelf natuurlijk handig genoeg bent en daar ook vertrouwen in hebt. Of anders een fietsreparatie cursus bij Marten via de WereldFietser.

ipv dichte kettingkast zou je ook een riemfiets kunnen overwegen :wink:
Nu wil ik zeker geen discussies daarover op laten waaien, enkel benoemen van de mogelijkheid.

succes met de keuze en veel fietsplezier,
bikelike schreef:
Verder: als je dan toch al voor Rohloff gekozen hebt en er ook door het jaar mee gaat fietsen, koop er een met een dichte kettingkast (Idworx of Koga), dat scheelt veel onderhoud.
Op de fietsen van de andere merken kan bij een Rohloff naaf ook een dichte kettingkast

Ronald
Ronald van der Perk schreef:
bikelike schreef:
Verder: als je dan toch al voor Rohloff gekozen hebt en er ook door het jaar mee gaat fietsen, koop er een met een dichte kettingkast (Idworx of Koga), dat scheelt veel onderhoud.
Op de fietsen van de andere merken kan bij een Rohloff naaf ook een dichte kettingkast

Ronald
zoals op de de VSF een Hebie CHAINGLIDER zit
Ik blijf even on-topic.
Polling schreef over verschillen tussen de Koga/Santos en de Fyts van Gaastra.
Alle drie de fietsen zijn goed voor het doel waarvoor je ze wilt gebruiken.
De Fyts van Gaastra is te bestellen met Rohloff en Shimano Alfine.
Persoonlijk zou ik kiezen voor de Rohloff.
Verder zijn alle fietsen goed afgemonteerd.
Enige voordeel die Gaastra heeft t.o.v. de andere twee is, dat Gaastra de Magura Firmtech remmen gebruikt.
Daarnaast zou ik de discussies op dit forum m.b.t. ketting- of riemaandrijving alsmede de discussies thierover ussen de fabrikanten Santos en Idworx eens goed op je laten inwerken.

Laat je ook eens goed informeren door de maatfietsfabrikanten (o.a. Marten).
Hier kan je zelf de afmontage bepalen al naar gelang je budget.
Ook de uitstraling en het "smoelen" van de fiets is vaak voor mensen belangrijk.
De vraag over 26" of 28" blijft subjectief, heeft m.i. niet zoveel met je gewicht te maken.
Alu is wat stugger en staal is wat vergevingsgezinder.
Met de wielen kan je alle kanten op, 36; 40 of zelfs 48 spaaks.
Als een wiel heel goed gespaakt is, moet het heel raar lopen wil je toch een spaakbreuk krijgen.
Veel succes met je uiteindelijke beslissing.
Frits
Bedankt voor alle reacties.

Zo rond de 3000 is echt wel de top van ons budget. De VSF valt af, mede na advies van de vakantiefietser in A'dam, waar gezegd werd dat die toch echt kwalitatief minder zijn. De fyts heeft, als ik de plaatjes zie, een gesloten kettingkast. Met de goede remmen en de son-dynamo is de prijs zeer vriendelijk, als ik het vergelijk met Santos.

Een maatfiets heb ik nooit echt over gedacht. Met een Santos heb je toch ook vrije keuze in de te monteren onderdelen? En een Kogs signature ook? IK denk dat ik alleen over een maatfiets ga denken als een standaard-frame niet passend te maken is, dat merken we wel als we gaan passen op een fiets.
In eerste instantie dacht ik ook dat 26" beter zou zijn met mijn gewicht, maar ook daarover kreeg ik van de vakantiefietser een ander advies. Ik fiets hewt overgrote deel van de tijd op asfalt. Wel nemen we redelijk wat mee, we kamperen en koken zelf, dus gaat er echt vanalles mee. Inmiddels wel lichtgewicht gelukkig, dat scheelt.

De dealer is een groter probleem, die zien we hier in de buurt niet echt. Ik woon in Heusden, en denk dat Oudenbosch het dichtste bij is. Die hebben de fyts ook, misschien moeten we daar maar eens gaan kijken. Ik wil zeker een en ander aan basis-onderhoud zelf gaan leren doen, en misschien ga ik dat ooit nog leuk vinden, maar voorlopig kan ik weinig zelf. Met de nieuwe fietsen een weekend naar het noorden wordt volgend jaar zeker een optie.
Ik zou ook nog eens kijken naar een Avaghon Series. Die is erg mooi en scherp geprijsd. Zelf ben ik erg dol op stalen maatframes, en hoewel je bij Santos en Koga wel keus hebt bij de afmontage, is dat toch vooral uit de standaard spullen van Shimano. En daar zit veel tussen dat ik niet op mijn fiets zou willen hebben. Maatbouwers geven je hierin veel meer vrijheid. Verder ben ik wel degelijk een fan van 26 inch wielen, en meer naarmate het gebruik zwaarder wordt. Je hebt meer keus uit brede banden, en het wiel is zeker sterker. Denk ook aan een Rohloff naaf met 36 spaken - dat is sinds kort mogelijk. Tot slot kun je ook nog denken aan een door m-gineering opgebouwd Thorn Raven frame.
Wim
Zelf rijd ik al een aantal jaren VSF
Zijn er genoeg mensen met een VSF de wereld rondgetrokken

En ook genoeg vertrouwen om nu een VSF aan te schaffen voor mijn vrouw.

Vind het grappig om te lezen dat de vakantiefietser VSF afraad vanwege kwaliteit, vraag mij dan af waarom ze deze fiets dan toch verkopen met zelfs een showmodel in de winkel. Sorry vind dat kort door de bocht.
Zou de Vakantiefietser misschien een kleinere winst maken op VFS dan op Santos en Koga?
Ik rijd op een Koga en mijn vrouw heeft een VFS , ben vaak stik jaloers op haar tijdens een lange tocht, ik zeg vaak "Op die fiets van jou gaat alles vanzelf en ik op m'n Koga trap me een ongeluk" :lol:
Prima fiets die VFS met Magura, Rohloff en Herbie Chainglider!
jasmon schreef: Vind het grappig om te lezen dat de vakantiefietser VSF afraad vanwege kwaliteit, vraag mij dan af waarom ze deze fiets dan toch verkopen met zelfs een showmodel in de winkel. Sorry vind dat kort door de bocht.
Het zal vast zo zijn dat ik iets geroepen heb over budget en het beste willen, en dat er verschil is tussen de kwaliteit van de diverse frames (koga, santos, VSF).
Waag dan ook eens een bezoek aan Bike4travel in Rotterdam, zij hebben ook dezelfde fietsen staan zoals bij de Vakantie fietser met als extra ook de Avaghon.

En niet onbelangrijk ga op verschillende merken een stuk fietsen, de prijs en afmontage even buiten beschouwing gelaten zullen de rijeigenschappen onderling ook verschillen.
Misschien een raar advies, maar wat voor ons de oplossing was. Wij hebben dit jaar de ene fiets gekocht (een roze santos travelmaster, 26 inch, riemaandrijving) en komend jaar kopen we de andere fiets om de kosten te spreiden. Ja een van ons tweeen fietste dit jaar minder lekker en was zwaar jaloers, maar financieel was dit beter te dragen. Verder blijft het je eigen keuze in wat jij mooi vindt. Ik was in 1 keer verliefd op de santos, maar andere zullen dat weer bij andere fietsen hebben. Een fiets van deze prijsklasse is moeilijk door een ander te adviseren, want je gaat er heel lang meedoen en het moet voor jouw de perfecte fiets zijn en niet voor anderen. Dus ik zou adviseren volg je eigen gevoel en misschien de kosten spreiden waardoor je misschien een iets duurdere kan aanschaffen waar je met meer plezier op fietst.
het advies van een fietsenmaker zou ik niet direct al te serieus nemen, vaak zijn dit onkundige mensen met weinig of geen technisch inzicht. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar mijn ervaring is dat er veel praatjesmakers rondlopen die technisch gezien prutsers zijn.

Laat je ook niet te veel beinvloeden door namen als Koga, Idworx, Santos en Rohloff en Gates maar kijk ook eens wat er nog meer is. Kijk ook eens wat andere mensen van VSF vinden. Voor 3000 euro hoef je je niet te beperken tot de toys van de Gaastra familie 8) En voor veel minder geld heb je ook een mooie fiets. Het fietsen moet je uiteindelijk toch zelf doen, hoe glimmend en mooi de fiets er ook uitziet.
Ik vind het op zijn zachts gezegd wel merkwaardig dat je bent geïnformeerd dat VSF-frames kwalitatief minder zijn dan koga- of idworx-frames, voor zover ik weet zijn er geen enkele argumenten die dit hard kunnen maken.

En voor zover ik weet worden die koga fietsen nog steeds met minderwaardige hollowtech lagers met een pruts leefduur uitgerust, dat kun je toch niet serieus nemen op een echte vakantiefiets?

Maar goed het blijft natuurlijk ook een kwestie van smaak, zelf vind ik bijvoorbeeld ovesized aluminium fietsen echt ontzettend lelijk en ik kan er zelf met mijn hoofd niet bij dat mensen mooie slanke stalen randonneurs dan weer niet mooi vinden :shock:
voor ons is dit een giga-uitgave, twee van deze fietsen
Heb je dan nog wel geld om vakantie te gaan? Ik bedoel hiermee te zeggen dat een geslaagde fietsvakantie van meer afhangt dan van de fiets. Ik zou zelf om die reden niet het duurste materiaal willen hebben.
nog steeds met minderwaardige hollowtech lagers met een pruts leefduur uitgerust
Hollowtech-lagers zijn er in uiteenlopende kwaliteiten. Weet je wat er op zit?

Ik zag dat zo'n Koga 21 kg weegt. Dat vind ik eerder een miskenning van de serieuze fietser dan die lagers.
Het gewicht van de fiets is natuurlijk mede afhankelijk van de gekozen onderdelen.
Ik kan trouwens nergens de gewichten van de Fyts terugvinden. Iemand? (Ik lees dat het frame een kg. zwaarder is dan de Idworks, maar verder geen informatie).

En of we nog geld hebben om op vakantie te gaan? Vast wel. Wij houden van meerdere keren low-budget weg. Zo gaan we dit jaar (ook) drie weken met vrienden naar Polen en Slowakije. Wij nemen de fietsen mee (achterop de auto) voor dagtochtjes. Verder is de planning om een twee-weekse fietsvakantie in NL te houden, maar geen idee of dat te plannen is op het werk. Anders beperken we ons dit jaar tot weekendjes.

Als dei VSF nu echt net zo goed zijn als de Santos en Koga, waarom zijn die laatste dan honderden euro's duurder? Alleen de naam?