Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Amsterdam - Parijs op omafiets? - Forum Wereldfietser

Amsterdam - Parijs op omafiets?

Hoi, een Finse vriendin van me wil volgende week met me naar Parijs fietsen. Nu heeft ze een prachtige Gazelle omafiets gekocht en wil de route daarmee doen, wat me erg fotogeniek lijkt :). Ze is jong en in een redelijk goede conditie en fietst regelmatig. Ik zal de meeste bagage voor mijn rekening nemen, ik hou wel van een zware fiets.

- We denken eraan de Jacobsroute te nemen. Hoe vlak is die nou eigenlijk? 80 % vlak en de rest een beetje heuvelachtig? Of moet er vaak afgestapt worden?

- Hoe bosrijk is de route i.v.m. vrij kamperen?

- Hopelijk is de route behoorlijk autoluw, of zijn er autoluwere routes?
Hier heb de route bekeken en dat ziet er goed uit. Alleen voor en achter St. Quentin wat klimmetjes. Weinig bos :cry:.
Je kan ook eens kijken naar de route van de ROPARUN.
Paul Benjaminse: [EDIT:]Eindhoven - Parijs! Die lijkt behoorlijk vlak te zijn en veeeel beboster i.v.m. vrij kamperen.

Is er iemand die een of beide routes kent (Benjaminse / St Jacobsroute)?
Erik,

Ik heb in 2009 de Benjaminse route naar Parijs gereden, het klimwerk viel mij wel mee, het zwaarste gedeeelte kom je tussen Mariëmbourg en Forges tegen, in de belgische Ardennen.
De rest valt wel mee, al zou ik het zelf niet zomaar op een omafiets gaan rijden. En ook niet op een opafiets, voor de wakkere lezers onder ons:-)
Wel een erg mooie route om naar Parijs te fietsen.
Wij zijn gestart in Nijmegen en hebben de route via Maastricht gereden.
De route is vrij autoluw, je rijdt tot Luik veel op de Ravel route. Ook na Dinant wordt er via Ravel gefietst.
In het Franse deel heb je iets meer bebossing, maar echt mooie wildkampeerplekken heb je hier niet. Je komt na Mariëmbourg en tot Laon ook erg weinig winkeltjes meer tegen.

Groet, Vincent
Erik, we hebben van de zomer Parijs-Amsterdam gefietst met de tandem. Van Parijs tot ongeveer Dinant hebben we Benjaminse gevolgd. Daarna via belgische knooppunten doorgestoken naar één van de routes zoals beschreven door Bert Sitters, althans ik denk dat hij dat zo ongeveer zo beschrijft. Was een leuke tocht met verrassende stukken natuur in Belgie. Zonder veel geklim, we hebben de zwaarste stukken oostelijk gelaten. Wildkamperen zal in Wallonië en N-Fr. niet zo'n probleem zijn. Dichter bij Parijs wordt het uiteraard drukker. Misschien geven de bossen rond Compiegne enige beschutting, het is er wel vrij vol.
Hier vind je zo ongeveer onze route:

Frank
Mijn eerste fietsreis was de eerste helft van de Sint-Jacobsroute, iets verder dan Parijs dus. Eén van onze fietsers had toen ook iets omafietsachtig bij (een mooie oxford herenfiets) en dat is zonder noemenswaardig problemen gelukt.

We hebben één keer wild gekampeerd (achter een maïsakker) en voor de rest steeds aan de lokale bevolking gevraagd of we hier of daar, meestal in hun tuin, ons tentje mochten opzetten, en dat ging immer zonder probleem.

M.u.v. de steden is het behoorlijk autoluw.
Dank voor de antwoorden. Ze zijn waardevol voor ons.
..
Het fotoverslag is klaar! Ik heb mijn gastgevers (via Warmshowers en Couchsurfing) in de serie opgenomen. Ik was maar kort in Parijs maar werd onverwacht een beetje verliefd (weer) op de stad. Op de fiets zag ik makkelijk het Parijs van de Parijzenaren.

Het werd Paul Benjaminse en het is een schitterende fietsroute, zoals ik van hem gewend ben. Zeker te zwaar om met een beetje plezier zonder versnellingen te doen, maar verder goed te fietsen qua hellinkjes. Veel autovrij en neem vooral de langere routevariant door de Thiérache! Die is prachtig en ik kwam daardoor langs het kerkje in Jeantes, dat door Charles Eyck van binnen geschilderd is. Ook de gebrandschilderde ramen zijn van hem.

Uiteindelijk is Maisa na één dag afgehaakt. Onderstaande foto's zijn gemaakt in Noord België. Maisa zit in de tent, maar stapte bij het eerstvolgende station op de trein. Ze speelde het klaar om met haar fiets inclusief krat in de Thalys :!: :!: naar Parijs te reizen vanaf Brussel. Finse charmes... Aan het einde van de reis zien we haar en haar moeder in Parijs.

Afbeelding

Afbeelding
Prachtige foto's!

Is Maisa afgehaakt omdat het toch tegenviel met de omafiets?
Maisa was erg onzeker en wilde opeens alleen maar opgeven. Ik ken dat gevoel. Ze was erg traag op de fiets dus erg ver waren we toch niet samen gekomen.
Je foto's zijn prachtig

Ronald
Sluit me aan bij mijn voorganger. Wat een mooie foto's....
Moet geweldig zijn zo'n tocht..... :)

Op wat voor fiets rij je eigenlijk? Kon het niet goed zien.
Lag hij gewoon met een kabelslot aan een boom?
Deze reis heb ik op mijn 30 jaar oude Vittorio gedaan. Hoewel ik vreselijk verliefd ben op deze fiets (het is de kwiekste fiets ooit), blijkt hij zwaar bepakt niet echt lekker te rijden. Hij wiebelt boven de 20 km p/u. Voor deze trip was dat nog wel te doen, maar ik zie me hier niet mee in de Balkan rijden :(.

Wat ik fijn vind aan mijn foto's is dat er de stilte in 'klinkt' waar ik me in heb rondgewenteld.
Wat een mooi licht is er toch in het najaar! Alleen daarvoor zou je al op stap gaan.
Ik vind het leuk dat je een hele andere stijl van fotograferen heb dan we hier meestal zien.

Enne die Amsterdam Navigator komt me bekend voor :)
Fotografie is mijn beroep en uitdrukkingsmiddel bij uitstek.

Daarbij gebruikte ik regelmatig het fotografenuurtje (het uur voor zonsondergang), dat buiten de zomer wat langer duurt.

Bovendien is het fotograferen een deel van het werk en daarna is er meestal veel nabewerking. Dat kan fijnafstelling zijn (bijna bij elk digitaal wenselijk), maar soms hanteer ik het perseel als een schilder. Dat is een week lang elke avond heerlijk ermee bezig zijn. Ik was dan ook blij om in het Musée D'Orsay kunstenaars te bewonderen die eenzelfde soort landschappelijkheid uitdrukten.