Additionally, paste this code immediately after the opening tag: bar end shifters - Forum Wereldfietser

bar end shifters

Op mijn woonwerkfiets, een "randonneur", wil ik bar-end shifters ipv
de gewone (ultegra) schakelverstellers.
De reden?
Ik wil deze niet om de paar jaar problemen omdat ze stuk gaan, en reviseren gaat niet, en preventief vervangen zal te duur uitkomen.
Nu wil ik deze vervangen door: http://www.bike-components.de/products/ ... ebel-.html
samen met
http://www.bike-components.de/products/ ... e-li-.html
Een goed gedacht? Of zou ik beter alles laten zoals het is?
zijn campo bar-end shifters compatibel met shimano derailleurs? (zou de dura-ace nemen ;-)).
Remgrepen zijn er ook van Tektro (die deze Cane Creeks ook maakt schat ik). Ik zie geen reden Campy bar end shifters te gebruiken met een Shimano achterderailleur als er Shimano bar end shifters zijn (en die zijn er).
Wim
Ik vindt de campagnolo gewoon mooier dan de shimano............
je moet je afvragen of je derailleur het óók leuk vindt dat er ineens een andere kabellengte wordt getrokken(?) :D
Matthie9000 schreef:je moet je afvragen of je derailleur het óók leuk vindt dat er ineens een andere kabellengte wordt getrokken(?) :D
Of gewoon frictie schakelen.
Ik zou ze eerst gewoon opgebruiken, ik zie niet in waarom ze snel problemen zouden gaan vertonen. Er zijn inderdaad horror verhalen, maar er zijn ook shifters die na jaren nog goed werken.

Later vind je waarschijnlijk ook veel goedkopere vervangers voor.
Ik zou ze ook gewoon opgebruiken. Ik begrijp ook uit je posting dat je zelf (nog) geen slechte ervaringen hebt? Ooit heb ik één geval meegemaakt van iemand bij wie een sti-shifter kapot is gegaan. Maar twee jaar terug kwam ik in Slovenië ook een Duitse fietser tegen die met een gebroken derailleurkabel stond. En dat zegt ook niets over de degelijkheid van dat systeem.
Welke serie Ultegra heb je? Volgens mij zijn de 6600 shifters behoorlijk degelijk. Preventief vervangen met bar-end shifters en andere remgrepen kost € 150 en zou ik niet doen. Zijn je shifters tzt aan hun eind dan liggen er nog stapels 6600 shifters bij materiaal fetisjisten op de plank die hun 6600 shifters omgeruild hebben voor de 6700-serie (zonder de waslijnen)

Qua ergonomie lever je in mijn ogen ook nogal wat in als je overstapt op bar-end shifters...

Gaan de shifters over een tijdje kaduuk dan heb je voor minder dan € 150 nieuwe 6600 shifters (ik zie ze nu al op ebay voor 129 euro).

Don't fix what ain't broken...

Groeten
Eric
Het zijn 6600 shifters.
Het is gewoon dat ik, als de rechter shifter kapot gaat, ik deze onmiddelijk moet vervangen (enkel op het kleinste tandwiel achteraan rijden is niet te doen door mij), en als ik dan nog shifters moet kopen, ik veel geld zal kwijt zijn, en het probleem X aantal tijd later terug zal komen.
Van alle fietsmaatjes die ik ken is nog nooit 'zomaar' een shifter kapot gegaan. Wel heb ik ooit mijn LX mtb shifters op mijn daagse en vakantie fiets vervangen doordat ze 'ruim' waren geworden. Ik had er toen ruim 50.000 km mee gefietst. Ik heb niet het idee dat die ultegra shifters nou zoveel gevoeliger zijn.. En anders koop je op een marktplaats of ebay een gebruikt setje, spuit het in de conserveringsolie en leg het op de plank. Ben je goedkoper en eenvoudiger af dan nu ombouwen naar Bar-end shifters..

Groeten
Eric
eenzame schreef:Het zijn 6600 shifters.
Het is gewoon dat ik, als de rechter shifter kapot gaat, ik deze onmiddelijk moet vervangen (enkel op het kleinste tandwiel achteraan rijden is niet te doen door mij), en als ik dan nog shifters moet kopen, ik veel geld zal kwijt zijn, en het probleem X aantal tijd later terug zal komen.
Ik heb eerlijk gezegd het idee dat je er een niet bestaand probleem van maakt.
Met behulp van de "shiftmate" is campa wel te combineren met shimano. Zag laatst ook een manier om bar end shifters bovenop het stuur te monteren, weet iemand waar dergelijke hulpstukjes te verkrijgen zijn?
Afbeelding
Die hulpstukjes heten Pauls thumbies (Zie de website van Pauls components, http://www.paulcomp.com) . En volgens mij maakt velo orange ze ook.
Ik heb ze en vind het een verademing vergeleken de bar-endbevestiging. En nettere kabelloop.
Groet nina
AB schreef:Met behulp van de "shiftmate" is campa wel te combineren met shimano. Zag laatst ook een manier om bar end shifters bovenop het stuur te monteren, weet iemand waar dergelijke hulpstukjes te verkrijgen zijn?
Afbeelding
Oef, wat lelijk. :shock: Kabelloop is ook niet bepaald optimaal en geen plaats meer voor een stuurtashouder..dan is de oplossing barcons-racestuur en kabels tot bovenkant stuur onder het stuurlint door nog het meest nette IMO. (en schakelt formidabel)

Deze bestaan ook nog:

http://www.kellybike.com/2nd_xtra_takeoff.html
Pedalero schreef:Ik heb eerlijk gezegd het idee dat je er een niet bestaand probleem van maakt.
Toch niet, het gebeurt regelmatig dat de rechter shifter vanbinnen stuk gaat.
In een jaar tijd heb ik zelf weet van 2 ( 2 goede kennissen) , een 105 van een paar maand oud, en een ultegra van enkele jaren oud.
En een fietsenmaker die ik ken komt ze ook met regelmaat tegen.
pedalman schreef:Ook een mooie oplossing:

http://www.bikerumor.com/2011/11/28/fir ... yclocross/

Nice! :D
Wow, dat is inderdaad mooi!
Ik doe het zo op mijn ‘WIP’ racefietsje (voor buiscommandeur; achter 9sp 105 sti):

Afbeelding

Nu nog fatsoenlijk crankstel...