Ik heb, na de lichtjes test gehost te hebben in de Wereldfietser eerder dit jaar, heel wat lampjes getest. De test die ik met Frank Bueters deed was verhelderend. De Ixon IQ is inderdaad een prima lamp met verkeerdveilige fietsverlichting en een langere leeftijd van de batterij. De Philips kom me niet bekoren. Te veel licht, te korte brandtijd en te duur.
Na de test kreeg ik nog een lampje binnen van Axa, de Comet IV pro. Hoewel je het lampje aan de bovenkant moet afplakken on zelfverblinding tegen te gaan is het, samen met de Koga beugel, een uitstekend goedkoop lampje. Niet zo perfect als de Ixon, maar wel voor ongeveer 20 Euro klaar. Bovendien moet je de bevestiging voor aan het stuur aanpassen (stukzagen) om hem op de Koga beugel te krijgen, maar het lampje is beter dan de Cate-eye HL-EL135.
De Koga beugel is goed omdat hij lekker ver naar voren steekt, wat je lampje van de bekabeling weghoudt. Heb je echter de centen om de Ixon te kopen, doe dat en laat 'm niet vallen!
Een hoofdlichtje kan een aanvulling zijn op een fietslampje, maar zoals Leon zegt: het licht geeft nauwelijks reliëf weer, dus minder geschikt voor off road of onbetrouwbaar wegdek.
Na de test kreeg ik nog een lampje binnen van Axa, de Comet IV pro. Hoewel je het lampje aan de bovenkant moet afplakken on zelfverblinding tegen te gaan is het, samen met de Koga beugel, een uitstekend goedkoop lampje. Niet zo perfect als de Ixon, maar wel voor ongeveer 20 Euro klaar. Bovendien moet je de bevestiging voor aan het stuur aanpassen (stukzagen) om hem op de Koga beugel te krijgen, maar het lampje is beter dan de Cate-eye HL-EL135.
De Koga beugel is goed omdat hij lekker ver naar voren steekt, wat je lampje van de bekabeling weghoudt. Heb je echter de centen om de Ixon te kopen, doe dat en laat 'm niet vallen!
Een hoofdlichtje kan een aanvulling zijn op een fietslampje, maar zoals Leon zegt: het licht geeft nauwelijks reliëf weer, dus minder geschikt voor off road of onbetrouwbaar wegdek.