Geloof het of niet, maar verschillende merken gaan hun fietsen goedkoper maken (in Belgie toch, dus ik veronderstel in nederland ook wel) !
Daar staat tegenover, en Koga is een voorbeeld, dat de afmontage vaak net iets minder zal zijn....
Theoretisch is dit een leuke. De euro is aardig gezakt, dus de inkoop is duurder. Hoeveel de fabrikanten daarvan kunnen doorgeven aan de consument is echter de vraag (hoiehoog is de prijseleasticiteit?). Daar komt bij dat ook de inkomens onder druk staan (hoe hoog is de inkomenselasticiteit van de vraag naar fietsen?). Tja, en hoe werkt dat samen uit? Lagere specificaties horen hier inderdaad wel bij.
Wim
Vorig jaar op bij een Op Pad lezing op de Fiets en wandelbeurs kwam ter sprake dat de meeste MTB's en trekkingfietsen duurder worden in 2012; mn door de afmontage. Shimano duurder; mn door SLX - 30 speed. Wellicht nu meer goedkopere onderdelen/mix van verschillende groepen.
Het lijkt een utopie dat de prijzen van fietsen in 2012 zullen dalen. E-bikes zeker niet en de fietsen in het duurdere segment ook niet. Wel kan je "scoren" op 2011 modellen die bij de fietsenzaken in ruime mate nog voorhanden zijn.
Zolang de vraag naar fietsen niet instort, zal dit niet tot prijsdalingen leiden.
Het inkomensnivo in de lage lonen landen is tegenwoordig ook stijgende dus hier valt ook niet veel marge op te halen.
Frits
ik heb de laatste maanden de prijzen hier in België wat gevolgd van koersfietsen (aangezien ik een nieuwe zocht) en moet toch zeggen dat ik geen prijsdalingen tegengekomen ben.
Zoals ik het overal hoor is de fietsindustrie de laatste jaren aan een serieuze opmars bezig dus de basiseconomie leert mij "waar de vraag hoog is is het aanbod duur"
In Belgie blijven van bijvoorbeeld Trek de prijzen van de 'gewone' fietsen ongewijzigd, die van de racefietsen en de mtb's zakken , ook die van de duurdere modellen, met 100 euro en meer. Zoals ik al zei is er ook bij vele modellen van Koga een prijsdaling. Bij Cube blijven de prijzen min of meer hetzelfde. Dit zijn wel de enige 3 merken waarover ik dit met 100 procent zekerheid kan zeggen...
Als't goed is moet het ook gezegd worden hé