Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen met 650B conversie? - Forum Wereldfietser

Ervaringen met 650B conversie?

650B is een oude Franse bandenmaat (etrto 584) tussen race en mtb maat in waarvoor brede snelle banden te krijgen zijn. Het mooie is dat je een 28 inch racefiets zonder heel veel moeite kunt ombouwen naar 650B. De buitenmaat van een 650B wiel met 42 mm banden is precies gelijk aan een 28 inch wiel met 23 mm banden, maar het wordt wel heel veel comfortabeler. De remschoenen moeten 19 mm naar beneden, maar met de Tektro R556 met een drop van maximaal 73 mm (vergeleken met de 49 mm van een gewone racerem) is dat geen probleem.
Een 650B conversie is daarmee een ideale manier om voor weinig geld van een oude stalen racefiets zoals er veel op marktplaats te vinden zijn een moderne snelle randonneur te maken voor tochtjes met weinig of geen bagage. Nu ken ik die markt van oude racefietsen niet zo goed, en ik vroeg me af of er andere mensen weten welke veel in Nederland voorkomende stalen racers geschikt zijn, en welke niet. Ik heb zitten nadenken, en kwam tot het volgende lijstje met eisen:

uitvalbreedte achter 130 mm, vanwege de beschikbaarheid van moderne naven.

8 speed of hogere aandrijving, ook weer vanwege de moderne onderdelen.

breedte tussen de vorken voor en achter minimaal 55 en liever 58 mm (opdat er spatborden tussen passen.

oogjes voor spatborden.

op dit moment 49 mm drop remmen

Ik denk dat dit alle eisen zijn, maar hoor het graag als ik iets over het hoofd gezien heb. En vooral hoor ik suggesties over welke Gazelles en Koga's van een tijd geleden hiervoor geschikt zijn.

Wim
Wim schreef:650B is een oude Franse bandenmaat (etrto 584) tussen race en mtb maat in waarvoor brede snelle banden te krijgen zijn. Het mooie is dat je een 28 inch racefiets zonder heel veel moeite kunt ombouwen naar 650B. De buitenmaat van een 650B wiel met 42 mm banden is precies gelijk aan een 28 inch wiel met 23 mm banden, maar het wordt wel heel veel comfortabeler. De remschoenen moeten 19 mm naar beneden, maar met de Tektro R556 met een drop van maximaal 73 mm (vergeleken met de 49 mm van een gewone racerem) is dat geen probleem.
Een 650B conversie is daarmee een ideale manier om voor weinig geld van een oude stalen racefiets zoals er veel op marktplaats te vinden zijn een moderne snelle randonneur te maken voor tochtjes met weinig of geen bagage. Nu ken ik die markt van oude racefietsen niet zo goed, en ik vroeg me af of er andere mensen weten welke veel in Nederland voorkomende stalen racers geschikt zijn, en welke niet. Ik heb zitten nadenken, en kwam tot het volgende lijstje met eisen:

uitvalbreedte achter 130 mm, vanwege de beschikbaarheid van moderne naven.

8 speed of hogere aandrijving, ook weer vanwege de moderne onderdelen.

breedte tussen de vorken voor en achter minimaal 55 en liever 58 mm (opdat er spatborden tussen passen.

oogjes voor spatborden.

op dit moment 49 mm drop remmen

Ik denk dat dit alle eisen zijn, maar hoor het graag als ik iets over het hoofd gezien heb. En vooral hoor ik suggesties over welke Gazelles en Koga's van een tijd geleden hiervoor geschikt zijn.

Wim
plat gezegd: 42mm Hetre's passen alleen in de echte Camping fiets, wil je een racefiets ombatterijen dan moet je het echt in de 32mm banden zoeken
Jammer, want ik had gehoopt dat het met sommige raceframes wel zou lukken. Ik zag vandaag dat het bij jouw 650B fiets inderdaad zelfs met 32 mm erg krap was. Ik heb wel voorbeelden gezien van conversies met 38 mm banden, maar het ging me toch vooral om de combinatie van 42 mm en een lichte fiets. Als ik dat wil wordt het dus duur, en dat is dan gelijk een heel ander soort beslissing.
Wim
Wim schreef:Ik denk dat dit alle eisen zijn, maar hoor het graag als ik iets over het hoofd gezien heb. En vooral hoor ik suggesties over welke Gazelles en Koga's van een tijd geleden hiervoor geschikt zijn.
Volgens mij is het punt dat de meeste 28" raceframes met 39-49mm remmen geen spatbordoogjes hebben als ze van hoogwaardige buizen zijn gemaakt; meestal hebben alleen 'instapframes' oogjes.

Een iets ouder frame met 'normal reach' remmen lijkt me makkelijker te vinden en daar is ook een vlotte toerfiets van te bastelen, maar dan in 622-30.

Ik geloof echter dat jij nieuwsgierig bent hoe Hetre's rollen?

Die oude stalen frames zijn echter doorgaans vrij kort (zijn tenslotte racefietsen).

Kwam vorige week een aardige '90 Koga RandonneurExtra tegen, die me evt. leuk leek als snelle vakantiefiets, maar daar werd zomaar door andere geïnteresseerde -blind- €350,- voor geboden! De fiets zag er goed uit voor zijn leeftijd, maar het nodige groot onderhoud was ook beslist nodig.

Kennelijk is er vraag naar dit soort 2e hands fietsen, of ben ik te zuunig.

Sjors
Koga racer gent's of touring gent's (die laatste is nog het best): de modellen van midden en eind jaren 70 komen in aanmerking (helaas vond ik er geen in de buurt van België). Soms uitgerust met ruim bemeten middenoptrek remmen. En behoorlijk wat plaats voor dikkere banden, zeker als je overgaat naar 650B (let op: sommige koga's zijn 27"inch'ers: banden hiervoor zijn dun gezaaid)

Zoiets dus!
en meer uitleg en voorbeelden

Je vindt (in Belgie althans) vrij gemakkelijk oude peugeots en Motobecane's die er goed uit zien, maar persoonlijk heb ik slechte ervaringen met de Fransen (80 mm voornaaf, afwijkende trapas,...) en dus geen zin om daar tijd en geld in te stoppen.

Voor mezelf heb ik de zoektocht even opgegeven maar voor mijn vriendin heb ik wel nog een jaren 70 of 80 Diamant op de kop getikt met cantilever nokken. Het ding weegt als lood, maar na de renovatie zal het er hip uitzien :-).
Het probleem met de conversie is dat het begint met de remmen. De langste hoeven vind je bij de Tektro R556: 73 mm in de onderste stand. Trek daar 19 mm van af vanwge de kleinere velgen, en de oude fiets mag niet meer drop hebben dan 54 mm, ofwel met 57 mm remmen zou het nog net gaan als de blokjes een paar mm boven het onderste punt staan. Kortom dit is kantje boord. Met de oudere frames met middenoptrek remmen is nog meer ruimte, maar dan heb je het al gauw over 65 mm drop, en dat lijkt teveel op de Tektro R556. Daar staat natuurlijk wel tegenover dat die oude frames met middenoptrekremmen zoveel ruimte hebben dat een 35 mm Pasela vrijwel altijd zal passen. Als dat lukt is de behoefte aan een conversie natuurlijk navenant kleiner. Wel zit je bij die oudere frames natuurlijk met meer incompatibiliteit van de onderdelen. Alles moet nog goed zijn, zodat je met alleen wat onderhoud weer een werkende fiets kunt hebben.
Wim
Hele vroege Koga randonneurs maakten standaard gebruik van 650B velgen. Ik heb er wel eens eentje omgebouwd naar 559 velgen, maar het waren geen lichte frames. Andersom, als je een leuk stalen MTB frame vindt kun je de cantinokken natuurlijk ook de andere kant op verzetten
m-gineering schreef:Hele vroege Koga randonneurs maakten standaard gebruik van 650B velgen. Ik heb er wel eens eentje omgebouwd naar 559 velgen, maar het waren geen lichte frames. Andersom, als je een leuk stalen MTB frame vindt kun je de cantinokken natuurlijk ook de andere kant op verzetten
Hier haak ik even af. Bedoel je dat je de nokken verplaatst (doe jij waarschijnlijk niet moeilijk over - deze ziel begint daar toch maar niet aan), of dat je speelruimte (hoog/laag) van de blokjes in de remmen benut?

Sjors
Ik geloof dat ik maar eens ga kijken naar de Cross versie van de Champion Mondial (met cantilevers). Dat wordt dan geen 650B fiets, maar wel een snelle fiets met ruimte voor 35 of 37 mm banden. Dat is ook een manier om meer comfort te krijgen op een lichte fiets.
Wim
Of deze?

Sjors
Sjors schreef:
m-gineering schreef:Hele vroege Koga randonneurs maakten standaard gebruik van 650B velgen. Ik heb er wel eens eentje omgebouwd naar 559 velgen, maar het waren geen lichte frames. Andersom, als je een leuk stalen MTB frame vindt kun je de cantinokken natuurlijk ook de andere kant op verzetten
Hier haak ik even af. Bedoel je dat je de nokken verplaatst (doe jij waarschijnlijk niet moeilijk over - deze ziel begint daar toch maar niet aan), of dat je speelruimte (hoog/laag) van de blokjes in de remmen benut?

Sjors
het eerste vrees ik, want als het draaipunt op de hoogte van de velg zit gaat het niet werken
Ik was er al bang voor.. :shock: :)

Sjors
Inspiratie

Er staat ook een 2005 Trek 1200C (koersfiets) op Hetre's tussen.

Sjors