650B is een oude Franse bandenmaat (etrto 584) tussen race en mtb maat in waarvoor brede snelle banden te krijgen zijn. Het mooie is dat je een 28 inch racefiets zonder heel veel moeite kunt ombouwen naar 650B. De buitenmaat van een 650B wiel met 42 mm banden is precies gelijk aan een 28 inch wiel met 23 mm banden, maar het wordt wel heel veel comfortabeler. De remschoenen moeten 19 mm naar beneden, maar met de Tektro R556 met een drop van maximaal 73 mm (vergeleken met de 49 mm van een gewone racerem) is dat geen probleem.
Een 650B conversie is daarmee een ideale manier om voor weinig geld van een oude stalen racefiets zoals er veel op marktplaats te vinden zijn een moderne snelle randonneur te maken voor tochtjes met weinig of geen bagage. Nu ken ik die markt van oude racefietsen niet zo goed, en ik vroeg me af of er andere mensen weten welke veel in Nederland voorkomende stalen racers geschikt zijn, en welke niet. Ik heb zitten nadenken, en kwam tot het volgende lijstje met eisen:
uitvalbreedte achter 130 mm, vanwege de beschikbaarheid van moderne naven.
8 speed of hogere aandrijving, ook weer vanwege de moderne onderdelen.
breedte tussen de vorken voor en achter minimaal 55 en liever 58 mm (opdat er spatborden tussen passen.
oogjes voor spatborden.
op dit moment 49 mm drop remmen
Ik denk dat dit alle eisen zijn, maar hoor het graag als ik iets over het hoofd gezien heb. En vooral hoor ik suggesties over welke Gazelles en Koga's van een tijd geleden hiervoor geschikt zijn.
Wim
Een 650B conversie is daarmee een ideale manier om voor weinig geld van een oude stalen racefiets zoals er veel op marktplaats te vinden zijn een moderne snelle randonneur te maken voor tochtjes met weinig of geen bagage. Nu ken ik die markt van oude racefietsen niet zo goed, en ik vroeg me af of er andere mensen weten welke veel in Nederland voorkomende stalen racers geschikt zijn, en welke niet. Ik heb zitten nadenken, en kwam tot het volgende lijstje met eisen:
uitvalbreedte achter 130 mm, vanwege de beschikbaarheid van moderne naven.
8 speed of hogere aandrijving, ook weer vanwege de moderne onderdelen.
breedte tussen de vorken voor en achter minimaal 55 en liever 58 mm (opdat er spatborden tussen passen.
oogjes voor spatborden.
op dit moment 49 mm drop remmen
Ik denk dat dit alle eisen zijn, maar hoor het graag als ik iets over het hoofd gezien heb. En vooral hoor ik suggesties over welke Gazelles en Koga's van een tijd geleden hiervoor geschikt zijn.
Wim