Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aanleg fietssnelwegen bespaart miljoenen euro's per jaar - Forum Wereldfietser

Aanleg fietssnelwegen bespaart miljoenen euro's per jaar

Het moeten niet alleen snelle routes zijn met zo weinig mogelijk barrieres, maar het moeten ook aantrekkelijke routes zijn. Zelf vond ik het altijd heerlijk om voor mijn woon-werkritjes door het Amsterdamse Vondelpark te fietsen.
Als fietser in hart in nieren :D en zonder auto mogen die verzekeringsmaatschappijen mij ook wel korting geven op die dure premie van ongeveer 100 euro per maand. Het aanleggen van fietssnelwegen is onzin lijkt me. Pure marketing. Maak eens de fietspaden wat breder zodat ook die fietsbakken er ook door kunnen of wordt dat ermee bedoeld. En anders kom je toch hier in Zeist wonen.
Rutger vertrekt even weer voor enige tijd.
Rutger schreef:Als fietser in hart in nieren :D en zonder auto mogen die verzekeringsmaatschappijen mij ook wel korting geven op die dure premie van ongeveer 100 euro per maand. Het aanleggen van fietssnelwegen is onzin lijkt me. Pure marketing. Maak eens de fietspaden wat breder zodat ook die fietsbakken er ook door kunnen of wordt dat ermee bedoeld. En anders kom je toch hier in Zeist wonen.
Rutger vertrekt even weer voor enige tijd.

Beste Rutger,

Wellicht weet je niet wat een fietssnelweg inhoud, maar een fietssnelweg is een vrijliggend, en zo gestrekt mogelijk fietspad van voldoende breedte met een effen wegdek en vooral géén kruisingen met autoverkeer. Je kunt dus lekker doorfietsen. Deze fietssnelwegen zijn vooral bedoeld voor woon-werkverkeer. Veel woon-werkautoritjes zijn niet eens zo lang. De fietssnelweg kan mensen die nu nog de auto pakken verleiden om over te stappen op de fiets. Deze fietssnelwegen zijn aanzienlijk goedkoper dan autowegen.
Jep, leve de goeie fietswegen :)
bert sitters schreef:Deze fietssnelwegen zijn aanzienlijk goedkoper dan autowegen.
Uit mijn fietsersbondtijd weet ik nog het standaardgegeven dat fietsinfrastructuur een factor 25 à 40 goedkoper is dan autoinfrastructuur met dezelfde capaciteit. Dat is geen nieuws, zal niet anders zijn geweest of worden en het was altijd al bij iedereen bekend.
Fietssnelwegen zijn natuurlijk wel de duurdere variant, maar ja, in autosnelwegen hebben ze ook knap dure varianten, ze beginnen er hier vlakbij een op te lappen die ruwweg 375.000 euro per strekkende meter gaat kosten.
Leon
bert sitters schreef:Het moeten niet alleen snelle routes zijn met zo weinig mogelijk barrieres, maar het moeten ook aantrekkelijke routes zijn. Zelf vond ik het altijd heerlijk om voor mijn woon-werkritjes door het Amsterdamse Vondelpark te fietsen.
Ach, fietsen door het Vondelpark deed ik vroeger ook vaak, heel mooi. Door het lezen van jouw berichtje schieten de herinneringen naar boven. Ik zat vroeger op school vlakbij de Overtoomse Sluis.
bert sitters schreef: Beste Rutger,

Wellicht weet je niet wat een fietssnelweg inhoud, maar een fietssnelweg is een vrijliggend, en zo gestrekt mogelijk fietspad van voldoende breedte met een effen wegdek en vooral géén kruisingen met autoverkeer. Je kunt dus lekker doorfietsen. Deze fietssnelwegen zijn vooral bedoeld voor woon-werkverkeer. Veel woon-werkautoritjes zijn niet eens zo lang. De fietssnelweg kan mensen die nu nog de auto pakken verleiden om over te stappen op de fiets. Deze fietssnelwegen zijn aanzienlijk goedkoper dan autowegen.
Ik weet er één en ook een hele mooie: de Klarälvsbanan tussen Hagfors en Karlstad in Zweden. 90 kilometer autovrije fietspad over een oude spoorbaan door fraaie landschappen. www.klaralvsbanan.se
Was ik afgelopen oktober van plan om daar te fietsen, maar in mijn Zweedse huis ben ik van de trap gevallen en nu zit ik thuis met een gebroken been.
Fietssnelwegen zijn een "linkse hobby", dus momenteel kansloos.
De rechtse hobby, namelijk de autosnelwegen, worden echter steeds meer 130 km/u-wegen. Er zijn zelfs miljoenen uitgetrokken voor maatregelen om het daardoor stijgende aantal verkeersdoden te compenseren.