Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke son bij 26" wielen icm zzing oplaadsysteem? - Forum Wereldfietser

Welke son bij 26" wielen icm zzing oplaadsysteem?

Beste mensen,

Ik lees veel positive verhalen over een SON dynamo, maar welke SON is nu de beste voor 26" wielen? Wil de dynamo ook gebruiken voor mijn electronica op te laden via een zzing, maakt dat nog verschil uit in keuze?

Graag hoor ik jullie reacties...

Paul
Paul&Yvette schreef:Beste mensen,

Ik lees veel positive verhalen over een SON dynamo, maar welke SON is nu de beste voor 26" wielen? Wil de dynamo ook gebruiken voor mijn electronica op te laden via een zzing, maakt dat nog verschil uit in keuze?

Graag hoor ik jullie reacties...

Paul
Dan moet je geen Sondelux of Son 20 nemen, wel een Son klassik of de Son 28 Neu. Het oude model is er ook in 40 of 48 gaats, het nieuwe model is een stuk lichter en ook leverbaar in twee schijfrem varianten
Bedankt,

Waar zou ik deze son dynamos kunnen kopen? Mag een (betrouwbare) internetwinkel zijn.

Paul
Leveren de Shimano Deore XT DH-T785 of de Sport DH-3D72 merkbaar minder stroom bij een lagere snelheid?
Volgens mij kun je ze rechtstreeks bij m-gineering bestellen, eventueel ingespaakt in een prima wiel. Die Shimano naven geven niet meer stroom, maar wel wat meer weerstand, en ze gaan ook wel wat korter mee.
Wim
Shimano DH-3N80 werkt hier (via een zzing smartphone edition) —in de praktijk— perfect; ik vind deze naafdynamo bij uitstek geschikt om apperatuur op te laden (ik gebruik hem voor opladen van smartphone, batterijen fototoestel en de accu van mijn hoofdlamp). Deze naafdynamo levert bij relatief lage snelheden juist meer stroom tov andere naafdynamo's. Of dit de extra weerstand verklaart weet ik niet, maar die extra weerstand is verwaarloosbaar/niet merkbaar; zeker als je hem uitzet t.o.v. een andere (SON) naafdynamo. De lagering is idd wat eenvoudiger maar daar kan ik bij een voorwiel heel goed mee leven...
Waar zou ik deze son dynamos kunnen kopen? Mag een (betrouwbare) internetwinkel zijn.
Bijvoorbeeld gewoon bij je plaatselijke fietsenmaker...
Die deze waarschijnlijk zal bestellen bij m-gineering (Volgens mij de importeur van deze dynamo's voor NL en de eerste beantwoorder van je vraag)

Of wellicht kun je hem direct bij m-gineering bestellen http://www.m-gineering.nl/sindex.htm

Rose Versand http://www.rose.nl/artikel/son-28-naafd ... aid:160551 levert ze ook
Paul&Yvette schreef:Leveren de Shimano Deore XT DH-T785 of de Sport DH-3D72 merkbaar minder stroom bij een lagere snelheid?
Fractie meer stroom bij 10 km/h, wel meer weerstand.

Zie bv de tests in Aktiv Radfahren:

http://nabendynamo.de/service/links.html (stroom wordt in de grafiekjes niet direct opgegeven, maar is proportioneel met de lichtopbrengst)

(en let er bij niet-Duitse dynamo's op dat je een 3W en geen 2.4W exemplaar neemt)
m-gineering schreef:
Paul&Yvette schreef:Leveren de Shimano Deore XT DH-T785 of de Sport DH-3D72 merkbaar minder stroom bij een lagere snelheid?
Fractie meer stroom bij 10 km/h, wel meer weerstand.

Zie bv de tests in Aktiv Radfahren:

http://nabendynamo.de/service/links.html (stroom wordt in de grafiekjes niet direct opgegeven, maar is proportioneel met de lichtopbrengst)

(en let er bij niet-Duitse dynamo's op dat je een 3W en geen 2.4W exemplaar neemt)
Daar moet wel aan toegevoegd worden dat de lamp waarmee getest werd een LED-lamp is. Een naafdynamo geeft wisselspanning en deze wordt voor de led omgevormd tot gelijkspanning. Dit wordt afgehandeld door de elektronica in de lamp, aangezien niet alle dynamo's hetzelfde aantal polen hebben zal de frequentie van de wisselspanning verschillen. De verschillen in de grafiek (zeker bij de hogere snelheden) kunnen zowel te wijten zijn aan de dynamo's als aan de schakelelektronica die niet perfect afgestemd is aan de dynamo in kwestie.

De meest objectieve grafiek is de wrijving zonder lichten. Daar valt op dat deze toch wel enorm laag is geworden bij alle modellen. Son heeft weliswaar bijna de helft minder wrijving, maar op één na blijft zelfs bij 30 km per uur de weerstand beperkt tot 3 watt. Suboptimale bandenspanning, een fladderende jas, ... de meeste fietsers verliezen heel wat meer dan 3 watt.

Welke kiezen? In de praktijk ben ik voorlopig erg tevreden over zowel de DH3N80 als de SON28 (ook een DH3N30 gehad, prijs/kwaliteit eigenlijk ook geen klachten over). Budget en persoonlijke smaak lijken me de belangrijkste argumenten.