Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips & Tricks voor De Groene weg naar de Middelandse Zee - Forum Wereldfietser

Tips & Tricks voor De Groene weg naar de Middelandse Zee

Hallo hallo,

Komende zomer (juni-juli) is in mijn hoofd het plan ontstaan om van Nederland naar Noord-Spanje te fietsen met de Groene weg. Omdat ik nog nooit echt een hele lange tocht heb gedaan dacht ik dat hier mensen zijn die sowieso wél ervaring hebben en misschien ook wel mensen die dezelfde tocht hebben gedaan.

Zelf ben ik 21 jaar en als studente heb ik dus behoorlijk wat tijd gelukkig voor de reis ik was van plan om 60 / 70 km per dag te fietsen met de nodige rustdagen (1 of 2 per week) is dat een beetje het gemiddelde? Mijn conditie is op zich prima maar op moment fiets ik heel weinig, dus wat is aan te raden voor een zekere training (en is trainen nodig?). Verder wil ik het budget wat beperken, maar wat is redelijk?

Een heleboel vragen dus, maar misschien hebben mensen nog andere tips & tricks? Ik ben benieuwd!

Christien
Christien,

Welkom op het forum!

Wij hebben deze tocht ook in de planning voor de komende zomer, maar dan andersom. Op het forum is al veel informatie te vindenover deze route.

Zelf plan ik altijd tussen de 70 en 90 km per dag, afhankelijk van waar de campings zijn. Dat ga ik nu ook weer doen. Daarmee hebben wij voldoende tijd om onderweg voldoende te pauzeren en dingen te bekijken. En ik zou zeker wat gaan trainen voor die tijd. Niet alleen om te voelen hoe het is om 5 dagen per week te fietsen maar ook hoe het zadel voelt na die tijd.

Kwa budget zijn we meestal ronde de 20 euro per nacht kwijt voor kamperen. En als we zelf koken doen we dat voor een tientje. Daarnaast moet je nog museumbezoek, een terrasje en uit eten rekenen.
60-70 km is heel relaxed (behalve als er stevig geklommen moet worden). Zie hier nog voor wat algemene tips: http://www.leonpoels.nl/fietsen/deeerst ... kantie.pdf
Wim
Christien,

Welkom op dit forum van alleswetende fietsers en fietsende allesweters :)

1.
Ik heb geen ervaring met de door jouw genoemde tocht, maar voor de meeste vragen is dat ook niet nodig.

2.
De dagafstanden die je noemt zijn kort. In de praktijk zul je merken dat je langere afstanden fietst. Maar er zit ook veel variatie in de afstanden.
Zo ben ik augustus in 15 dagen van Maastricht naar Chur (Zwitserland) gefietst. Afstand 1200 km. Inclusief 1 rustdag is dat 80 km per dag.
Kortste dagafstand 48 km, langste 115.

3.
Over trainen zijn de meningen op zijn mist een beetje verdeeld.
Zelf doe ik daar niet echt aan, maar ik heb dan ook geen zittend beroep. En als je zelf een redelijk goede conditie hebt, zoals je schrijft, zou ik me daar ook niet echt druk over maken.
Wel vind ik het slim om een aantal langere tripjes te maken van te voren, zodat je weet wat het is om lang op de fiets te zitten.

4, Veel op dit forum lezen en voor wat jouw betreft de zin van de onzin scheiden.

Peter
Op zich kan je verdere conditie opbouwen tijdens een tocht (en is training dus niet absoluut noodzakelijk, maar training kan de trip wel leuker maken).

De reden waarom het mij wel nuttig lijkt (voor mensen met weinig fietservaring) om een vorm van training in te bouwen is om bepaalde fysieke verrassingen te voorkomen. Je zou niet de eerste zijn die na enkele daagjes fietsen (zeker in de bergen) er achter komt dat de knieën klimmen niet leuk vinden, dat het achterwerk begint te protesteren, ...

Een vriend van mij had dezelfde plannen maar is (wegens problemen met de Achillespees) reeds moeten stoppen in de Ardennen.

Renaat
Dag Christien, welkom bij de club

Afstanden van 60 a 70 km zijn niet groot. Ik neem aan dat je de Groene weg naar de Middellandse zee gaat rijden van de Europafietsers. Deze route komt nergens boven de 600m en zelfs als je op je gemak rond kijkt in de verschillende plaatsjes zal je zien dat je in de praktijk meer gaat fietsen. Je wilt daarna naar Noord Spanje. Heb je wel eens gekeken naar de route Amsterdam Barcelona? Bij deze route kan je in deel 2 kiezen voor 2 alternatieven. Een meer vlak en een bergachtig parcour. Het stuk door de bergen is erg mooi en geeft wat meer afwisseling. Je hebt dan ondertussen al wat conditie opgebouwd. De meeste mensen vinden het eerste stuk door de Ardennen en eventueel Luxemburg het zwaarst.

Veel plezier, Ronald
Dag Christien,
Leuk plan. Voor mij was de groene weg ook mijn eerste fietsreis (tot Narbonne en niet tot Spanje). Sindsdien elk jaar wel een fietsvakantie gedaan.

Als aanvulling op al beschreven tips:
- beetje overbodig maar toch: municipal campings in Franrkijk zijn leuker en goedkoper dan particuliere terreinen.
- budget, als je alleen terrasjes gebruikt voor koffie of iets anders en zelf kookt dan kom je makkelijk uit met 25-30 euro per dag
- een route met weinig hoogte, maar wel de venijnige hellingen in de Ardennen en de Moezel. Ik had nog nooit in geaccidenteerd landschap gefietst en die stukken vielen ondanks redelijke conditie flink tegen.
- had nav websites en tips vrij veel gereedschap en reserve fietsonderdelen mee die ik nooit gebruikt hebt. Handig is bandenplakspul, reserve binnenband, inbuslsleutels om dingen vast te zetten en wat plastic ribstops. Voor de rest: in Frankrijk vind je in de kleinere steden en dorpen misschien niet altijd een fietsenmaker, maar vaak wel winkels die landbouwdingen verkopen. En die maken ook je fiets.
- Ga zeker vooraf een keer een paar dagen met bagage fietsen. Heb ik niet gedaan en daar had ik spijt van (zie ook volgend punt)
- lichtgewichtspullen zijn echt de moeite waard. En hoe minder hoe beter. Ik kwam er gaandeweg achter dat ik (inclusief kampeerspullen) aan twee achtertassen en tent op bagagedrager genoeg had. De voortassen halverwege teruggestuurd.
- een dag gemiddelde is voor iedereen anders. Fiets wat je prettig vindt. Ik ging op een gegeven moment uit van circa 70/80 km en daar kwam altijd weer zo'n 10 a 20 km bij vanwege gesloten campings, verdwalen in de steden etc.
- michelinkaarten (ter plekke kopen) zijn handige aanvulling op routeboekje. Zo kun je eens afwijken en heb je goed overzicht wat je gaat fietsen (hellingen etc).

Vast veel (voor)plezier en succes
nins
Ik heb de groene weg enkele jaren geleden gaan, met een nogal groot groepje. Dat vertraagt de boel enorm ("ik moet plassen", "ik heb lekke band", "ik heb iets laten vallen", "ik ben iets vergeten", ... ) en wij hadden een daggemiddelde van 73km incl. rustdag. Reken dus maar op een grotere dagafstand.

Voor camping heb ik de ervaring dat als je nog jong bent (lees: nog niet rijk bent) en hier en daar eens vraagt of je niet op dat kleine veldje, pleintje, in hun tuin, ... mag overnachten met je tent, dat de meeste mensen dat dikwijls zelfs leuk vinden. Het zou niet de eerste keer zijn dat we gewekt worden met de geur van verse koffie.

En trainen zou ik niet doen. Er zijn enkele bergjes maar traag kom je er ook over. Misschien op voorhand wel een ritje (met bagage) doen om te kijken of je fiets goed is afgesteld. Ik heb dikwijls de indruk dat beginnende europa/wereldfietsers hun stuur veel te hoog zetten. Dat maakt vooral het klimmen een stuk moeilijker. Als je nog weinig gelangeafstandsfietst hebt is een fietsbroek meenemen misschien wel een goed idee.
Aanvullende tips:
Het allerbelangrijkste is je fiets, vind ik. Zorg dat deze in topconditie is.
Laat door een fietsenmaker, die weet wat vakantiefietsen met bepakkings is, je fiets nalopen en wat nodig is vervangen. Op de site kun je er al een aantal vinden. En neem een nieuwe tube solutie en reserve bouten en borgmoertjes mee!

Minstens één weekend je fiets met bepakking (gewichtsverdeling) en kamperen uitproberen is handig wanneer je onervaren bent. Zeker als de heuvels snel in zicht komen en je moet klimmen en afdalen. Je fiets reageert anders dan op de vlakke weg.

Niet noodzakelijk en zeker niet elegant is het dragen van een helm. Wel verstandig wanneer je, zeker in landen waar men niet gewend is aan fietsers, gaat afdalen. Voor het gemak draag ik 'm altijd. En met het dragen van een fietsrokje komt het met de elegantie weer helemaal goed.

Lichtgewicht spullen zijn ideaal en kostbaar. Met zwaardere tassen kom je ook echt wel bij je doel. Dan heb je in de toekomst tenminste nog iets te vragen voor je verjaardag o.i.d. ;-)

Als je nog plek op je verlanglijstje voor Sint of kerst hebt, is het boek van Ilja Leonard Pfeiffer, de filosofie van de heuvel, een prachtige beschrijving van hoe je je doel kunt bereiken. Zelfs voor niet-fietsers.
Een rubytack handdoek van kunststof is één van mijn beste aankopen ooit: droogt goed, is licht en snel droog en gaat 2 weken mee voordat ik 'm eens was.

Loes.
hallo Christien,

Allereerst welkom op het forum!

Ik zal het zelf gaan hebben over twee dingen: trainen en afstanden.

trainen
De meningen zijn hierover verdeeld, zelf vind ik een beetje training noodzakelijk, aan de andere kant fiets ik steeds meer in het jaar en train in dat opzicht niet apart voor een fietsvakantie. Zodra het mooie weer begint dan pak ik vaker de fiets, 's avonds een uurtje, in het weekend een wat langere tocht, en dan een paar kampeerweekenden. Dit zorgt voor een redelijke basisconditie voor je tocht. Heuvels etc kan ik zelf niet voor trainen, dat doe ik wel op mijn vakanties en het klimmen leer je vooral door het te doen.

Afstanden
Zelf ook begonnen met 60 km gedachten, maar dat is eigenlijk vrij weinig als je eenmaal op de fiets zit en al helemaal als je alleen op fietsvakantie gaat. Je bent vaak vroeg wakker (ik in elk geval rond een uur of 7) en dan zul je erachter komen dat het geen zin heeft om uren te blijven hangen. Vervolgens dan nog eens het fietsen zelf, over het algemeen heb ik weinig trek om al om 15.00 in de middag te stoppen dus fiets ik dan maar weer door. Soms ben ik er zelfs nog niet aan toe om om 17.00 te stoppen en ga dan ook maar doorfietsen :P .

Iemand zei zelf eens tegen mij (op het forum): les 1: eten eten en nog eens eten, les 2: drinken, drinken en nog eens drinken (les van mijzelf: jazeker! :D en les 3 was: genieten, genieten en nog eens genieten!

Ga ook je eigen plan trekken, wees niet bang om te experimenteren op een dag en uiteindelijk kom je er vanzelf achter wat je ritme is!

Oh en fiets eens mee met de weekenden, juni 2012 jongerenweekend van de Wereldfietser!
Dank jullie allemaal voor de handige adviezen en ervaringen! Allemaal ter verhoging van de voorpret. Al jullie ervaringen ga ik sowieso mooi meenemen en als het weer wat warmer is ga ik wat vaker op de fiets stappen (ik woon nu in Estland), dat lijkt me toch wel erg handig als ik het zo allemaal een beetje hoor. Verder ga ik het forum lekker in de gaten blijven houden, want inderdaad er is hier al zo veel ervaring te vinden! Ik heb er nu al zin in.

Christien
Hey christien,

Heb je al een precieze route gevonden die je wil fietsen? of ga je een boekje volgen voor die groene route.
Ik, ook 21 jarige student, wil ik ook naar het zuiden fietsen in de zomervakantie, ook als eerste tocht. Ik vroeg me dus af welke route jij precies gaat nemen.

- Jurgen
Ha Jurgen,

De Groene weg naar de Middelandse Zee is in feite al een route. De andere beschreven route door de oost-kant van Frankrijk is van uitgeverij Benjaminse, Onbegrensd fietsen van Eindhoven naar Barcelona. Mijn voorkeur heeft nu de Groene weg omdat ik de kaarten wat duidelijker vind, maar heel veel verder dan wat googlemapsen hoe de route precies loopt heb ik nog niet gedaan moet ik zeggen. Ik ben alleen wel van plan om deze route aan te houden tot het bittere einde. De laatste 200 km tot mijn eindpunt in Spanje vogel ik onderweg wel uit. Als ik de reacties lees heb je daar ruim de tijd voor.

Heb jij al een beetje idee hoe en wat, en wanneer ga je fietsen? Ik ben benieuwd!

Christien
Het ligt er een beetje aan wanneer ik weg kan, ik ga waarschijnlijk ook nog 2 weken rotsklimmen in de alpen. De vertrek datum is dan een beetje afwachten, de tijd die ik er uiteindelijk over kan doen ligt aan mijn studie, of ik die jaar afrond of niet. Dus dat kunnen 3 weken zijn of tot 5. Als ik maar 3 weken kan, wil ik een beetje touren richting het zuiden, zuid frankrijk rond touren. Als ik meer tijd heb, wil ik naar Barcelona. Ik was echter niet van plan om met zo'n schraal routeboekje te fietsen maar met eigen kaarten en dan zo'n routeboekje als basis nemen.

Hoe heb jij je spullen op dit moment voor elkaar?