Additionally, paste this code immediately after the opening tag: rohloff: schakelkabeltje preventief vervangen? - Forum Wereldfietser

rohloff: schakelkabeltje preventief vervangen?

twee linkerhanden, alpha-brein, en geen technisch inzicht:

Mijn vrouw heeft een Santos met Rohloff-naaf (intern schakelmechanisme)
Volgens M-gineering (gezaghebbend) moet het schakelkabeltje elke 10.000 km vervangen worden
Volgens de vakantiefietser (ook gezaghebbend) zo rond de 15.000 km
In het vuistdikke handboek van Rohloff (toch ook gezaghebbend) dat we bij de fietsen kregen staat er helemaal niets over vermeld. Ook niet bij het hoofdstuk onderhoud.

Hoe zit het nu?
Wat ik absoluut niet wil: een gebroken kabeltje tijdens onze fietsvakantie (van 1,2,3 maanden, nooit langer) welke ik zou moeten vervangen (wetende dat dit toch niet lukt)
Theo B schreef:twee linkerhanden, alpha-brein, en geen technisch inzicht:

Mijn vrouw heeft een Santos met Rohloff-naaf (intern schakelmechanisme)
Volgens M-gineering (gezaghebbend) moet het schakelkabeltje elke 10.000 km vervangen worden
10.000km is de opgave van Rohloff, maar hoe lang het kabeltje echt meegaat wordt sterk be-invloed door hoeveel je schakelt en of het kabeltje recht uit de pijpjes wordt getrokken of dat er toch een kleine knik inzit. 20000 km en dan nog steeds goed is op een vakantiefiets ook niet ongewoon
Theo B schreef:twee linkerhanden, alpha-brein, en geen technisch inzicht:
{contra}
* M-gineering (gezaghebbend)
* de vakantiefietser (ook gezaghebbend)
* handboek van Rohloff (toch ook gezaghebbend)
Wat ik absoluut niet wil: een gebroken kabeltje tijdens onze fietsvakantie
:lol: :lol: :lol: De slag van de gezaghebbenden!
Luister naar Marten, dan zit je aan de veilige kant.
Leon
Leon schreef: :lol: :lol: :lol: De slag van de gezaghebbenden!
Luister naar Marten, dan zit je aan de veilige kant.
Leon
En voor het geld van een prefab kabeltje hoef je het ook niet te laten.
Ik schakel heeeel veel (bij elk verkeerslicht, bij elke vertraging en versnelling) omdat ik een vaste cadans aangenaam vindt. Ik heb nu ongeveer 46.300km gerohloffd en dat allemaal met hetzelfde kabeltje...maar hey, laat je niet misleiden, dit verhaal is uiteraard anekdotisch (n=1). Misschien ben ik gewoon een statistische gelukzak.

Je hoort nog wel van me wanneer m'n kabeltje breekt. :-)
Bob ten Have schreef:
Leon schreef: :lol: :lol: :lol: De slag van de gezaghebbenden!
Luister naar Marten, dan zit je aan de veilige kant.
Leon
En voor het geld van een prefab kabeltje hoef je het ook niet te laten.
nog altijd zo'n €35 ex montage. De spullen voor ombouw op externe schakelaansturing zitten op ~€140 oid
m-gineering schreef:10.000km is de opgave van Rohloff
"A good engineer is always a wee bit conservative, at least on paper." Scotty in Relics, Star Trek The Next Generation. :wink:
maar hoe lang het kabeltje echt meegaat wordt sterk be-invloed door hoeveel je schakelt en of het kabeltje recht uit de pijpjes wordt getrokken of dat er toch een kleine knik inzit. 20000 km en dan nog steeds goed is op een vakantiefiets ook niet ongewoon
Klop, ik heb er ook ruim 20.000 km mee gereden voor ik het preventief heb laten vervangen.
Weet niet of dit helpt maar heb er nu 15000 km opzitten en ben van plan om op 20000 km die kabels te laten vervangen. :)
Ik zit op 30000 km met het zelfde setjes kabels en alles schakeld nog goed, wat me opvalt is dat het schakelen zelfs steeds soepeler gaat.
Mijn fietsen maker hier in Arnhem zei waarom vervangen als alles nog goed is hij weigerde dus een reparatie uit te voeren waar maak je dat tegen woordig nog mee.
Moet wel zeggen dat als ik langere tijd op pad ga wel een reserve setje bij me heb.

Martin
Mijn kabeltje brak bij 50.000km. (dat kwam waarschijnlijk door een wat te ruwe handelwijze mijnerzijds). In dit geval was preventief vervangen wellicht zinvol geweest. Een Rohloff heeft niet veel onderhoud nodig. Ik rijd al 5 jaar zonder olie te verversen, ruim 40.000 met een het zelfde kransje en doe 4 jaar met een ketting, (toen ik hem laatst wisselde paste hij nog prima op de tandwielen). Ik rijd als forens dag in dag uit ruim 30km door weer en wind, wellicht heb ik geluk, want met zuinigheid heeft deze handelwijze niets te maken. Ik ben gewoon een gemakzuchtig fietser met als credo 'een fiets heb ik om op te fietsen niet om te onderhouden.
marcelvos schreef:Ik rijd al 5 jaar zonder olie te verversen, ruim 40.000 met een het zelfde kransje en doe 4 jaar met een ketting, (toen ik hem laatst wisselde paste hij nog prima op de tandwielen).
*boink?*

:shock:
marcelvos schreef:Ik rijd al 5 jaar zonder olie te verversen, ruim 40.000 met een het zelfde kransje en doe 4 jaar met een ketting, (toen ik hem laatst wisselde paste hij nog prima op de tandwielen).
Best wel ontnuchterend en wellicht heb je gelijk. Desalniettemin moest ik wel even denken aan een verhaal uit het boek Rohloff stories. Daarin stond een foto van een (inwendig compleet verroeste) Rohloff naaf, waar door een aaneenschakeling van vergissingen geen olie in gedaan was. Na een paar jaar (ongelovelijk toch!) wilde hij toch ineens niet meer schakelen..... :wink:
Je moet het natuurlijk niet te gek maken en je gezond verstand blijven gebruiken, maar houdt goed in gedachte dat al die 'goede raad' komt van mensen met een commercieel belang. Zij werken, en dat doe ik beroepsmatig overigens ook, met een vorm van bangmakerij, 'geeft u uw kind wel genoeg te eten?, eet meer fruit anders...de bekende verkooptrucs. Rohloff claimt een versnellingsbak voor de fiets te verkopen, voor mij is het kenmerk van een versnellingsbak dat je de olie daarvan nooit ververst. (Ik heb het in de kleine 40 jaar dat ik auto rijd in ieder geval nog nooit gedaan). Voor veel mensen ligt een deel van het fietsplezier er in hun fiets te poetsen, onderdelen te vervangen, er aan te knutselen en daar speelt de handel goed op in. Ik kan dat wel navoelen en gun ze dat plezier graag, maar ik behoor niet tot die groep. Die olie zal ik weer eens verversen. Die kabeltjes houden het nog wel even uit.
marcelvos schreef: Rohloff claimt een versnellingsbak voor de fiets te verkopen, voor mij is het kenmerk van een versnellingsbak dat je de olie daarvan nooit ververst. (Ik heb het in de kleine 40 jaar dat ik auto rijd in ieder geval nog nooit gedaan)
Er zijn drie redenen om de olie in een Rohloff te verversen: smering, uitspoelen van slijtagedeeltjes en verwijderen van het opgeloste condens.

In een auto versnellingsbak wordt de olie af en toe warm genoeg om de condens kwijt te raken, vervuiling kan uitzakken en als het ding lekt wordt de olie bij een beurt in ieder geval bijgevuld. Bovendien is gewicht niet belangrijk en ijzer goedkoop, dus de tandwielen zijn groter, de vlaktedrukken lager en de mechanische belasting van de olie zal dus ook wel minder zijn.