Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De eerste man die op de fiets IJsland doorkruiste - Forum Wereldfietser

De eerste man die op de fiets IJsland doorkruiste

Tijdens het surfen voor mijn volgende vakantie kwam ik de volgende site tegen. Foto's en aantekeningen van Horace Dall die in 1933 als eerste op de fiets Ijsland doorkruiste.

http://s272714720.websitehome.co.uk/pag ... age15.html

Gerd
Ha, altijd leuk.

Strak in pak op een oude stadsfiets pionieren!

Valt me sowieso op aan die oude reizigers, altijd stijlvol gekleed, of ze nu in de woestijn zitten waar ze niemand zien of in de amazone. Voel ik me toch een watje met fleece en vooral nu ik overweeg eens naar een Goretex product te gaan zoeken

Maar daar in IJSland kun je je jasje nog regelmatig stomen in de natuur :)
Wat een prachtig verslag van een historische reis! Horace Dall lijkt inderdaad every inch a gentleman die als een fietsende variant op David Livingstone een IJsland doorkruist, dat sinds de komst van de Vikingen amper lijkt te zijn veranderd. Er rijden weliswaar een paar auto's, maar asfalt is nog onbekend. Op wegen waar je nu poenige terreinwagens tegenkomt, wordt alles nog met ezels vervoerd. Ook de fiets van Horace Dall wordt zo te zien vooral als ezel gebruikt: 'I quickly realised that my hopes of making 30% use of the bicycle were to be disappointed'.
Verbazingwekkend is de geringe omvang van zijn bagage: slechts een paar bundeltjes op de achterdrager. Eén ervan blijkt een slaapzak te zijn, die hij 's nachts zonder enige bescherming tegen kou en regen op de harde grond legt ('The sleeping bag is laid out in the bright morning sunshine to dry off the heavy dew which wets it overnight').
De rest van zijn bepakking moet proviand zijn geweest, aangezien hij vijf dagen lang geen mens tegenkomt. Over het vullen van zijn maag rept hij overigens niet; de man wekt de indruk een onthechte ziel te zijn voor wie dit niet van belang is. Wel laat hij zien dat het IJslandse binnenland toentertijd nog veel onbegaanbaarder was dan tegenwoordig. Afgebakende gravelwegen en jeep tracks bestonden nog niet. Horace moest het doen met schapenpaadjes en een kompas en brak zich het hoofd hoe hij rivieren, kloven en lavavelden moest omzeilen. Vergelijk dat met de ruige tocht van Rudi en Willem (hier) of onze wat meer 'Bourgondische' IJslandtour van afgelopen zomer (hier).
keesswart schreef:De rest van zijn bepakking moet proviand zijn geweest, aangezien hij vijf dagen lang geen mens tegenkomt. Over het vullen van zijn maag rept hij overigens niet; de man wekt de indruk een onthechte ziel te zijn voor wie dit niet van belang is.
Op dit forum las ik dat het proviand van Horace inderdaad een tikje karig moet zijn geweest. Hij schijnt de laatste dagen te hebben overleefd op een reepje chocola: 'In fact Horace almost bit off more than he could chew: he thought he would find it a lot easier than he did. I have heard he under-provisioned and ended up surviving on 100g of chocolate a day. It is actually quite amazing he got across as fast as he did without a road, and not really knowing very much about the details of the terrain. Anyone who has taken a bicycle into the interior of Iceland is probably aware that usually you can't ride literally off-road, the ground is usually too poorly compacted.'
Sjeng Langslaper schreef:Ha, altijd leuk.

Strak in pak op een oude stadsfiets pionieren!

Valt me sowieso op aan die oude reizigers, altijd stijlvol gekleed, of ze nu in de woestijn zitten waar ze niemand zien of in de amazone.
Tja ze namen niet veel kleren mee, en in de klassen maatschappij van die tijd wou je er niet als plebs bijlopen ;)

kledingtips uit 1887:
http://www.archive.org/stream/cycling00 ... 4/mode/2up

voor Dames

http://www.archive.org/stream/cycling00 ... 6/mode/2up