Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ga juist nu naar Thailand! - Forum Wereldfietser

Ga juist nu naar Thailand!

Ik ben dus weer in Thailand.
In Bangkok inmiddellijk overgestapt op een binnenlandse vlucht naar Ubon Ratschatani. Ging prima, alleen niets van Bangkok zelf gezien. In het oosten was het vanuit de lucht duidelijk te zien dat de rivier de Mun en diverse zijrivieren die bij Ubon samenstromen buiten de oevers waren getreden.
De stad Ubon Ratchatani ligt wat hoger en in de stad zelf is geen wateroverlast, maar tijdens een klein verkenningstochtje blijkt een brug over de Mun niet ver van mijn hotel afgesloten voor autoverkeer. Op de oprit van de brug en op de brug zelf staan partytenten met aan de zijkanten plastic. Hier verblijven mensen uit de ondergestroomde huizen. Hun honden, kippen en andere huisdieren lopen om de tenten. Er staan grote containers met water en chemische toiletten. Het leven lijkt normaal door tegaan. Kinderen spelen in het water en er staat een man te vissen tussen ondergelopen huizen. Men blijft mij toelachten. Voorbij de brug houdt de weg op in het water. De knipperlichten die waarschuwen voor een scherpe bocht doen het nog steeds.
In het tentenkamp zijn zelfs provisorische winkeltjes en restaurantjes. Ik heb er zelfs een noedelsoep gegeten. Dat is wat westerlingen moeten doen: zorgen dat hun geld direct bij deze mensen komt.
Mijn route morgen naar de Mekong is droog. Opmerkelijk genoeg schijnt het water van de Mekong zelfs lager te staan dan normaal in deze tijd van het jaar.

Beste wereldfietsers, ga juist nu naar Thailand!
Ha die Bert,
Oudejaarsdag volgen we jouw voorbeeld en vliegen we via Bangkok ook door naar Ubon Ratchatani. We zijn daar al eens eerder geweest
Vandaar gaan we (waarschjnlijk met een routebeschrijving van Awol) zuidelijk naar de kust en dan weer terug naar Bangkok.
We zijn dus zeer geintereseerd in de actuele situatie terplaatse.Ga er wel vanuit dat de meeste wateroverlast dan wel verdwenen is.
Welk traject ga jij doen? Het zou fijn als je ons op de hoogte houdt.

groet Dirk
Beste Dirk,

Ik ben dus inderdaad bezig met de Smaragden Driekhoek, die jij denkt te gaan doen.
Vandaag in het eerste deel wat rivieren die buiten hun oevers waren, maar geen bewoonde gebieden leken getroffen. De weg ligt meestal wat hoger.

Het tweede deel niets te merken wel dat de Mun wat sneller stroomt. Ik ben nu in Khong Chiam aan de Mekong. Het is hier wat stiller, maar dat heeft tot gevolg dat de kamerprijzen lagen zijn dan twee jaar geleden.

Groetjes,

Bert
Ha die Bert ,zit je in het Mongkhon Guesthouse aan het koude bier ?
He Bert,
Goed te lezen dat richting de Mekong alles vrij normaal is. Wel vreemd dat de Mekong zelf lager zou staan :o .
Verder zie ik uit naar de heerlijke noedelsoep. :D
Blijf ons informeren en veel plezier
Dirk
Hallo Bert,

ik heb je raad opgevolgd en ga in januari een noordelijke route rijden langs de Mekong.
Ik heb je boekje ook met belangstelling gelezen. Erg leuk.
Groet, Michel
Ha die Rene,

Ik zit wel aan het bier, maar geen Singha! Door de wateroverlast zijn er allerlei distributie-problemen in Thailand. Ook de Singha brouwerij schijnt onder water te staan. Ze hebben wel Leo en ook nog wel eens Chang bier. Opmerkelijk is dat de supermarktketens het meest getroffen worden, omdat zij vast zitten aan distributeurs die niet kunnen leveren. Hele schappen die normaal zijn met flessen drinkwater staan zijn leeg. Opmerkelijk is dat de kleine winkeltjes onderweg nog wel van alles hebben. Schijnbaar kunnen zij creatiever inkopen.
Ik ben op een van mijn favoriete plekjes: www.suanloongdaengfarmstay.com
Gisteren heerlijk genoten van het koude water onder de waterval. Morgen kijken hoe ver ik in het Khao Pra Wihan National Park kan komen. Het schijnt gedeeltelijk weer open te zijn na de gevechten met Cambodja in afgelopen februari, maar overnachten schijnt nog niet te kunnen.

Zonnige groetjes,

Bert
dik5 schreef:Goed te lezen dat richting de Mekong alles vrij normaal is. Wel vreemd dat de Mekong zelf lager zou staan :o .
Misschien omdat er minimaal 400 km zit tussen Bangkok en de Mekong.
Stroomgebied Chao Phraya:
Afbeelding
Mekong:
Afbeelding
In Nederland zijn de verschillen over 200 km ook wel groot, en daar zit zelfs nauwelijks een molshoop tussen:
AfbeeldingLeon
Beste wereldfietsers, ga juist nu naar Thailand!
Beste Bert,

Wij gaan in januari weer naar Thailand, helaas niet op de fiets. Wij zullen in een gehuurde auto de omgeving bij Udon Thani gaan verkennen.

Veel fietsplezier gewenst,
Tonnie-Noi + Hannah
Leon schreef:
dik5 schreef:Goed te lezen dat richting de Mekong alles vrij normaal is. Wel vreemd dat de Mekong zelf lager zou staan :o .
Misschien omdat er minimaal 400 km zit tussen Bangkok en de Mekong.
Stroomgebied Chao Phraya:
Afbeelding
Mekong:
Afbeelding
In Nederland zijn de verschillen over 200 km ook wel groot, en daar zit zelfs nauwelijks een molshoop tussen:
AfbeeldingLeon
Hoi Leon,
Tja dat is natuurlijk wel zo, echter de rivier de Mun in het uiterste oosten van Thailand loop wel over terwijl die daar uitmondt in de Mekong :? :?:
Mischien heeft Bert nog een verklaring hiervoor :idea:

groet Dirk
Dirk
Veel water uit de brede Mekong komt uit China. De grote stroom uit die richting is inmiddels voorbij. Bij Ubon zit een bottleneck in de Mun. Daar vloeien een paar riveren samen en het dal van de Mun vernauwt zich daar, dus zoekt het water daar andere wegen en hoopt het zich op. De Mekong zelf heeft nu voldoende capaciteit om het water van de Mun te werwerken.
Hoi Bert
Bedankt voor je info.
Waar ben je nu en wat merk je nog van de wateroverlast?
Merk je echt dat de supermarkten minder bevoorraad zijn en hoe is het met het verkrijgen van drinkwater?

groet Dirk
dik5 schreef:Hoi Bert
Bedankt voor je info.
Waar ben je nu en wat merk je nog van de wateroverlast?
Merk je echt dat de supermarkten minder bevoorraad zijn en hoe is het met het verkrijgen van drinkwater?

groet Dirk
Ha die Dirk,

Ik ben nu in Khun Han. Merken doe ik het alleen via de televisie, die de hele dag beelden uitzendt. Ik kan overal wel aan water komen. De prijs is alleen wat duurder dan gebruikelijk. Hier in Khun Han hebben ze weer Coca Cola en ik heb zelfs Singha bier kunnen kopen. De 7-Elevens hebben wat minder snacks, maar wel sandwiches.

Groetjes,

Bert
En als ik dan naar Thailand ga Bert, heb jij dan nog een goede tip wat betreft de kaart die ik moet kopen?
Ik heb geboekt bij AWOL dus ik krijg een routebeschrijving maar ik moet ook een kaart hebben. Welke is volgens jou de beste?
Groeten, Michel
Rocinante schreef:En als ik dan naar Thailand ga Bert, heb jij dan nog een goede tip wat betreft de kaart die ik moet kopen?
Ik heb geboekt bij AWOL dus ik krijg een routebeschrijving maar ik moet ook een kaart hebben. Welke is volgens jou de beste?
Groeten, Michel
Het beste zijn de PN-deelkaarten. Deze zijn alleen in Thailand te koop.
Zie bij de landeninformatie op dit forum.
Ik fiets mogen naar het grote olifantenfestival in Surin. Meer dan 300 jumbo's nemen deel.

Groetjes vanuit het Leelawadee Garden Resort in Prasat.

Bert
Het olifantenfestival in Surin is werkelijk de moeite waard om even van mijn route af te wijken. Het enige nadeel is dat je op de fiets voortdurend moet uitkijken voor alle olifantenpoep op straat. De parade was indrukwekkend met alle show die er in Thailand bij hoort. Ook een groepje ladyboys was in de stoet present. Voor de eretribune stond een gigantisch buffet op gesteld: niet voor de VIP's, maar voor de olifanten. Binnen de korste keren waren alle tafels leeg. Dat kunnen olifanten nog beter dan mensen.
De bruisende stad Surin met megawinkels en een denderend nachtleven in Soi Cola is verder een groot contrast met alle simpele dorpjes waar ik door fiets. Morgen weer op kleine weggetjes door het groen op weg een paar Khmer-tempels uit de 12e eeuw.
Hoi Bert.
Geen proplemen dus met wateroverlast? .
Veel plezier morgen door het groene land
Dirk
De kustfietsroute in de provincie Chantaburi is nu bijna klaar. Compleet uitgevoerd met rode fietsstroken en echte fietspaden langs rustig wegen: Rural Roads. Staat op weinig kaarten en zeker niet op die kaarten die je buiten Thailand kunt kopen. Hier komen geen hordes toeristen, maar er valt hier zoveel te zien en te beleven. Je fiets even neerzetten voor een natuurwandeling over vlonders in de wetlands tussen de mangrove en vervolgens met een kayak een schitterende baai op. Mijn favoriete stek blijft Chao Lao Beach. Dat is echt genieten tussen de seafood etende Thai. De kinderen vermaken zich met een binnenband van een vrachtauto in de zee. 's Avonds onstaan hiet spontane partys. Ik was gisterenavond uitgenodigd door een groepje van acht onderwijzers uit het noorden van Thailand, die hier een weekendje met elkaar doorbrachten. Ze hadden een karoake-installatie gehuurd. Ik moest dus ook aan de bak. Iedereen hier kent nu "een bossie rooie rozen"
Er is inmiddels weer volop Singha bier. De meeste accommodaties geven een dikke discount.
De overstromingen beheersen de beelden op de TV. Bedrijven hebben hun commercials aangepast en laten zien hoe zij betrokkken zijn met het leed.
Morgen weer op verkenning. Uitzoeken of het veerbootje van Ban Pak Nam Prasae echt niet meer vaart, zoals diverse fietsers gemeld hebben.

Groetjes,

Bert
Na 1700 km door het echte Thailand ben ik nu in Pattaya: wat een wereld van verschil. In plaats van de kleine dorpjes, de simpele eetstalletjes is het hier een gekkenhuis. Zes kilometer lang soitjes (zijstraatjes) vol met openluchtbars met keiharde muziek en dames. De climax is de Walkingstreet, waar de flikkerende neon en de herrie je aan alle kanten tegemoet komt. Helaas is de ferry naar Hua Hin niet meer in de vaart. Daarvoor was ik naar Pattaya gefietst. Ga nu via Bangkok. Het water is nu voldoende gezakt. Ook mijn favorietje restaurant aan de rivier in Bangkok is weer open.
Thailand blijft een prima fietsland. Wisselend landschap, er gebeurt vaak iets onverwachts, veel kleine weggetjes, je kunt op iedere straathoek eten en er komen steeds meer leuke accommodaties. Soms heb je voor 6- 10 Euro al een prachtige bungalow in een leuk resort en wat is er zaliger om na een fietsdag het zwembad in te duiken. Sanoek maak, maak!

Groetjes,

Bert