Ik denk dat het handjevol Nederlandse frameontwerpers/bouwers technisch allemaal erg goed werk levert en dat hun ontwerpen in de range van reisfietsen inmiddels goed is uitgeëvolueerd. De uiteindelijke tevredenheid zal vooral afhangen van de mate waarin het frame is afgestemd op jouw wensen, wat van beide communicerende partijen afhangt. Verder hangt het resultaat ook af van de onderdelen die op de fiets gemonteerd worden en of die daadwerkelijk aan jouw eisen voldoen.
Ik heb ervaren dat eigenwijsheid zowel de framebouwer als de klant soms parten kan spelen, maar ook dat het heel fraaie resultaten kan opleveren; met een prijskaartje natuurlijk.
Gezien het prijskaartje zou ik alleen een maatfiets nemen als je lichamelijk buiten de specificaties van confectieframes valt of aparte wensen hebt.
Voor alle andere gevallen kun je bij veel fabrikanten een fiets volledig naar wens laten afmonteren. Het scheelt zo'n 500 euro en zo'n fiets is niet minder goed.
Ook fabrikanten die alleen standaardfietsen hebben zijn soms prijstechnisch zo interessant dat het voordelig kan zijn om zo'n fiets te kopen en direct zadel, drager en cranckstel te vervangen door iets van eigen wens.
Leon