Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Sri Lanka na de tsunami.. - Forum Wereldfietser

Sri Lanka na de tsunami..

Hallo,

We willen in augustus een fietstocht door Sri Lanka maken. Zijn er mensen die er recentelijk gefietst hebben/binnenkort gaan fietsen? Ik neem aan dat de binnenlanden geen probleem zullen opleveren. Ik vraag me echter af of de zuid(west) kust begaanbaar is. Ik ken het land verder nog niet en weet ook niet hoe de herstelwerkzaamheden vorderen. Ik kreeg tijdens de Uit & Actief beurs al te horen dat de guesthouses in het zuiden momenteel vol zitten met hulpverleners. Zijn er eventueel andere landen in Azië aan te raden waar we een combinatie van zowel cultuur als natuur kunnen vinden en waar het in Augustus geen regenseizoen is?

Alvast bedankt!

Groeten,
Marco

Waarom in augustus fietsen in de tropen, terwijl het hier in Europa uitstekend fietsweer is? Met veel langere dagen dan in de tropen, waar het 's avonds om 6 - 7 al pikdonker is.
Voor veel tropische landen in Azie is onze winter de beste tijd. Uitzonderingen gelden voor bijvoorbeeld delen van Indonesie en de oostkust van het vasteland van Maleisie.
In Sri Lanka zijn de herstelwerkzaamheden aan de zuidkust nog even bezig. De accommodatie die bruikbaar is zit vol met hulpverleners. Sri Lanka is echter veel meer dan de getroffen zuidkust.
Aan de westkust, zoals in Negombo is niets aan de hand.

Hallo Bert,

Bedankt voor de reactie. We hebben inderdaad ook overwogen om in Europa te fietsen, het ligt echter in de "planning" dat dit mogelijk het laatste jaar is (voor de komende jaren) dat we kunnen benutten voor een tropenreis. Daarnaast zijn voor mij de rijke fauna en voor mijn vriendin de volstrekt andere cultuur doorslaggevend geweest. Het idee was inderdaad om Yala als zuidelijkste punt te nemen en vervolgens via Ratnapura en Kegalla naar Negombo te gaan, de zuidkust vermijdend. In de reisverslagen die ik las van voor de tsunami werd eigenlijk altijd wel een stuk zuidkust meegenomen en komt de route van Yala naar Ratnapura eigenlijk niet voor. Heb je toevallig zelf (of iemand anders) ervaring met die route? We willen per dag toch max 7 uur op de fiets zitten, is dat een redelijke duur voor dat gedeelte ivm overnachtingsmogelijkheden etc?

Groet,
Marco

Beste Marco,

je kunt natuurlijk voor een groot deel het klassieke rondje maken: Colombo, Anuradhapura, Sigirija, Polonnaruwa, Kandy, Nuware Eliya, Ella, Katagama tot Tissamaranama. Daar verlaat je bekende route en gaat naar het Uda Walawa National Park. Bij dit park is op de A18 tussen Tombolketiya en Embiilipitiya keuze aan accommodatie. Staat zelfs in de Lonely Planet. Vandaar is het nog ruim 80 km naar Ratnapura. Hoe deze weg is weet ik niet: veel of weinig verkeer, toestand van het wegdek en het relief. Wellicht een uitdaging op dit te ontdekken. Je hebt dan al wat Sri Lanka ervaring achter de rug! Ik kon half december 2004 nog via de kust. Als je het weer op z'n gunstigst wil hebben, had je nu zo'n beetje in Sri Lanka moeten zitten! In grote delen van het land is het in augustus wel redelijk droog, met uitzondering van de bergen rond Nuware Eliya. Jammer dat je echt zo vastgebakken zit aan augustus!

Beste Bert,

Ik zou graag willen weten waarom augustus geen aanrader is. Ik begreep dat de zuidwest moesson er voornamelijk in mei, juni en juli is, terwijl de noord-oost moesson in december en januari. Dan lijkt me augustus een aardig droge periode terwijl het nog groen is van de zuid-west moesson?

De route van Tissamaranama naar Embiilipitiya via Udamattala en Suriyawewa is voor mij nog een groot raadsel, in tegenstelling tot de rest van de wegen op de route, staat deze weg aangegeven als "3e rangs" weg. Dus geen primaire of secundaire weg.
Het totale traject zal ongeveer 60 kilometer zijn, waarvan echter wel zo'n 40 kilometer over deze (slechte?) weg. Tis inderdaad een uitdaging om dit uit te zoeken, ik vraag me alleen af wat we dan voor de kiezen zullen krijgen.

Ik vraag me trouwens af waarom geen van de geijkte tochten langs de oost-kust gaan? Het lijkt me dat juist doordat dit een minder populair gebied is, het leven en de omgeving authentieker is dan in de "toeristen" plaatsen.

Je kent mijn argumenten om in augustus niet naar de tropen te gaan. Ik fiets dan liever in Europa. Waarom zo'n lange vliegreis, als ik veel dichter bij huis lekker lang 's avonds kan genieten voor mijn tentje in de Sierra de Candelario en dan de zon langzaam weg zien zakken tussen de grillige pieken? De tropen is ook voor mij aantrekkelijk vanwege andere culturen, maar ik doe dat toch het liefst als het hier te koud is voor een fietsreis.
In de bergen van Sri Lanka heb je in augustus wel kans op regen!
De oostkust werd nog niet zo lang geleden afgeraden vanwege de conflicten. Verder slecht wegennet en weinig accommodatie. Nu zijn daar nieuwe problemen bij gekomen. Juist deze kust is het zwaarst getroffen.
Een nieuw stuk weg ontdekken is natuurlijk een uitdaging. Een groot voordeel is dar je al een stuk Sri Lanka-ervaring achter de rug hebt als je aan die uitdaging begint. Mocht het fietsen niet lukken, dan valt altijd wel transport te regelen voor jou en je fiets: zo gaat dat in Azie.
Je kunt vervolgens trots zijn op jouw primeur!

Je kunt ook via Tanamalwila(A2, rode weg) via Suriya Ara naar Timbolketiya (gele weg). Daar in de buurt op 8 km en 10 km van de ingang van het nationaal park moet accommodatie zijn op de weg richting Embilpitiya.

Ok, bedankt voor de informatie. Ik ben toch erg nieuwsgierig naar die route, dus we gaan em maar fietsen en zal mijn bevindingen tzt hier neerzetten!
Misschien heb je wat aan mijn homepage over een rondje Sri Lanka in 2000. Yahoo heeft hem van de site af gegooid maar de kale tekst versie heb ik nog wel. Over hoe het er na de Tsumami uit ziet kan ik niets zeggen.
Richard

hoi Marco
wij hebben in 2003/4 een stukje gedaan van die route waar jij het over hebt.
Van Kataragama (tempel vond ik een aanrader, erg levendig, weinig toeristen) zijn wij via Tissamaharama naar de kust gegaan. Geen idee hoe het daar is. van Hambantota de gele weg iets verder omhoog genomen richting Suriyawewa (goede weg door wildreservaat met weinig bebouwing, geweldig)
Het stuk van Suriyawewa naar Happoruwa was al weer wat meer bevolkt, maar nog erg rustig. Toen wilden we via Mahagama naar Embilipitiya, maar er was een nieuwe weg die niet op onze Reise Know how kaart stond die rechtstreeks van Happoruwa naar Hirigalkatuwa ging, wel aardig maar helaas moesten we toen nog een stuk langs de drukkere A 18 naar Embilipitiya.
Het uda Walawe nationalpark vond ik geweldig, zoveel olifanten bij elkaar, echt enorme kuddes. Wij zijn niet in Yala (wel de weg die deels door yala loopt van Buttala naar Kataragama)zelf geweest omdat we vooral olifanten wilden zien.
Rond Embilipitiya is zat accomodatie.

Een andere aanrader vond ik de weg naar polonnaruwa. Bij Naula de A9 af en via talagoda naar Kottapitiya. Daar hebben we een weg gevolgd die niet op onze kaart stond maar wel ergens op een lokale kaart.
Deze liep via Angamedilla en Ganangolla naar Polonnaruwa, je komt dan zeg maar aan de onderkant van het meer uit en fietst dan langs het water polonnaruwa in.
Geweldige, deels onverharde weg (met regen misschien wat minder) dwars door kleine dorpjes.

fotos en reisverslag op www.elsarjan.nl

groetjes Els

Hallo Richard,

Lijkt me leuk om je reisverslag eens te lezen, ben erg benieuwd naar je ervaringen. Waar kan ik het vinden?

Hoi Els,

Inderdaad een leuke website, op die manier kun je toch altijd net wet leuke ideeen opdoen waar je normaal gesproken niet op zou komen! We hebben inmiddels geboekt en vertrekken op 18 augustus om het allemaal ook eens met eigen ogen te gaan aanschouwen. Ook het gedeelte langs de zuidkust is goed begaanbaar heb ik begrepen. Er zijn weliswaar een aantal accomodaties (nog) buiten gebruik, maar er zijn voldoende alternatieven. We kijken er vol verwachting naar uit! Bedankt voor de info.

Groeten,
Marco