Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Winters fietsen naar Amsterdam - Forum Wereldfietser

Winters fietsen naar Amsterdam

Hallo fietsers,

We hebben de fietsmicrobe echt te pakken. We overwegen om in de kerstvakantie vanuit België te fietsen naar Amsterdam om daar oudejaar te vieren. Onderweg zouden we kamperen. Ook in Amsterdam zouden we ons tentje willen opslaan.
We hebben echter geen ervaring met winterfietsen en -kamperen.

Is dat wel doenbaar?
Hebben jullie nuttige tips zodat we echt kunnen genieten van dit winters avontuur?

Groeten,
Sabien
Een beetje ruime tent helpt wel, want condens is je grootste probleem. Voor de rest zijn wamre matjes zoals de Exped Synmat of Downmat en een warme slaapzak nodig. Als je geen warme slaapzakken hebt kun je ook gewone slaapzakken gebruiken, en er een warm dekbed van thuis overheen leggen. Bij kleding is bescherming van de extremiteiten erg belangrijk, dus overschoenen, warme sokken, handschoenen, een buff op je hoofd.
Wim
Veel campings zijn gesloten in de winter (van eind oktober tot begin maart). Over in de winter geopende campings gaat deze draad: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =3&t=15678

Als ik me niet vergis is in België en Nederland de kans op sneeuw of ijzel groter in januari en februari dan in december. Dat neemt natuurlijk niet weg dat er wel een reële kans is dat het sneeuwt of ijzelt in die periode. Voorbereid zijn op fietsen in de sneeuw is dan ook een goed idee.

Renaat
Neem een kruik mee!
Lekker warm.

Gr.
Betty
Boop schreef:Neem een kruik mee!
Lekker warm.

Gr.
Betty
PET-flessen zijn erg goed in het vervullen van die rol, de volgende ochtend het water gebruiken om thee en koffie van te maken....

Maar wil je echt genieten van het winters avontuur dan zou ik zelf vrienden op de fiets of een jeugdherberg als overnachtingsplaats kiezen.... Kou is op zich niet zo'n probleem, alleen in ons kikkerlandje eind december laat licht, vroeg donker en nat, kil en dat maakt kamperen dan niet echt aangenaam.... Not my cup of tea...
Revanho schreef:Als ik me niet vergis is in België en Nederland de kans op sneeuw of ijzel groter in januari en februari dan in december. Renaat
zowel in 2010 als 2009 begon precies op 18 december de sneeuwbuienstorm die beide keren het land overviel.
In de winter kun je prachtig fietsen. Wij hebben ooit in Engeland gefietst in die tijd.

Ik zou vooral zorgen voor goede verlichting, het wordt vroeg donker. Warme kleding natuurlijk, vooral mutsen en handschoenen (wij hadden ook speciale overschoenen). En vooral nog warmere kleding voor als je niet meer fietst. Meestal krijg je het het koudst als je stil zit.
Wij kozen voor b&b's, dat is toch wat comfortabeler. Je kunt ook in trekkershutten slapen. Op camping Zeeburg in Amsterdam staan volgens mij ook een soort hutjes of caravans. Als je gaat kamperen: het kan flink koud zijn dus goede slaapzakken meenemen en matjes (en nu ook weer mutsen en handschoenen) en verlichting voor in de tent, anders moet je om 6 uur naar bed gaan...

Veel plezier!
Claar
Hallo,

Na heel wat wikken en wegen hebben we besloten om op de camping in Amsterdam te logeren in de wagonnettes. Dat ziet er heel knus en gezellig uit, ze zijn heel kleurrijk. Ons logement in Amsterdam ligt dus al vast.

Voorspellen ze prachtige blauwe lucht, dan fietsen we. Is er sneeuw, storm of slecht weer op komst, dan gaan we er met de trein of auto naar toe. Dit zullen we dus pas op het laatste moment beslissen.

Bedankt voor alle goede raad.
jasmon schreef:
Revanho schreef:Als ik me niet vergis is in België en Nederland de kans op sneeuw of ijzel groter in januari en februari dan in december. Renaat
zowel in 2010 als 2009 begon precies op 18 december de sneeuwbuienstorm die beide keren het land overviel.
En in de laatste 100 jaar zijn is er in België maar 10 keer sprake geweest van een witte kerst en in Nederland (waar wel andere criteria worden gehanteerd) maar zeven.

Ik denk dus dat ik veilig kan stellen dat het eerder uitzonderlijk is dat men in die periode met sneeuw te kampen krijgt. (Maar door het korte geheugen van mensen in combinatie met twee jaren achter elkaar waar er wel sprake was van een witte kerst denken nu een masse mensen dat een witte kerst een veel voorkomend verschijnsel is.)

Dat neemt natuurlijk niet weg dat men wel met de mogelijkheid van sneeuwval rekening dient te houden.

Renaat
Onze ervaring is dat je het tijdens het fietsen al gauw warm krijgt dus dan is het beter niet al te veel aan te trekken. Zorg wel dat je boven in je tas een lange mouwen hemd/truitje hebt wat je snel aan kan trekken als je ergens iets langer stopt.

(Warme chocolade melk met appeltaart smaakt het beste als het buiten 10 graden vriest en er een pak sneeuw ligt :D )

Nog een filmpje uit januari 2010 van de WF Wintertocht
Dennis & Marijcke schreef:Nog een filmpje uit januari 2010 van de WF Wintertocht
Het blijft een briljant filmpje!
@Sabien Ik ben eigenlijk wel benieuwd of jullie aan het fietsen zijn. Het is in ieder geval niet koud.
Hallo,

inderdaad gefietst! 't Was absoluut niet koud, we hadden een lichte wind in de rug en geen regen. Wat wil een mens nog meer.
We hebben wel niet gekampeerd. Onderweg logeerden we in Bed and Breakfast.
In A'dam huurden we een wagonnetje op camping Zeeburg. Er stonden heel wat tentjes maar wij waren toch blij om 'binnen' te kunnen slapen. De vier daagjes in A'dam waren heel leuk.

Sabien