Additionally, paste this code immediately after the opening tag: SPD Fiets-/toerschoen of bergschoen? - Forum Wereldfietser

SPD Fiets-/toerschoen of bergschoen?

Over 2 weken wil ik een tocht maken via België, Frankrijk en Luxemburg. Mijn zoektocht naar campings wordt behandeld in een ander forumtitel. Ik zit nu met de vraag welk schoeisel verstandig is. Dit mede door de verwachtingen dat de koude nu echt zal gaan komen.
Ik heb via de zoekmachine het forum afgezocht naar winterschoenen en dat leverde niet echt veel op.

Ik heb goede Meindls (klasse B) en dat zou een optie zijn. Water- en winddicht, vibramzool, maar wel zwaar. En los op de pedalen.
Echter heb ik goede ervaring met schoenen met de SPD-bevestiging. Het scheelt volgens mij een hoop energie op de lange duur. Vandaar dat ik ook uitkijk naar een goede winterschoen met dergelijke bevestiging. Kijk bijvoorbeeld eens naar deze schoen http://www.rose.nl/product/detail/aid:369089. Er zijn vast nog wel andere modellen die het overwegen waard zijn.

Wat raden jullie mij nu aan? Wat zijn de ervaringen? O ja, voor rondom de tent draag ik gesloten Crocs. Ontspannend voor de voet en warm.

Met dank, Arno
Glika schreef:Ik heb goede Meindls (klasse B) en dat zou een optie zijn. Water- en winddicht, vibramzool, maar wel zwaar. En los op de pedalen.
Ooit clips overwogen?
http://www.bike4travel.nl/product_info. ... cts_id=377
http://www.bike4travel.nl/product_info. ... ts_id=3014
Zelf fiets ik met de Shimano MT 80/90 schoenen. Dat zijn lage laarsjes met een Goretex voering. Het fietst lekker (voor mij niets anders dan SPD), maar het is niet zo warm als een echte bergschoen. Daarom heb ik er ook nog utralichte Vaude overschoenen bij http://www.bike4travel.nl/product_info. ... cts_id=497, tegen de regen, en tegen de kou van natte schoenen.
Wim
Lees dit eens...

The shoes ruse
http://www.rivbike.com/kb_results.asp?ID=45
nvt
Als je je schoenen ook als loopschoenen wilt gebruiken is SPD niet handig. Wel in de modder, maar niet op rotsen en zo. Het click-metaal glijdt op onverwachte momenten uit. Zelfs als ik het metaal vervangt door plastic (door Shimano bij sommige schoenen bijgeleverd) ben ik niet erg gelukkig, want ook het plastic glijdt. Laatst gleed ik daardoor de laatste 7 treden van mijn stenen huistrap naar beneden, gelukkig zonder mijn stuitje te breken. Wel een maand gevoelig heiligbeen.

Wel is een Goretex schoen aan te bevelen. Bij (wild)kamperen in de winter vangen schoenen veel vocht en modder. Om die reden zit ik wel eens een kopje hete chocolademelk te drinken: om mijn schoenen in het toilet te ontdoen van modder :lol:.

Zelf heb ik de voorloper van de SH-MT91 nog steeds in gebruik.

Kijk ook hier.
Het stuk waar rbregt naar verwijst is het lezen waard. Het zet je aan het denken. Toch voel ik veel voor een schoen met verbinding aan het pedaal, met name via SPD-clips. Na eerst lang zonder clips te hebben gereden, heb ik vanwege de aanschaf van een nieuwe schoen kennisgemaakt met de SPD. Ik ontkom niet aan de ervaring (gedachte) dat ik bij lange tochten toch minder last van mijn knie heb en mijn energie, denk ik, beter verdeel. Ik blijf voor mijn gevoel veel langer lekker doortrappen.

De Shimano SH-MT91 is een mooie schoen voor mij. Fietsen en lopen kan beiden. In Duitsland voor rond de 130,= euro te bestellen. (Standaard een maatje groter bestellen?) De ervaringen op het internet zijn wisselend. Een waterdichte schoen maar helaas niet altijd even warm.
De Northwave Grand Canion 2 GTX wordt daarentegen als waterdicht en warm ervaren. Je schijnt er ook goed mee te kunnen lopen, maar minder op ruig terrein zoals wel de Shimano kan. (Northwave ook standaard een maatje groter bestellen). Deze schoen vindt je in Duitsland voor rond de 160,= euro.
In Nederland lijken schoenen aanzienlijk meer te kosten. Er zijn aanbiedingen, maar kijk daarbij maar eens naar de beschikbare maat (of 40, of 46).
In de fietsenwinkel zijn beide schoenen heel wat duurder: 189,= - 199,= euro.
Kortom, ik ben er nog niet uit.

Gr., Arno
Warm is relatief. Ik heb in mijn Shimano bergschoenen zelden meer aan dan gewone sokken, ook als het onder nul is. Anders zijn ze voor mij al gauw te broeierig. Als het koud is (in de ochtend) wil ik nog wel eens dikkere sokken aantrekken. Koude voeten ren ik echter met een minuutje rennen naast de fiets warm.
Glika schreef:In Duitsland voor rond de 130,= euro te bestellen. (Standaard een maatje groter bestellen?)
Ik heb zelf vrij lastige voeten (lang, smal, platte voorvoet) en zou dus nooit schoenen kopen die ik niet eerst heb gepast. Mijn advies: goed passen in een winkel, gun de winkelier voor deze service je aankoop (of wees lekker brutaal en bestel alsnog in Duitsland).
Ik ben vaste klant van een goede fietsenwinkel in Veenendaal. Ik betaal daar graag wat meer voor de goede service, kennis en voorlichting. Schoenen pas ik ook graag eerst. Maar dan moeten zij de modellen wel in hun standaard sortering hebben. En dat is dus niet zo. Ze kunnen wel besteld worden en dan ben ik natuurlijk niet verplicht de schoenen te kopen. Eerst nl. passen. Maar toch.
Maar in het geval van deze schoenen is het verschil van prijs tussen winkel in NL en de winkel/webshop in Duitsland wel heel erg fors.

Het probleem is dat ik in mijn regio Utrechtse Heuvelrug nog geen zaak heb gevonden die de schoenen op voorraad heeft.

Zoektocht gaat dus verder. Overigens lijkt de Shimano SH-MT91 een weldoordachte schoen. Is de schoen ook echt waterdicht via de onderkant waar de clips zitten?

Arno
De Shimano bergschoen die ik heb is gevoerd met Goretex. Er komt ook via de clicks geen druppel water naar binnen. Dat zal bij de MT-91 ook zo zijn.
Even een vraag aan de gebruikers van de SHIMANO SH-MT91 schoen. Mij werd geadviseerd de schoen 2 maten groter te kopen dan de maat die je normaal hebt. Ik heb normaal 42, dus wordt het maat 44. Daar kan ik mij iets bij voorstellen qua voetbreedte omdat de Shimano mogelijk een smalle leest heeft.
Maar de maat staat ook voor de voetlengte en dat betekent dus ruimte bij de teen, maar ook bij de hak als de schoenmaat 44 wordt (en dus slippen, schuren).
Natuurlijk ga ik de schoen eerst passen, alleen nog een raadsel waar.

Hebben de gebruikers van deze, overigens mooie, schoen allemaal de schoen 2 maten groter gekocht?

Dank,

Arno
Glika schreef:Even een vraag aan de gebruikers van de SHIMANO SH-MT91 schoen. Mij werd geadviseerd de schoen 2 maten groter te kopen dan de maat die je normaal hebt. Ik heb normaal 42, dus wordt het maat 44. Daar kan ik mij iets bij voorstellen qua voetbreedte omdat de Shimano mogelijk een smalle leest heeft.
Maar de maat staat ook voor de voetlengte en dat betekent dus ruimte bij de teen, maar ook bij de hak als de schoenmaat 44 wordt (en dus slippen, schuren).
Natuurlijk ga ik de schoen eerst passen, alleen nog een raadsel waar.

Hebben de gebruikers van deze, overigens mooie, schoen allemaal de schoen 2 maten groter gekocht?

Dank,

Arno
Mijn idee bij Shimano schoenen is dat ze verschillende leveranciers gebruiken die er een potje van maken. Het ligt aan het model welke maat je nodig hebt, de 44 van type A is een 43 van type B etc
Glika schreef:Natuurlijk ga ik de schoen [SHIMANO SH-MT91] eerst passen, alleen nog een raadsel waar.
Google is your friend: http://www.google.nl/search?q=Shimano+SH-MT91. Ik zie webshops, maar ook genoeg "gewone" winkels.
rbregt schreef:
Glika schreef:Natuurlijk ga ik de schoen [SHIMANO SH-MT91] eerst passen, alleen nog een raadsel waar.
Google is your friend: http://www.google.nl/search?q=Shimano+SH-MT91. Ik zie webshops, maar ook genoeg "gewone" winkels.
Of wat gerichter :)

Of is dit Commercieel Nieuws? :evil:

Peter
Google is ook mijn vriend en heb ik natuurlijk al lang op het WWW gericht en ongericht rondgeneusd. Jullie mogen aannemen dat als ik hier iets weet te schrijven ik ook eerst heb rondgegoogled. Zo kwam ik aan de goedkope schoen in Duitsland.

Zijn bij vele websites te krijgen, maar dat wil niet zeggen dat ze de schoen in voorraad hebben. Dat geldt ook voor winkels met een website. Idem voor voor grote fietswinkels (behoort niet tot de standaard sortering, of is nog te vroeg in het seizoen)
Dus Peter en Rbregt: dat is dus het probleem: overal zogenaamd verkrijgbaar, maar helaas niet in uw maten op voorraad. Moet u dan toch eerst bestellen.
Overigens komt vanmiddag mogelijk een oplossing. Een webwinkel probeert de schoen vandaag nog in huis te hebben (zaterdaglevering) en mag ik in het magazijn even komen passen. Maar dat speelde gisteren al.

Gr. Arno
Dit zijn ze geworden:
http://www.vanbon-sport.nl/fietsen/prod ... 6hellip%3B

Maat 43 bleek de oplossing, dus 1 maat groter dan mijn normale schoenmaat. Inderdaad een mooie schoen. Dus heren: bedankt voor het advies.

Groet,
Arno