Additionally, paste this code immediately after the opening tag: spiegelreflex of compactcamera? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

spiegelreflex of compactcamera?

Is het ook niet zo dat een SLR gewoon meer licht op de sensor toont, waardoor de sluitertijd kleiner kan zijn dan die van een compact?
AB schreef:Leon, weet je zeker dat je niet hoekverdraaiing verwart met een zijdelingse pannende beweging? Een zijdelingse beweging op een kleine sensor heeft een veel grotere impact tijdens de belichtingstijd dan dezelfde zijdelingse beweging op een grote sensor.
Hoezo? Als ik tijdens de belichting de camera 1 cm naar rechts verplaats geeft dat hetzelfde effect als wanneer ik het gefotografeerde object 1 cm naar links verplaats. Het resultaat is dan ook onafhankelijk van de camera etc.: op de foto is het object te zien dat 1 cm is uitgesmeerd; 1 cm van het object wel te verstaan. Stel het object is een lineaal. Dan zie je op een bepaalde plek op de foto de cijfers 5 en 6 cm door elkaar; één cm verder de cijfers 6 en 7 etc.
Probeer maar eens.
Leon
Leon schreef:
AB schreef:Leon, weet je zeker dat je niet hoekverdraaiing verwart met een zijdelingse pannende beweging? Een zijdelingse beweging op een kleine sensor heeft een veel grotere impact tijdens de belichtingstijd dan dezelfde zijdelingse beweging op een grote sensor.
Hoezo? Als ik tijdens de belichting de camera 1 cm naar rechts verplaats geeft dat hetzelfde effect als wanneer ik het gefotografeerde object 1 cm naar links verplaats. Het resultaat is dan ook onafhankelijk van de camera etc.: op de foto is het object te zien dat 1 cm is uitgesmeerd; 1 cm van het object wel te verstaan. Stel het object is een lineaal. Dan zie je op een bepaalde plek op de foto de cijfers 5 en 6 cm door elkaar; één cm verder de cijfers 6 en 7 etc.
Probeer maar eens.
Leon
Ik kan mijn natuurkunde lessen wel overboord gooien, want ik snap je redenatie niet, tenzij je het hebt over 1:1 macro-opnames.
Dus als ik een berg aan de horizon 1cm verplaatst, dan is dat hetzelfde als ik tijdens het belichten mijn camera 1 cm verplaatst? Bedoel je het zo?
AB schreef:Dus als ik een berg aan de horizon 1cm verplaatst, dan is dat hetzelfde als ik tijdens het belichten mijn camera 1 cm verplaatst? Bedoel je het zo?
Preciest.

Jouw redenering compact versus slr gaat op als je alleen de sensor verplaatst. In de praktijk trek je echter de lens ook mee en daarmee tevens het geprojecteerde beeld.

Leon
Leon schreef:
AB schreef:Dus als ik een berg aan de horizon 1cm verplaatst, dan is dat hetzelfde als ik tijdens het belichten mijn camera 1 cm verplaatst? Bedoel je het zo?
Preciest.

Jouw redenering compact versus slr gaat op als je alleen de sensor verplaatst. In de praktijk trek je echter de lens ook mee en daarmee tevens het geprojecteerde beeld.

Leon
Sorry Leon, ik denk dat je dingen door elkaar haalt (of we bedoelen beide hetzelfde en gebruiken andere woorden). Een straaljager aan de horizon is als een stilstaand beeld, een straaljager op 100m afstand is een vage blur.

Als je een camera met een kleine sensor(7mm breed) 1mm naar links of rechts beweegt dan heeft dat een impactblur van zegmaar 1/7 van de sensorbreedte. Als je een camera met een grote sensor (36mm breed) 1mm naar links of rechts dan heeft dat een impact van 1/36 tov de sensorgrootte.

Wat jij bedoelt is dat het middelpunt van je draaipunt (nodal point) hetzelfde blijft binnen de beeldhoek van je lens..... dan is 1 graad draaien van je camera hetzelfde als 1 graad draaien van het onderwerp in je tafereel en dus ook in de beeldprojectie van je tafereel. Dat is iets anders dan je camera heen en weer bibberen waarbij dus je "nodal point" heen en weer beweegt.

Vanuit dat perspectief bekeken is een camera met kleine sensor gevoeliger voor heen en weer pannen/bibberen dan een camera met grote sensor, ook al zijn beide cameras aan de buitenkant even groot of even zwaar.
AB schreef:Als je een camera met een kleine sensor(7mm breed) 1mm naar links of rechts beweegt dan heeft dat een impactblur van zegmaar 1/7 van de sensorbreedte.
Dus als ik die compact 7 mm naar rechts beweeg dan heb je een blur van een hele sensorlengte en staat een onderwerp dat eerst rechts in beeld was ineens helemaal links? Als ik 14 mm zou bewegen zou ik dan ineens een heel ander tafereel in beeld moeten hebben?
Kijk eens door een zoeker van een compact; beweeg 7 of 14 mm opzij. Zie je ineens iets heel anders dan je eerst zag? Dan bevinden jij en ik ons in verschillende parallele universa :lol:
In de redenering met het draaipunt ga ik me maar niet verdiepen; ik vertrouw er op dat het klopt.
Leon
Leon schreef:
AB schreef:Als je een camera met een kleine sensor(7mm breed) 1mm naar links of rechts beweegt dan heeft dat een impactblur van zegmaar 1/7 van de sensorbreedte.
Dus als ik die compact 7 mm naar rechts beweeg dan heb je een blur van een hele sensorlengte en staat een onderwerp dat eerst rechts in beeld was ineens helemaal links? Als ik 14 mm zou bewegen zou ik dan ineens een heel ander tafereel in beeld moeten hebben?
Kijk eens door een zoeker van een compact; beweeg 7 of 14 mm opzij. Zie je ineens iets heel anders dan je eerst zag? Dan bevinden jij en ik ons in verschillende parallele universa :lol:
In de redenering met het draaipunt ga ik me maar niet verdiepen; ik vertrouw er op dat het klopt.
Leon
Ik weet niet hoe ik je het nog simpeler kan uitleggen. Als je hetzelfde tafereel (de nachtwacht van rembrandt bv) schildert op een gigantische poster of dat je het schildert op een postzegel. Dat tafereel schilder je met een penseel zo dun als een lichtstraal...... Als je dan tijdens het schilderen het tafereel 1 cm beweegt dan heeft dat bij die postzegel toch een grotere impact dan bij die poster? In beide gevallen zal er bewegingsonscherpte optreden, alleen is die bij de poster minder storend dan bij de postzegel. Dat snap jij zelfs, aangezien we het niet over het verplaatsen van het tafereel zelf hebben, maar de geprojecteerde bewegingsonscherpte tijdens het belichten van dit tafereel. Snap je wat ik bedoel :)
AB schreef:Snap je wat ik bedoel
Nee, het houdt voor mij op.
Leon schreef:
AB schreef:Snap je wat ik bedoel
Nee, het houdt voor mij op.
Als het iemand zou moeten snappen dan ben jij het. Om dezelfde redenen houden portretfotografen van grote sensoren, je weet wel die dure hasselblads, mamiya, pentaxen, etc. En echte landschapsfotografen die fotograferen met die enorme technische camera's met van die balgen...... allemaal om zo scherp mogelijk negatieven (en dus fotoafdruk) te krijgen. Dat heeft niet te maken met het aantal pixels op de sensor, maar om de werkelijk fysieke grootte van die sensor, het te belichten opppervlak. Al prop je een triljoen pixels op de sensor van een kleine compactcamera, dan nog zal een professionele portret- of landschapsfotograaf niet overstappen op een fysiek kleine sensor.
@Leon en AB,

Uiterst interessante discussie die jullie voeren maar het wordt wat persoonlijk en dwaalt af van de originle vraag.

Zouden jullie de discussie óf via PB willen voortzetten óf via een topic in de rubriek 'Achtergrond'?

Bedankt,

Hans (nu met even de moderator pet op)
HansvanderVeeke schreef:@Leon en AB,

Uiterst interessante discussie die jullie voeren maar het wordt wat persoonlijk en dwaalt af van de originle vraag.

Zouden jullie de discussie óf via PB willen voortzetten óf via een topic in de rubriek 'Achtergrond'?

Bedankt,

Hans (nu met even de moderator pet op)
persoonlijk? Meen je dat? If so mijn excuses, dacht dat het wat wel wat mee viel? No pun intented.
grotere sensoren hebben gewoon veel voordelen:
- relatief grotere lichtdiodes op de sensor, dus vangen ze beter het licht met relatief weinig ruis als resultaat
- grotere sensoren hebben grotere lensopeningen nodig, dus nog meer opvang van licht van de grotere lenzen (meer glas)
- de bijbehorende lenzen zijn vaak van betere kwaliteit
- meer speelmogelijkheden qua scherpte-diepte effecten bij gelijk diafragma en beeldhoek (zowel bij groot als klein diafragma)
- daarmee kun je op groot diafragma je onderwerp beter van de achtergrond isoleren (bv f1.4 85mm)
- Voor een groot scherpte-diepte veld heb je een klein diafragma nodig (bv f22) waarbij er minder chromatische abberaties optreden dan bij een piepklein lensje op bv f11.
- relatief minder snel last van bewegingsonscherpte of was dat al vermeld :)

nadelen voor een reiziger zijn dan ook meteen bekend: duurder, groter en zwaarder. Vandaar de hype rond de mirrorless camera's die compacte behuizing combineren met relatief grote sensoren. De kleinste lenzen die bij een grote sensor passen zijn die pancake-lensjes (vaak relatief groothoek)..... Voor telelenzen ben je toch aangewezen op groter/langer glas wat het voordeel van de compacte behuizing weer opheft (net als bij een dslr)

Waar de balans zit tussen voor- en nadelen zal een ieder voor zichzelf moeten uitmaken. Een balans die in de loop der jaren per persoon ook nog eens zal kunnen verschuiven. Wat dat betreft hebben simpele vragen slechts zelden simpele antwoorden :). Vergeet vooral niet dat beeldtaal iets geheel anders is dan beeldkwaliteit of pixelkwaliteit. Henri Cartier Bresson had niets gekund met een hubbletelescoop. En geldt dat ook niet voor een fiets?
Denk dat Bert (de starter van deze topic) niet meer aangehaakt is :shock: :roll: :wink:
Bedankt voor al jullie antwoorden maar ik vrees dat ik er niet veel wijzer uit ben geworden.. Misschien iets concreter :-) Kan ik met een compactcamera volgende fotos maken en zoja met welke camera:

Afbeelding

http://www.publicdomainpictures.net/pic ... 24rVin.jpg

Ik zoek dus vooral een camera waarmee je een wazige achtergrond kunt creeren alsook sluitertijd instellen zoals op bovenstaande foto.
bert claes schreef:Bedankt voor al jullie antwoorden maar ik vrees dat ik er niet veel wijzer uit ben geworden.. Ik zoek dus vooral een camera waarmee je een wazige achtergrond kunt creeren alsook sluitertijd instellen.
Misschien moet je eens rondsnuffelen op fotografie-fora? Daar zijn er voldoende van te vinden, ook in het Nederlands, en daar zijn allicht mensen die meer weten van camera's dan van fietsen. :wink:
Beperkte scherptediepte is afhankelijk van een combinatie van groot diafragma en grote sensor. Snel gezegd heb je dus een camera nodig met een grote sensor waarbij je het diafragma zelf kunt instellen, dal heb je de grootste vrijheid in het creëren van een beperkte scherpte-diepte.
bert claes schreef:Bedankt voor al jullie antwoorden maar ik vrees dat ik er niet veel wijzer uit ben geworden.. Misschien iets concreter :-) Kan ik met een compactcamera volgende fotos maken en zoja met welke camera:

Afbeelding
Of er een relatie is tussen de grootte van de sensoren de scherptediepte van een camera
Polling schreef:Beperkte scherptediepte is afhankelijk van een combinatie van groot diafragma en grote sensor.
weet ik niet. Maar wel is scherpte-diepte afhankelijk van de afstand van de lens tot de sensor. (Correct me if I'm wrong :oops: )En door de constructie van de compactcamera (de naam zegt het al) heb je die afstand niet of onvoldoende.
Met een spiegelreflex met een tele-objectief kan het wel. Hoe het zit met de tussenmaatcamera's weet ik eerlijk gezegd niet, maar dat is een kwestie van uitproberen in een goede fotozaak.
bert claes schreef:http://www.publicdomainpictures.net/pic ... 24rVin.jpg

Ik zoek dus vooral een camera waarmee je een wazige achtergrond kunt creeren alsook sluitertijd instellen zoals op bovenstaande foto.
Met de meeste camera's kun je de sluitertijd wel instellen, maar voor bovenstaande foto heb je echt wel een statief nodig.

Peter
bert claes schreef:Misschien iets concreter :-) Kan ik met een compactcamera volgende fotos maken en zoja met welke camera:
Afbeelding
Kort gezegd: nauwelijks.
Deze foto is duidelijk gemaakt met een camera met een sensor die flink groter is dan die van een compact en met een goede telelens ofwel met een lichtsterke standaardlens.
Het is met wat beperking wel mogelijk met een four-thrids-camera, maar dan met een erg lichtsterke tele (2.8 ). Anders heb je minimaal een aps-formaat spiegelreflex nodig. Met de normalere niet zo lichtsterke zooms (3.5 bij groothoek en 5.6 bij tele) heb je dan nog beperkingen, dus liever met een lichtsterkere (2.8 of 4) tele. Met een standaardlens op bijna volle opening kom je echter ook een eind.
Omdat je met een grote diafragma-opening fotografeert krijg je automatisch een korte sluitertijd. Je kunt zulke portretten daarom heel gemakkelijk uit de hand maken.(In de schaduw van bomen op een plein op een zonnige dag wordt zo'n 200ASA, F4 en 1/250s)
De tweede foto is idd met een langere sluitertijd genomen. Daarvoor zijn meerdere methoden, maar met een automatische compact is je eigen bijdrage aan het resultaat kleiner.
De goedkoopste manier om
Leon
Leon schreef:De goedkoopste manier om
Leon
Dit maakt wel nieuwsgierig!!

Peter
Peter M schreef:
Leon schreef:De goedkoopste manier om
Leon
Dit maakt wel nieuwsgierig!!
Peter
Tsja, vergeten weg te halen.
Het luidde verder: De goedkoopste manier om zulke achtergrondonscherpte te bereiken is een tweedehands spiegelreflex met een standaardlens. Markplaats staat vol met prima camera's die vier jaar geleden top of the bill waren maar nu gedumpt worden. Standaardlenzen 50/1.8 kun je wellicht in combinatie met een camera tegenkomen. Tweedehands zijn ze overgewaardeerd: er wordt 90 euro gevraagd voor iets dat nieuw 110 kost. Ga op geengeld.nl en kamera-express.nl na wat ze kosten en biedt tot max 66% voor nikon op canon in uitstekende staat.
Leon
@ Bert,
volgens mij is het antwoord op jouw vraag:
Kies een stevige compact met stabilisator en veel optische zoom (en dus meestal mooiere lichtsterke lens).
Koop daarbij een groot geheugenkaartje en minimaal 1 extra batterij.
Je kan denken aan een in de Lumix familie. Maar er zijn ook andere, dit hangt ook erg van je budget af.

Waarom denk ik dat dit voor jou de beste keuze is?
- je gaat 14 maanden fietsen, dan moet je niet teveel / grote / dure spullen bij je hebben.
- je hebt geen passie voor fotograferen (anders had je al een of meerdere camera's gehad) Je weet alleen dat je foto's met scherpte diepte vaak mooi vindt. Je kan deze met een compact maken door fors in te zoomen. Letwel: optisch - vergeet digitale zoom, want daar wordt je foto niet mooier van. (stabilisator helpt met stilhouden bij dit soort foto's).
- minimaal een extra batterij omdat je nooit zonder wilt zitten (je zal altijd zien dat hij net leeg is als je lekker aan het schieten bent.
- een stevige (dus 'ijzeren'/alu/...). Het gaat je gebeuren dat je camera valt. IJzeren butsen, plastic breekt onherstelbaar.
- een camera kopen met film lijkt me niet handig op zo'n reis (waar laat je de rolletjes zonder dat ze verslechteren). Bovendien kan je digitaal een hoop foto's maken en de mooiste kiezen.

Tot slot een tip, denk even na over het opbergen van je fototoestel. Ik heb persoonlijk een hekel aan tasjes omdat tegen de tijd dat je 'm er uit hebt het fotomoment voorbij is. (ik fiets met m'n camera in m'n broekzak) Anderzijds wordt je camera en lens zonder wel sneller stoffig. En met stof tussen je lens worden alle foto's lelijk.
(waarbij een voordeel van compact is dat er minder makkelijk stof in komt en een nadeel dat als het er toch zit veel moeilijker tussenuit te krijgen is).

just my 2 cents.

p.s. staar je niet blind op wel/geen zoeker. Dit is een kwestie van wennen en de schermpjes zijn steeds beter.
Op mijn vorige digitale was een zoeker nog een eis voor mij, in de praktijk gebruikte ik 'm nooit.