Additionally, paste this code immediately after the opening tag: een aantal vragen over vering in een fiets - Forum Wereldfietser

een aantal vragen over vering in een fiets

Hallo,

In mijn zoektocht naar een nieuwe fiets stuitte ik op een aantal vragen. Ik heb een aantal fietsen (MTB) gezien met voorvork vering en ook met achter vering. Nu vroeg ik mij af welke vering is het handigste en welke gebruik je waarvoor? Zou iemand antwoord op mijn vragen kunnen geven.

Gr. Stanley

Je vergeet nog een mogelijkheid: geen vering. Vering is zinvol in ruw terrein, maar niet op de weg. Het probleem ermee is dat het de fiets zwaarder maakt, flink duurder (goede vering die het langdurig overleeft is peperduur), en dat het niet heel makkelijk te combineren is met het vervoer van veel bagage. Achtervering is daarom eigenlijk niet aan de orde. Voor voorvering is het gebruik van een speciale voordrager mogelijk.
Belangrijk is echter vooral de vraag waarom je het nodig hebt. Fiets je vooral over de weg of niet al te erge onverharde paden, dan kun je prima zonder vering. Wel zou ik dan kiezen voor mtb wielen met echt brede banden (50-60 mm), gecombineerd met een verend Brooks zadel of een (hele goede) verende zadelpen. Zonder vering is een stalen frame met een traditionele voorvork (dus geen unicrown mtb vork) met een gegoten kroon het meest comfortabel. Ga je heel ruig fietsen, dan is een verende voorvork (samen met een verende zadelpen of een verend Brooks zadel) wel een goed idee. Maar dan moet je veel geld neertellen.
Wim

Achtervering (full suspension) is af te raden. Een goede is inderdaad erg duur. En dragers monteren is helemaal een probleem.

Voorvering moet je zo eenvoudig mogelijk houden. Alleen een stalen veer, met zo weinig mogelijk afstelmogelijkheden. Deze gaan erg lang mee (als er geen water in komt), en kosten niet veel. Een dure eenvoudige vork is het beste (Magura).

Nadeel is wel dat de voordrager duurder wordt dan bij een gewone vork, en je fiets wordt iets zwaarder.

Maar als je eenmaal verwend bent met (voor)vering, wil je nooit meer terug.
(ook niet als je op het fietspad blijft)

Groeten,

Marco

als ik het dur goed begrijp dan is achtervering eigenlijk out of the queastion en heb ik meer aan een voorvering, en misschien een verende zadelpen. Als ik alleen op het fietspad blijf dan kan ik dus wellicht zonder vering af. Nu ben ik een student en wil dus wel een MTB kopen. Nu raden jullie het natuurlijk al ik heb niet heel veel geld te besteden. weten jullie dan ook waar ik een goede fiets kan krijgen.

En dan nog een vraagje HI-TEN TUBE, Y-BOX FRAME wat doen die behalve dat ze er flitsend uitzien..

gr Stanley

Je bent student en DUS wil je een MTB kopen? Het verband ontgaat me. Bedenk wel dat de verhoudingen in een MTB-frame anders zijn dan in de klassieke randonneur, aangezien er andere eisen aan gesteld worden.

watje22 schreef:Je bent student en DUS wil je een MTB kopen? Het verband ontgaat me. Bedenk wel dat de verhoudingen in een MTB-frame anders zijn dan in de klassieke randonneur, aangezien er andere eisen aan gesteld worden.
Dat dus is misschien niet helemaal goed en is inderdaad een onduidelijk verband daar heb je gelijk in. Maar het zit zo, ik woon in groningen en doe eigenlijk alles op de fiets. Ik sport redelijk hoog en moet daarvoor 3x in de week trainen. Het probleem is dat ik daarvoor een half uur moet fietsen (groningen noord naar haren) en op mijn stationsbarrel gaat dat niet echt rap. Vandaar dat ik dus een sportieve fiets wil kopen om die eventueel ook voor andere doeleinden te gebruiken (met name in de zomer of winterstop zodat mijn conditie goed op peil kan blijven). VAndaar.

Hi ten(sile) tube is het goedkoopste staal dat nog enigszins bruikbaar is. Y box frame is het model, en voor een vakantiefiets geen goed idee. Als je weinig geld te besteden hebt kun je vering maar beter vergeten. De goedkoopste twee fietsen die ik weet waarop je serieuze tochten kunt maken zijn de Fahrrad Manufaktur T 400 en een opgebouwde Santos SCC 01 Deore mtb. Compleet kosten die allebei zo rond de 900 euro of iets meer. De T 400 is van staal, en heeft een rustig rijgedrag waarbij je tamelijk rechtop kunt zitten. De Santos (alu) is wat meer een mtb met een snellere besturing en een lagere zit. Het is maar wat je prettig vindt.
Ik kan me best voorstellen dat dat te veel geld is voor de smalle studetenbeurs. In dat geval zou ik eens kijken bij een Koga Miyata dealer in een nette buitenwijk. Die hebben voor een veel geringere prijs vaak heel redelijke tweedehands hybrides met derailleurs. Dat zijn geen fietsen om de wereld mee te bestromen, maar een goede vakantiefiets voor Europa heb je er wel aan. Dat zou ik liever hebben dan een goedkope nieuwe fiets van de Halfords of zo.
Heb je hier wat aan?
hg
Wim

OK berichten hebben elkaar gekruisd, en ondertussen is er meer informatie. Ook ik woon in Groningen, en volgens mij ben je gek als je een mooie vakantiefiets gebruikt voor het beschreven doel. Een derailleur fiets is gevoelig en duur in het onderhoud, en over het diefstal risico zullen we het maar niet hebben. Je bent veel beter af met een net iets betere stadsfiets met een naafversnelling (of zelfs zonder). Je wilt toch conditie opbouwen? Als je dan een vakantiefiets wilt hebben kun je nog eens kijken naar onze suggesties, maar ik zou zo'n fiets in een studentenstad nooit gebruiken voor dagelijks transport. Als je een fiets voor de sport wilt hebben (maar niet vakantie), dan kun je ook een tweedehands stalen racefiets kopen met heel ouderwets 10 versn?). Die kosten heel weinig, en geven veel sportplezier. Zet zoiets welbinnen, want anders blijft er niets van over. Eventueel kun je de eerder genoemde tweedehands Koga hybride kiezen (hier in Groningen rijden er daar veel van rond, en al die nette oudere mensen die erop rijden willen nu ineens een fiets met een verende voorvork, en ruilen hun oudere hybrides in).
Wim

Ik denk dat ik nu wel genoeg informatie heb, dank voor jullie snelle meningen. Misschien moet ik dan maar iets van een hybride kopen. Ik ga rustig verder met zoeken misschien komt er nog iets mooi's op mijn pad.

Dank voor jullie input.

Gr Stanley

stanley schreef: En dan nog een vraagje HI-TEN TUBE, Y-BOX FRAME wat doen die behalve dat ze er flitsend uitzien..

gr Stanley
Wat die doen behalve 'flitsend' eruit zien.....die veren, niets meer en niets minder.
Een goede FS fiets veert maar nog belangrijker bij een FS is dat die dempt.
Je wilt namelijk niet op een hobbelfiets rond fietsen.
Voor een goede FS moet je toch zeker ?1600,- uit trekken en dan begint het pas.
Dragers heb je nodig zo'n 80 ? 90 ps voor en achter of een BOB.

Ik rij zelf FS en ben verwend met het comfort welke vooral, voor mij, als voordeel heeft dat je na een dag fietsen niet gebroken afstapt.

hallo! Ik ben ook student en heb ook een MTB gekocht hoor! Lekker stoer en scheuren over de weg 8) bevalt me heel erg. Alleen zou ik achtervering in het frame afraden. Wat je wel kan doen is een zadelpen kopen met een ingebouwde vering. Deze vangt ook al heel wat schokjes op. Als je dan toch een MTB wilt kopen, neem dan eentje met voorvering. Dat is uiterst comfortabel(jaja ook voor op een gladde asfalt weg!! ik heb het verschil gevoeld nadat ik 12.000 km op een ongeveerde MTB heb gereden) Trouwens naar mijn mening is het zelfs interessanter om een hardtail te kopen als je verre afstanden op de weg wil fietsen! Ze zijn heel wat sneller dan hybrides al ga je toch ook eens moeten afstappen omdat een MTB-zadel nogal de wensen overlaat. Ook een voordeel om een kar te trekken... kortom ik zie niet in waarom je nu opeens geen MTB meer gaat kopen :)

Willem Jongman schreef:Dat zou ik liever hebben dan een goedkope nieuwe fiets van de Halfords of zo.
Wat een onzin! De directeur van het bedrijf waar ik werk heeft een MTB van 100 euro gekocht, en volgens hem is daar niets mis mee! Akkoord, kan er ook mee te maken hebben dat hij er ongeveer nul km/a op fietst. Zelf rijd ik ook liever rond op deugdelijk materiaal :-).

Die directeur van je heeft hier dan toch geen verstand van, maar goed, hij fietst dan ook niet met zijn fiets. De afschrijving op fietsen is vrij hoog, en dat betekent dat je een weinig gebruikte kwaliteitsfiets kunt kopen voor een tamelijk bescheiden bedrag van een paar honderd euro. Als je dat vergelijkt met de kwaliteit van een nieuwe fiets uit het onderste marktsegment, dan weet ik het wel. Mijn suggestie om dan een tweedehands hybride te kopen kwam voort uit het feit dat daarvan heel wat weinig gebruikte en goed onderhouden exemplaren te koop staan. Tweedehands mtb's hebben vaak een veel zwaarder leven achter de rug.
Uit mijn voorbeelden van geschikte nieuwe vakantiefietsen kun je opmaken dat ik niets tegen mtb en mtb achtige fietsen heb: het zijn beide fietsen met 26 inch mtb wielen en mtb onderdelen. Het verschil zat alleen in de frame geometrie (T 400 comfort, Santos sportiever), en het materiaal (staal vs alu).
Wim

Het was een geintje, Willem. Maar je hebt verder wel gelijk.