Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Weet jij antwoorden op mijn vele beginnersvragen? - Forum Wereldfietser

Weet jij antwoorden op mijn vele beginnersvragen?

Hoi,

Ik ga binnenkort voor het eerst op fietsvakantie :D , Ik ga van Maastricht naar Parijs fietsen in een weekje. Ik neem hotels.

Ik heb nog een paar vragen:

* Welke dagafstand is redelijk voor een beginner? Ik heb ooit (2001) de route van Amsterdam CS naar Den Bosch CS gefietst van Benjaminse (deel 0), dat is 150 km (7:30-20:00 uur bij 30 graden), en ik heb vervolgens 1 week rondgelopen met hartkloppingen en kortademigheid..... Ik dacht zelf aan 80 km? (anyway: ik ben achtentwintig). Ik fiets dagelijks 5 km, en doe nu 1 uur per dag aan cardio training bij fitness (sinds vorige week is dat 1 uur fietsen per dag).

* Is er iets tegen het zuisen van de wind? Ik wil best alles kunnen horen, maar die herrie van de wind zou best wel wat minder mogen;

* Fietsen jullie op sportschoenen of gewoon leren schoenen?

* Is het fietsen in fietserskleding echt zoveel comfortabeler dan b.v. een (korte) spijkerbroek i.v.m. zadelpijn?

* Hoe voorkom je dat je vakantie verregent? Ga je pas op het laatste moment op vakantie als je weet wat het weer doet (verwachtingen)? Heeft er iemand wel eens een week in de regen gefietst? Wat dan? Of valt dit wel mee? (anyway: in de Vogezen regent het altijd. Ga echt nooit naar de vogezen toe haha)

* Wat voor regenpak kan ik kopen/meenemen? Ik heb eigenlijk een hekel aan regenkleiding vanwege vroeger (pvc regenpakken -> natter van zweet dan zonder van de regen). Wel een beetje redelijke prijs (geen honderden euro's), maar wel beter dan die goedkope PVC zooi;

* Hoe vinden jullie hotels (campings)? Plannen/reserveren jullie alles? Of ga je op de bonefooi en een kwestie van vragen waar een hotel/camping is? Of nemen jullie een hotel/campinggids mee?

* Als je hotels neemt kun je geen kleding wassen? Dat geeft niks als je maar een weekje gaat, maar wat als je langer gaat?

* Wat zijn nog meer nuttige tips voor beginners?

Alvast bedankt,

Jos

Welke dagafstand is redelijk voor een beginner?
Dat hangt natuurlijk van jezelf af. Maar een 75km rustig aan over niet al te gek terrein (bergen enzo) moet voor een beetje getrainde fietser wel te halen zijn.

Is er iets tegen het zuisen van de wind?
Geen idee, maar als je de wind niet hoort, hoor je het overige verkeer ook niet.

Fietsen jullie op sportschoenen of gewoon leren schoenen?
Bergschoenen in combinatie met een goed pedaal (=met veel profiel) wordt veel gebruikt. Verder zijn er speciale fietsschoenen, die met plaatjes aan het pedaal vastklikken. Fietst goed, maar loopt minder.

Is het fietsen in fietserskleding echt zoveel comfortabeler dan b.v. een (korte) spijkerbroek i.v.m. zadelpijn?
Ja, is beter. Een tussenweg is misschien fiets ondergoed te gebruiken met zeem en daaroverheen een normale broek.

Hoe voorkom je dat je vakantie verregent?
Soms moet je mazzel hebben. Regenkleding is altijd aan te raden. Voor een buitje kan je natuurlijk altijd schuilen. Alleen komt dat buitje altijd als er geen schuilplaats in de buurt is natuurlijk (wet van Murphy). Echt langdurig regenen is wel vervelend, maar komt in de meeste gebieden niet al te vaak voor.

Wat voor regenpak kan ik kopen/meenemen?
Er zijn er die ademen, zoals van Agu. Niet echt goedkoop en zweten doe je er nog steeds in, al is het wel beter dan PVC. Regenkleding trek ik dan ook alleen aan als het erg hard regent, of als het koud is.

Hoe vinden jullie hotels (campings)?
Hoe dichter bij de natuur hoe beter. Het liefst wildkamperen dus. Maar voor hotels is natuurlijk ook wat te zeggen. Ieder zijn ding.
In gebieden met weinig campings is een beetje plannen wel handig, maar in de meeste gebieden niet nodig.

Als je hotels neemt kun je geen kleding wassen?
Tuurlijk wel, neem ze mee onder de douche, drop ze in de wasbak, verzin maar iets.

Wat zijn nog meer nuttige tips voor beginners?
De praktijk is soms hard, maar wel een goede leermeester. Van Maastricht naar Parijs lijkt me best een geschikte beginnerstocht. Alleen, je gaat toch niet in Parijs fietsen?
Hoi Jos,

> Welke dagafstand is redelijk voor een beginner?
Je verhaal lezende is 80 km goed op het vlakke. In de Ardennen wordt het wel wat minder natuurlijk.

> Ik heb ooit (2001) de route van Amsterdam CS naar Den Bosch > ...(7:30-20:00 uur bij 30 graden), 150km
Respect 8)
Maar 3 dagen achter elkaar wordt dat wel veel.

> Is er iets tegen het zuisen van de wind?
Langzamer fietsen :D
Met de wind meegaan :D
Oordopjes zijn erg onverstandig ivm verkeersveiligheid.

> Fietsen jullie op sportschoenen of gewoon leren schoenen?
Belangrijkste is dat de schoenzolen stijf zijn zodat je voeten niet om de pedalen heen gaan vouwen. Dat is inefficient en na een tijdje ook pijnlijk. Het beste zijn fietsschoenen (te koop bij de fietsenmaker), maar het hoeft niet.

> Is het fietsen in fietserskleding echt zoveel comfortabeler
> dan b.v. een (korte) spijkerbroek i.v.m. zadelpijn?
De naden van een spijkerbroek zijn dik en die kunnen gaan irriteren; maar als je er geen last van hebt heb je er geen last van. Wel schuift het stof op en neer over je benen en daarmee verlies je kracht, zeker als het warm wordt en het zweet gaat plakken.

> Hoe voorkom je dat je vakantie verregent?
De weerman omkopen :D
> Heeft er iemand wel eens een week in de regen gefietst?
Ik niet. Het valt meestal erg mee. Laatst bij de hemelvaarttrektocht was 4 dagen 80% kans op regen voorspeld en het heeft veel gedreigd, maar we zijn toch maar 1x nat geworden.

> * Hoe vinden jullie hotels (campings)?
Campings reserveer je als eenzame fietser nooit. Er is altijd wel een plek.

> Als je hotels neemt kun je geen kleding wassen?
Tuurlijk wel. In de wastafel. Als het daags erna nog vochtig is achterop de fiets drogen.

> Dat geeft niks als je maar een weekje gaat, maar wat als je langer gaat?
Als je langer gaat las je inderdaad een "grote was- en rustdag" in. Ongeveer een dag niet fietsen per week is iets wat veel wereldfietsers doen.

> Wat zijn nog meer nuttige tips voor beginners?
De tips op http://www.vakantiefietser.nl, maar die zijn wel erg gericht op verder weg dan een weekje Parijs.

Groeten,

Leon
Hee Jos!

Leuk, lekker gaan fietsen! Geniet van de voorpret!

Mijn ideeen over jouw vragen zijn natuurlijk puur persoonlijk, kijk wat bij jou past. Opgepast, hier komt een lang verhaal, sorry..... :?

*Dagafstand
Toen ik een jaar geleden voor het eerst op fietsreis ging (10 maanden lang, samen met mijn man Robin) was ik nog nooit op fietsvakantie gegaan. Robin had al eerder verre fietsreizen gemaakt en had uitgevonden dat 100 km per dagvoor hem een goeie was. Meestal fietste hij 2 dagen, dan een dag rust, en dan weer 2 dagen fietsen, etc.
Toen wij samen weggingen was dat ook ons plan. wat we voor het gemak over het hoofd hadden gezien was dat mijn conditie en spiermassa absoluut niet vergelijkbaar was met die van hem. Dus we hebben toen geschipperd en beide een beetje aangepast. Ik beet op mijn kiezen de eerste 2 maanden (jaja, dat wennen ging traag, enne ik ben geen 70, een frisse 34, dus daar lag het niet aan) en Robin deed het wat rustiger aan.
Het werd dus 80 km per dag, wel nog twee dagen fietsen en 1 dag rust.
Na een maand of twee zijn we dat naar 100 km per dag gaan opvoeren, en soms 3 dagen achtereen.
Maar ja, we hadden dus een jaar de tijd, en het fietsen was niet een doel op zich als een soort olympische prestatie, maar gewoon, een heel leuke manier van reizen. :)

* Het suizen van de wind in je oren.
Mijn voorgangers zeggen het al; als de wind niet hoort, hoor je ook die vrachtwagen of motorrijder niet die in de verte aankomt. En je hoort dat vogeltje niet dat in een boom zit te zingen.
Wind en andere natuurverschijnselen horen bij de charme van fietsen. Vanuit de auto hoor je niks, het is ne of je vanachter je glas naar een tv-film kijkt. Op de fiets BEN je echt In het landschap, maak je er deel van uit. Geniet dus van de wind (zeker als ie mee is.......)

* Schoenen;
Iedereen heeft een eigen idee, allemaal even waar, kwestie van smaak enzo.
Een bergschoen neem ik nooit mee, te zwaar en op reis eigenlijk bijna nooit onmisbaar geweest. SPD pedalen vind ik zelf niet prettig omdat ik een beetje wil bewegen op de pedalen en snel op en af wil stappen, of desnoods bij naderend ongeluk van mijn fietsje wil kunnen springen. Jaja ik weet het, het zou moeten kunnen met SPD, nou ja, het zal wel een idee zijn in mijn hoofd... :wink:
Ik fiets en loop dus op gewone sportschoenen, met een degelijke zool, zodat het tintelen van je voetzool en omvouwen van je schoenzool voorkomen wordt. Het loopt lekker en fietste prima!! Ook op Teva-sandalen heb ik kilometers gefietst, gaat ook prima.

* Fietskleding.
Een naadje dat knelt en schuurt is op de lange duur een ramp. In flitsend lycra fietsen is in het Midden Oosten bv toch ook geen optie (zeker als vrouw). Ik gebruik altijd een fietsonderbroek (met zo'n ingebouwde pamper, zalig zacht en goed uitwasbaar en snel droog) en daarover een 'fitness-broek", kort of lang. Dan zie je er een beetje acceptabeler uit in bepaalde landen, het is lekker soepel en rekt mee, licht (elk grammetje scheelt, je moet het echt zelf elke helling optrappen....). Robin draagt een gewoon boxershort, en heel soms als hij waanzinnige zadelpijn heeft, een fietsonderbroek maar hij vindt het broeien. Daaroverheen een 'trainingsbroek' of outdoor korte broek. Werkt goed voor hem.

*In de regen fietsen.
Ja, wij hebben in de Ukraine afgelopen jaar een keer 14 dagen (!!!!!) in de regen gefietst. Da's niet leuk..... Maar we hadden geen keus. Toen was ik dus errug blij met mijn Berghaus packlite regenjas en Gore Bike Wear fietsregenbroek met versterkt kruis en knieen in de broek voor optimaal draagcomfort. Duur ja, errug duur. Maar anders had ik die 14 dagen niet overleefd. Het was nml. ook maar 10 graden, dus brrrrrrr. thermoshirt en fleecetrui onder de regenjas en nog steeds brrrr. :? maar goed, we zagen ondertussen de Ukraine....waar zeur ik over, het was geweldg!!

* Hotel of camping, reserveren?
Wij slapen in Europa nooit in hotels, puur een kwestie van een te laag budget, gaat niet. In Europa campings maar vooral veel kamperen bij mensen/boeren in dorpjes in hun tuin/op hun erf. Kwestie van lief vragen, beetje handen en voetenwerk. In Belgie en Frankrijk zat campings en als ze er niet zijn gaat het je zeker lukken om bij mensen in de tuin/op het erf/weiland te staan, voor niks. De meeste mensen vinden het leuk dat je fietst en zijn supergastvrij en we hebben meestal heel goed contact met die mensen, een gratis douche of emmertje water, water voor koken en bidons, vaak ook avondeten, ontbijt, gebruik van wc, jaja, het lijkt een droom maar echt waar!! 8O probeer het ook!!
Buiten Europa slapen we als het kan op een camping, kamperen bij mensen in tuin of slapen in goedkope guesthouses/hostels OF jeugdherbergen (bv in Parijs sliepen we vanwege slecht weer in jeugdherberg, er is ook een camping in de stad, in het Bois du Boulogne)
Reserveren geeft wel zekerheid, maar wij deden het nooit, en dat bleek ook nooit nodig. Het geeft ook de verplichting dat doel te halen. haalt wat spintaniteit van je reis af. Wie weet wie of wat je tegenkomt onderweg, waardoor je niet meer naar je gereserveerde camping/hotel wil of kan??

*Kleding wassen
Eitje, men zei het al. Altijd mogelijk, gewoon in de wasbak, of vraag een emmer/teil. Beetje waspoeder of tube vloeibaar zeep mee, wees crea, het lukt altijd. TIP; neem een lang stuk touw mee (niet zwaar) waar je een waslijntje van fabriceerd, dat droogt beter dan over de rand van je bed, of boven je hoofd hangend in je tent...
Is het niet droog de volgende dag? Leg het bij droog weer achterop je fietstassen, onder een spinner of spanband. Droog in een mum van tijd.

En dan de psychische voorbereiding, minstens zo belangrijk!!

Realiseer je dat voortrainen zoals fitnessen/cardiotraining of anderzins steeds maar een uurtje achtereen is. Een dag van 100 km fietsen is (bij een gem. snelheid van 20 km, een prima gemiddelde) 5 uur werk is. Soms met tegenwind, kou, hitte, regen, steile hellingen, platte banden. En dan gaat je lijf anders reageren dan als je na 1 uurtje weer eens gaat douchen en een koud AA-tje bestelt....
Je krijgt rare pijntjes en irritaties. Zoals tintelende voetzolen (maakt niet uit welke fantastische schoen/spd systeem je ook hebt), tintelende handen, een beurs gevoel in je billen, jeuk door zout zweet in huidplooien zoals je nek, oksels, kruis. Kramp, kou, dorst, "de man met de hamer". :cry:

Begrijp me niet verkeerd; ik wil je hiermee HELEMAAL niet afraden te gaan fietsen. Integendeel. Ondanks bovenstaande verschijnselen heb ik genoten van elke fietsdag.
Het 'doorstaan'van sommige ongemakken, het leren je te concentreren op iets anders dan de onvermijdelijke ongemakken en daardoor ineens vergeten dat je billen erom schreeuwen om van dat fantastische dure ergonomische zadel af te komen, is een sterk makende ervaring. Je traint niet alleen je lijf, maar ook je geest...gratis en voor niks! 8)

Sorry voor het lange verhaal, doe het lekker op je eigen-wijze, geniet ervan, en ik duim voor meewind en zon voor je!!!

Heleen, samen met Robin nu effe niet op weg naar de horizon, maar in afwachting van de geboorte van een nieuw wereldfietsertje/stertje.... :D