Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPS, welk model - Forum Wereldfietser

GPS, welk model

Hallo!

Sinds kort heb ik dan eindelijk een serieuze bijbaan met een wat serieuzer salaris. En zoals iedereen hier op dit forum weet is er geen beter excuus is om nieuw fietsvakantiemateriaal aan te schaffen. Laat ik dat nu dus net van plan zijn. Ik wil zelf een GPS systeem, en ik heb ook al het een en ander uitgezocht maar nu wil ik graag wat antwoorden van jullie.

Ik ga mijn GPS gebruiken voor het volgende:
1. 3 weken fietsvakantie
2. weekenden weg etc.
3. korte tochten in een onbekende omgeving zodat ik via een track back functie de route weer kan fietsen.

Nu heb ik ook al bekeken in welk segment ik uit kom en aan de hand daarvan heb ik de volgende eisen opgesteld:
- Goede ontvangst!
- Voldoende intern geheugen (zit te denken aan 1 gb) voor een kaart ofzo.
- Kleurenscherm dat goed af te lezen is
- Elektronisch kompas (harde eis)
- Hoogtemeter (geen harde eis)
- Uitbreidbaar geheugen
- knoppen en geen touchscreen.
- Goede batterijduur

Nu kom ik eigenlijk om 2 modellen uit: De garmin Extrex Vista Hcx en de Garmin GPS 62 S/ST. Het voordeel van de Vista is dat het een bewezen systeem is en nog goedkoop is ook simpelweg omdat er steeds nieuwere modellen uitkomen. De 62 heeft het voordeel van meer intern geheugen en iets betere (hotfix) antenne etc. Het is dus net wat moderner.

Wat is jullie over dit dilemma? heb ik dingen over het hoofd gezien voor mijn gebruik? Tips en adviezen gevraagd.

Hartelijk dank

Paul
De nieuwere Etrex-serie ook overwogen?
Etrex 30 bijvoorbeeld?
Garmin Edge 705 (als je een stopcontact in de buurt hebt / naafdynamo?) voldoet aan de meeste van je eisen denk ik.
Bedankt voor de reacties! Ik vind met name de Etrex 30 wel een erg interessante optie in plaats van de Vista. Dit heeft vooral te maken met het feit dat E30 een groter geheugen heeft en veel meer tracklogs kan opslaan waardoor het vooral een kwestie is van: laden die handel en fietsen!

Ik ben ook vooral van plan om zelf bestaande tracks te laden en hooguit een enkele keer een dergelijke track te gaan bewerken tot een fietsvakantie. het lijkt me namelijk dat je daar uren mee achter de PC zit. Nu vind ik beetje computergebruik voor een route absoluut niet erg, maar het moet wel praktisch blijven.

Als ik voor de 705 een stopcontact in de buurt moet hebben of alles aansluiten op de naafdynamo dan heb ik weinig trek in dat toestel.
paul1987 schreef:- Elektronisch kompas (harde eis)
- Hoogtemeter (geen harde eis)
Mijn ervaring:
- Elektronisch kompas = overbodig op de fiets (lopend wel handig). Als jij het echt belangrijk vindt, kies dan niet de Vista HCx, want dat kompas is slechts 2-assig (werkt dus alleen goed als je het toestel horizontaal houdt). De Etrex 30, bijvoorbeeld, heeft een 3-assig kompas.
- Hoogtemeter = harde eis (als je ooit in de heuvels/bergen rijdt). Een hoogteprofiel van je afgelegde trip ontbreekt als je geen (barometrische) hoogtemeter hebt.
Overigens is deze keuze niet relevant, want je hebt beiden wel of beiden niet...

Keuze Vista HCx of 30 = Etrex 30 (ik heb ze beiden), maar de 30 is nog niet 100% klaar (maar dat is de Vista ook niet).
Hallo Ankeric,

De vista Hcx heeft volgens futurumshop een 3-assig kompas, of verwar ik een elektronisch kompas nu dan met een 3-assig kompas?

Ik zie niet echt in waarom een hoogtemeter een harde eis is wanneer je in bergen rijdt. Je moet het toch beklimmen dus heeft het geen zin om je druk te maken hoe hoog of hoever je hebt geklommen? Of biedt het eigenschappen waardoor je een betere klimtechniek ontwikkelt?

Persoonlijk vind ik het wel verwarrend: Volgens futurumshop is het voordeel van de E30 boven de Vista Hcx dat de E30 grotere tracks op kan slaan, vervolgens zegt hetzelfde bedrijf dat ze allebei 10.000 tracklogpunten op kunnen slaan (en daarmee volgens mij dus ook dezelfde track) alleen dat de E30 meer waypoints op kan slaan. Hoe zit dat eigeniljk?

En dan ook nog een vraag over kaarten. Is het handig om een basiskaart te kopen of is het beter om gewoon de GPS plus geheugenkaart en fietssteun te kopen en de OSM mappen te gaan gebruiken? Scheelt nogal wat geld namelijk.

Hartelijk dank voor jullie antwoorden! :D
Ik rij al een paar jaar met een 60csx op oa mijn mountainbike en die bevalt prima. De 62 is er de opvolger van en kwa snelheid is dat wel een verschil. Mijn 60 houd het prima bij, maar de 62 is toch wel prettiger.

Wat betreft elektronisch kompas.... ik vertrouw er niet op. Je moet hem steeds weer callibreren en vaak zit er dan nog een afwijking in tov mijn recta kompas. Laat daar je keuze dus niet op afhangen.
Vista HCx heeft een 2-assig elektronisch kompas. Als je mij niet gelooft: kijk op http://www.garmin.com. Daar kun je meerdere toestellen vergelijken.

Een barometrische hoogtemeter is uiteraard alleen voor ons (persoonlijk) een 'harde eis' :wink:
Je kunt in de bergen fietsen zonder GPS en zeker ook zonder barometrische hoogtemeter. Maar wij vinden het gewoon leuk om achteraf te kunnen zien wat we gedaan (gepresteerd) hebben en zonder barometrische hoogtemeter weigert Garmin die informatie - op de GPS - te tonen. Op de Etrex 30 kun je in de bergen het scherm verdelen in een kaart en een dashboard dat direct het verloop van je hoogteprofiel toont. Niet noodzakelijk, wel leuk (stimulerend) en ik vermoed dat de Etrex 20 dit dashboard niet biedt.

Vista HCx laadt 20 tracks van max. 10.000 punten elk.
Etrex 30 laadt 200 tracks van max. 10.000 punten elk.
Dit betekent dat je max. 20/200 tracks kunt laden waar je uit kunt kiezen als de te navigeren track.
Voor beiden geldt dat er automatisch een tracklog per dag wordt opgeslagen totdat de SD kaart vol is (mits zo ingesteld), dus effectief: een 'onbeperkt' aantal - historische - tracks. Maar op de HCX kun je deze niet op de GPS zelf benaderen, op de Etrex 30 wel (je kunt ze bekijken).

Aantal Waypoints:
- Vista Hcx = 1000.
- Etrex 30 = 2000.
Maar ook dit verschil is (imho) redelijk onbelangrijk omdat je grote aantallen Waypoints (30.000 campings bijvoorbeeld) niet als Waypoint maar als 'Points of Interest' de GPS zet.

SD-kaart heb je op de Etrex 30 niet direct nodig. Het Flash geheugen biedt al 1,7 Gb ruimte. Pas als je heel Europa in één vakantie gaat doorkruisen zou ik een 4 Gb. kaartje erbij kopen.

Kaarten? Je begint met OSM kaarten (OpenFietsMap, VeloMap). In Benelux en Duitstalige landen zijn die zelfs beter om op te fietsen dan de (dure) Garmin ToPo kaarten. Pas als blijkt dat je voor een bepaald land (OSM is nog niet overal even goed) niet genoeg hebt aan OSM, dan kun je altijd nog een Garmin kaart kopen.

Over de keuze Etrex 30 of 62...
Gesimplificeerd gesteld:
- 62 is groter en zwaarder;
- 62 heeft een groter scherm;
- Etrex heeft een langere batterij levensduur;
- Blindelings met één hand bedienen? Etrex!
Of de ontvangt van de 62 beter is dan de Etrex 30? Ik heb ze nooit direct vergeleken. De Etrex 30 gebruikt (als eerste toestel) óók GLONASS satelieten. Tot nu toe gemerkt dat ik binnenshuis véél beter bereik heb dan met de HCx. Hetgeen weer behoorlijk onbelangrijk is.
Ik gebruik met groot genoegen de 60csx en zou nu voor een 62 gaan vanwege de snelheid en mooiere menustructuur.

+

Goede leesbaarheid scherm
Werkt met batterijen
Kan voldoende tracks opslaan voor lange fietstocht

-

eh?
Johojo schreef:Ik gebruik met groot genoegen de 60csx en zou nu voor een 62 gaan vanwege de snelheid en mooiere menustructuur.
+
Goede leesbaarheid scherm
Werkt met batterijen
Kan voldoende tracks opslaan voor lange fietstocht
-
eh?
Op deze punten zijn er geen verschillen tussen de Etrex 30 en de 62...
(Net als de Vista HCx en de 60 CSx - vrijwel - exact gelijk zijn.)
Misschien is het handig om een keer de beide toestellen vast te houden, mee te spelen... Ga dan naar Waypoint, een van de specialisten op dit gebied. Ze hebben inmiddels vier winkels, en ik vind het de rit waard (nee, geen aandelen).
Met in m'n hoofd de GPSmap62 (s/st) zijn we naar een gps winkel gegaan.
Daar zijn we gezwicht voor de Oregon 450t, het bedieningsgemak daarvan vonden m'n vriendin en ik vele malen makkelijker. Het menu daarvan werkt met touchscreen, tegeltjes en wijst zichzelf aardig.

Maar goed ga 's wat proberen en ondervind zelf wat je makkelijk vind.

Geheugen kun je uitbreiden met micro-SD kaartjes, daar kun je je kaartmakeriaal op kwijt.

Verder wil ik een ieder als tip meegeven dat voor 't fietsen de openfietsmap (www.openfietsmap.nl) echt goed is en actueler dan de onroute fietskaart zoals bij waypoint wordt aangeboden. (zie ook onderwerp openfietsmap op dit forum)

succes met je keuze.
Johojo schreef:vanwege de snelheid…
De snelheid van de nieuwe generatie toestelen (Etrex 30, 62) is hoger dan die van de oude (Vista, 60). Het doorrekenen van een route gaat sneller en de nieuwe Etrex toestellen kunnen routes berekenen over grotere afstanden.
Maar… als het gaat om snelheid van de scherm/kaartopbouw ben ik teleurgesteld in de Etrex 30 in vergelijking met de oude Vista HCx.
Test:
Laadt op beide toestellen dezelfde kaart met zoveel mogelijk dezelfde instellingen. Toon de kaart en scroll nu gelijktijdig op beide toestellen naar beneden. De kaart op de Vista is na een paar seconden, bijvoorbeeld, 40 km naar het zuiden verplaatst, de kaart op de Extrex 30 is, bijvoorbeeld, 55 km. verplaatst. Dus is de Etrex 30 sneller. Maar tijdens het scrollen blijft de kaart op de Vista wel zichtbaar (je ziet de kaart verschuiven). Op de Etrex 30 wordt iedere keer een gedeelte van de kaart (het huidige scherm + een aansluitend gedeelte) in de cache geladen. Zodra de cache is getekend gaat het toestel een nieuw gebied laden en ondertussen zie je een witte vlek op het scherm. Nadat het nieuwe gebied is getekend blijft nog 'een seconde' lang de grens tussen beide sectoren zichtbaar.
Hetzelfde geldt voor uitzoomen. Ook hier zie je eerst witte randen.
Of wijzig de kaartinstellingen. Op de Etrex 30 moet je dan eerst de cache leegmaken voordat je het effect kunt zien (vergelijkbaar met MapSource en BaseCamp).
Johojo schreef:… en mooiere menustructuur.
De menu structuur van de nieuwe toestellen is mooier dankzij het gebruik van profielen, het kunnen wijzigen van de volgorde van menu-items en het kunnen verwijderen van niet gebruikte (of slechts eenmalig te gebruiken) menu-items.
Maar ook hier geldt dat de oude Vista soms sneller/logischer was in de menustructuur.
Ieder weekend is voor ons stap 1: verwijder alle oude Waypoints, Routes, Tracks, TripData van vorige week. Op de Vista was dat één logische stap:
1 - Tripcomputer, Menu, Reset..., Select alles, Pas toe, OK... klaar.
Op de Etrex 30:
1 - Tripcomputer, Menu, Reset, Reset tripgegevens, Ja
2 - .., Wis alle waypoints, Ja
3 - .., Wis huidig spoor, Ja
4 - Route Planner, Menu, Wis alles, Ja
5 - Sporen beheer, menu, Wis opgeslagen, Ja

Ook het menu Instellingen/Setup kun je aanpassen op de Etrex 30. Maar niet vanaf de GPS. Bugje? Opgelost in een volgende firmware update?
Het is wel mogelijk door rechtstreeks het Profile bestand aan te passen vanaf de PC.

Bovendien (ik bedien de Etrex soms letterlijk blindelings), moet je soms oppassen met die nieuwe, mooie, menustructuur.
[Tripcomputer, Menu, Reset, Reset alle instellingen, Ja] betekent dat je in één keer al je profielen en instellingen (1 week werk) hebt teruggezet op de fabrieksinstellingen. Functioneel hoort deze optie zeker niet op deze plaats!
In mijn ogen is een back-up restore mogelijkheid van je eigen (!) configuratie voor een vakantiefietser noodzakelijk. Op de GPS wel te verstaan, want vanaf de PC is dit al mogelijk. Halverwege je vakantie terug naar de fabrieksinstellingen? Waarom zou je dat willen?
Polling schreef:Misschien is het handig om een keer de beide toestellen vast te houden, mee te spelen...
Daarom is dit een heel goed advies, gewoon noodzakelijk!
TravelDuck schreef:Daar zijn we gezwicht voor de Oregon 450t, het bedieningsgemak daarvan vonden m'n vriendin en ik vele malen makkelijker. Het menu daarvan werkt met touchscreen, tegeltjes en wijst zichzelf aardig.
Veel mensen kunnen of willen niet werken met de 'Thump Stick' van de Etrex, of met de 'Rocker' van de 60/62. Dat is een persoonlijke voorkeur, net als wij juist knoppen prefereren. Om die reden ben ik ooit op een forum een 'oudere piloot' genoemd :roll:
Maar dan toch:
Menu en werking van Oregon en Etrex 30 zijn exact gelijk: 'icoontjes' ('tegeltjes'). Alleen touchscreen vs. knoppen en 'thump stick' verschilt.
Een touchscreen is slechter afleesbaar in zonlicht, met name tijdens 'half schaduw' of 'tegenlicht'.
Je vingers ontnemen het uitzicht op het scherm tijdens bediening.
Tekst invoeren gaat op een touchscreen sneller, maar ik (...) maak daarbij ook meer typefouten (touchfouten).
Touchscreen blindelings bedienen is niet mogelijk (ofwel: ik kan het niet). Met name: zoom in/uit, waypoint zetten, kaart schuiven en scherm pagina wisselen zijn dingen die wij op de Etrex doen zonder naar het scherm te (hoeven) kijken. Maar ook sommige menuopties worden uitgevoerd met de 'blik op de weg'.
Beide modellen blijf ik aantrekkelijk vinden dus ik ga maar mooi naar de Waypoint toe. Er zit zelfs een vestiging bij mij in de buurt: Leek.

Het grote voordeel van de 62, nu ik op Garmin alles heb vergeleken, is het grotere scherm en het is grotere formaat van het systeem. Je moet wel iets degelijks in handen hebben vind ik altijd. Maar ik ga eens langs de notter en dan zullen we eens kijken.

Zijn er ook nog andere goede winkels in den lande?
Ik ben eigenlijk aan het wachten op een goede fietssteun voor de Montana. Mijn 60csx is wel erg traag als ik onderweg moet herberekenen en ik aarzel daarom tussen de 62csx en de Montana 600. Grootste nadeel van de Montana lijkt me dat-ie 3 batterijen gebruikt, verder is het een fraaie gps. Hij lijkt groot, maar het formaat benadert mijn huidige gps. Ik ga ze binnenkort toch eens naast elkaar leggen.
paul1987 schreef:Het grote voordeel van de 62, nu ik op Garmin alles heb vergeleken, is het grotere scherm...
Klopt...
paul1987 schreef:... en het is grotere formaat van het systeem. Je moet wel iets degelijks in handen hebben vind ik altijd.
Onzin!
Elke garmin is degelijk, ongeacht het formaat. Maar dat zul je dan wel zien (en voelen) als het zo ver is.
(Uitzondering is de oude Etrex serie, omdat de rubberen band daar het zwakke punt is. Maar ook die is al diverse keren succesvol gestuiterd.)
ankeric schreef:
paul1987 schreef:Het grote voordeel van de 62, nu ik op Garmin alles heb vergeleken, is het grotere scherm...
Klopt...
[/quote]

in vergelijking tot de etrex wellicht.
De oregon 450 heeft naar mijn idee een vergelijkbaar schermformaat als de map62.

't beste afleesbaar blijft nog altijd de papieren kaart onder alle zon omstandigheden, al dan niet met lampje erbij :)

ieder zo z'n voorkeur, 't beste is gewoon proberen en dat doe je 't beste in een winkel ipv op je monitor ;-)

Wat handig is om je van te voren een beetje te verdiepen in 't verkrijgbare (al dan niet gratis/openbaar) kaartmateriaal. Voordat je 't weet loop je de winkel uit met extra aangeschaft kaartmateriaal wat ook opensource verkrijgbaar is. Dat is toch zonde van de kosten.

Een aardige test is om basecamp van garmin te downloaden en daar wat openstreetmap kaarten op te bekijken, dan zie je al snel of je daar mee overweg kunt en of dat de info geeft die je zoekt (fietsreis in iedergeval neem ik aan).

succes,
paul1987 schreef:Nu heb ik ook al bekeken in welk segment ik uit kom en aan de hand daarvan heb ik de volgende eisen opgesteld:
- knoppen en geen touchscreen.
TravelDuck schreef:
ankeric schreef:
paul1987 schreef:Het grote voordeel van de 62, nu ik op Garmin alles heb vergeleken, is het grotere scherm...
Klopt...
in vergelijking tot de etrex wellicht.
De oregon 450 heeft naar mijn idee een vergelijkbaar schermformaat als de map62.
Nooit geweten dat de Oregon ook knoppen heeft.

En als we dan toch op formaat focussen, laten we dan ook een beetje meer volledig zijn:
Montana = 5.06 x 8.93 cm
Oregon = 3.8 x 6.3 cm
GPSMAP 62 = 3.6 x 5.5 cm
Etrex 30 = 3.5 x 4.4 cm
Want ook de Oregon is dus maar een kleintje...
TravelDuck schreef: 't beste afleesbaar blijft nog altijd de papieren kaart onder alle zon omstandigheden, al dan niet met lampje erbij :)
Leuk grapje! :|
Ik ga meteen mijn voorkeur voor type GPS nog eens tegen het zonlicht houden.
Heb je ook nog een oplossing voor het gebruik van een papieren kaart met harde wind of regen? Ik verlang zo terug naar die tijd...
Hallo,

Ik heb inmiddels basecamp geinstalleerd op de computer samen met de openfietsmap voor de Benelux. Wat een ongelooflijk mooie kaart is dat zeg! Wat een detail en wat simpel in gebruik! Mijn complimenten aan de makers ervan.

heb ook al wat kant en klare tracks gedownload en die weergegeven op de openfietsmap met de kleur Lila zodat het goed terug te vinden is. Ik heb ook al even geprobeerd om zelf een leuke fietstrack te maken (wil in de zomervakantie op fietsvakantie door Belgie) maar dat gaat heel veel tijd en geduld kosten want dat is best wel lastig.

Wat zijn trouwens handige sites waar je kant en klare GPS tracks kunt downloaden?

Overigens ben ik van plan om GPS wijzer aan te schaffen en dan rustig aan bekend te worden met de materie. Wie weet kan ik uiteindelijk mijn eigen 'ronde van Belgie' maken. Hmmm, klinkt wel leuk, touristische gids kopen, algemene landkaart van Belgie en dan gewoon een flink aantal weken iedere dag een deel van de route maken :P .

Heeft iemand daar ook ervaring mee?

Paul
Voorbereiding is volgens mij minstens de helft van de lol. Tracks maken gaat, als je eenmaal wat ervaring hebt vrij snel (1400 km Denemarken in drie avonden nagebouwd vanaf een kaart) Sites met tracks worden hier regelmatig vermeld. Mijn techniek is om wat vaste punten op te zoeken (bijv. campings), routes te trekken en dan aanpassen naar wat kleinere wegen lijken. Maar er zijn vast andere technieken. Eenvoudig om te beginnen: http://gpstracks.nl/.