Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Beste fietseiland Canarische eilanden? - Forum Wereldfietser

Beste fietseiland Canarische eilanden?

Hallo, ik wil een fietsvakantie plannen op één van de Canarische eilanden. Ik weet alleen niet welk eiland ik het beste kan kiezen. Wat voor mij belangrijk is is dat het niet zo toeristisch is. Ik las op Vakantie Canarische Eilanden, dat La Palma en El hiero niet zo toeristisch zijn. De laatste is wel weer erg duur vind ik. Heeft iemand ervaring met een vakantie naar één van de Canarische eilanden? Is El hiero bijvoorbeeld uitdagend (groot) genoeg voor een fietsvakantie? Wat kan ik het beste doen?
Tenerife en Gran Canaria zijn het meest toeristisch, maar vrijwel al die toeristen zitten in het zonnige zuiden van de eilanden in enorme complexen op een kluitje in een landschappelijk tamelijk oninteressant gebied, dus ik zou me daar niet al te veel door laten leiden. In het midden en noorden van de eilanden vind je veel rustiger gebieden. La Palma is wel degelijk ook heel toeristisch, maar omdat er geen stranden zijn gaat het om kleinschaliger, verspreid toerisme, veel mensen huren een huisje of appartement. Voor La Gomera geldt hetzelfde. Ik heb op geen van de eilanden gefietst, maar wel meerdaagse wandeltochten gemaakt. La Gomera en La Palma zijn feitelijk één berg die uit zee oprijst, dus je moet wel van flink klimmen houden. Er zijn daar weinig vlakke wegen. Tenerife en Gran Canaria bieden wat meer mogelijkheden en dat zijn beslist ook zeer mooie eilanden, vooral in het vochtiger noorden. Maar bergachtig is het overal.
Je kunt overigens per boot of vliegtuig op zich vrij gemakkelijk eilandhoppen, maar hoe het met fietsvervoer tussen de eilanden zit weet ik niet; er varen veel catamarans met beperkte bagagefaciliteiten.
ik heb op vrijwel alle eilanden gefietst, alleen El Hierro niet.

Tenerife vond ik het meest indrukwekkend en afwisselend. Kan je ook een dagje La Gomera inplannen. Gran Canaria is een stuk droger en meer woestijn achtig (voor het betere mountainbike werk). Lanzarote is vrij klein en een stuk vlakker, maar sterk vulkanisch. Fuerteventura vond ik een grote zandbak.

La Palma is kleiner maar ook erg mooi.

Voor reisverslagen zie mijn webpagina

www.luddo.nl
Ik ben alleen op Tenerife geweest en dat is een erg mooi eiland. Zoals hierboven al aangegeven zitten de toeristen allemaal op een kluitje aan de (zuidwest)kust, daar heb je weinig last van. De hoogvlakte in het binnenland en het hele noorden zijn zeer de moeite waard en wanneer je naast fietsen ook van bergwandelen houdt is de beklimming van de El Teide vulkaan -de hoogste berg van Spanje- een must. Halverwege is een berghut waar je kunt overnachten (Altavista heet die geloof ik. Hij is niet altijd bemand, maar er is wel altijd een slaapruimte open) zodat je de volgende ochtend, als je vroeg genoeg vertrekt, de zonsopgang op de top kunt beleven, ruim voordat al de toeristen met de lift omhoog komen, je hebt dan ook geen permit voor de top nodig.
El Hiero is momenteel nog een no go area, dacht ik, vanwege een dreigende vulkaanuitbarsting.