Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 26 inch voor lang persoon - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

26 inch voor lang persoon

Leon schreef:Dan moet je een 28"-er kopen :D :wink: , want mijn ervaring in deze lemige en keiïge omgeving is dat krappe spatborden een stuk irritanter zijn dan ruime en die lopen weer eerder en vooral erger vast dan geen spatborden. Althans dat geldt hier en door mij.
Ook heb ik niet toevallig nog steeds cantileverremmen, want die hebben veel ruimte rondom de band en velg.
Leon
Tuurlijk is meer ruimte beter, en geen spatborden helemaal, maar als die vieze lemige klei zich ophoopt bij de remmen dan kom je met ruime spatborden net twee meter verder dan met krappere spatborden. Zelfs hike a bike is dan praktisch onmogelijk: fietsje op de schouder bijna de enige oplossing, laat staan dat er dan uberhaupt een verschil is tussen 26 of 28.

Heb gelukkig nog geen omstandigheden meegemaakt waarbij de ruimte tussen spatborden en band wel volliep zonder dat het zich niet als eerste bij de remmen ophoopte..... Kan me dan ook gelukkig prijzen met veeeeel ruimte tussen band en velg, aanvullend met magura firmtechs. Dus het zal me zeker in modderige (niet plakkerige gevallen) geholpen hebben.

Heb ook wel eens de opmerking gelezen dat je op dergelijke momenten (een hike a bike door de modder) gelukkiger ben met profielloze wielen dan met atb profiel. Totdat je na het modderbad weer op de fiets stapt natuurlijk :)

Afbeelding
Offroad rijden met een wegfiets met spatborden, een slot en te dikke banden is natuurlijk vragen om moeilijkheden. Ik heb het meegemaakt dat ik door een stuk klei fietste en kon blijven fietsen terwijl mijn medefietsers binnen 3 meter stilstonden met kilo's klei aan de fiets. Ik had een Cannondale mtb met v-brakes, zij Santos travelmasters 2.6. Hun grootste probleem was wellicht het beugelslot wat ze er op hadden zitten.
Jan Eleveld schreef:Offroad rijden met een wegfiets met spatborden, een slot en te dikke banden is natuurlijk vragen om moeilijkheden. Ik heb het meegemaakt dat ik door een stuk klei fietste en kon blijven fietsen terwijl mijn medefietsers binnen 3 meter stilstonden met kilo's klei aan de fiets. Ik had een Cannondale mtb met v-brakes, zij Santos travelmasters 2.6. Hun grootste probleem was wellicht het beugelslot wat ze er op hadden zitten.
zou het helpen om de onderkant van je spatborden vol te spuiten met vaseline, zodat er minder vuil kan blijven kleven? Waar blijft eigenlijk het meeste vuil kleven? Is dat op de band, of vooral de doorgangen, zoals de vorkbruggen en remmen?

Wat was de vraag van de topic-opener ook al weer? :)
Vaseline is vet en trekt vuil aan...
Het zit op de band en het hoopt zich daarna op bij de nauwste doorgang, de remmen of het slot of de spatborden. Als je veel offroad denkt te gaan fietsen met onvoorspelbare omstandigheden, dan zou ik een 26 inch mtb willen zonder spatbord, zonder slot en liefst met schijfremmen.
Jan Eleveld schreef:Vaseline is vet en trekt vuil aan...
Het zit op de band en het hoopt zich daarna op bij de nauwste doorgang, de remmen of het slot of de spatborden. Als je veel offroad denkt te gaan fietsen met onvoorspelbare omstandigheden, dan zou ik een 26 inch mtb willen zonder spatbord, zonder slot en liefst met schijfremmen.
en het liefst met rohloff+ketting en hydraulische remmen, wel met standaard graag :).