Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietshoes mee op reis? - Forum Wereldfietser

Fietshoes mee op reis?

Ik vroeg me af wie van jullie een fietshoes meeneemt op reis wanneer ze slecht weer verwachten (regen en sneeuw). Ik kan me inbeelden dat wanneer je een langere reis maakt het heel handig is ter bescherming van je fiets. En zo ja, welk merk verkiezen jullie dan?

groeten,
stan
Mijn fiets is niet van suiker, die kan best wel tegen een beetje slecht weer. 8)

Maar ik kan me voorstellen dat je wanneer je lang onderweg bent en echt in barre omstandigheden terecht komt je trouwe stalen ros af en toe wel moet beschermen zodat hij het wat langer kan volhouden.
De meeste fietsen hebben als ze stilstaan niet meer last van regen of sneeuw dan wanneer ze rijden...
Als je een leren zadel hebt, dan moet je dat natuurlijk wel bedekken met een plastic zak of een waterdicht zadelhoesje.
Vuil in je lagers, je derailleur (Rohloff!) en je ketting is natuurlijk een ander verhaal, maar daar helpt een hoes niet tegen.
Thuis laten dus.
Onze fietshoes voor de tandem bestaat uit een (extra) footprint (Hilleberg Staika, dus mooi rond).
Die gaat niet in de eerste plaats mee als fietshoes, maar als 'plein'.
Dus het 'terras' waarop we buiten kunnen ontbijten, dineren en dat soort dingen, ook als het gras nat is of als er helemaal geen gras is. Of waarop we uitgeteld onderweg kunnen gaan liggen bijkomen (na 30 km. zinloos en verschrikkelijk saai vals plat bij 44 graden) in hoog, scherp gras met prikkeldingen.
Aangezien het in onze vakanties voornamelijk 's nachts regent (of is dit perceptie?) blijft de tandem droog en dat wordt door de ketting met SB weer op prijs gesteld.
Wij zien dit als luxe die ook (enig) nut heeft. Want veel meer dan 'enig' nut heeft een fietshoes niet.
Totaal nutteloos. Ik kies landen en seizoenen wel uit op mooi weer, maar zelfs tijdens een natte reis helpt het geen fluit. Je fiets wordt tijdens het fietsen ook nat en je zou hem helemaal moeten drogen voor je hem afdekt, wil dat enige zin hebben.
Bovendien is er in veel gevallen wel een afdakje of zo waar je de fiets droog kunt stallen.
Bedankt voor alle antwoorden! Ik had er nooit aan gedacht om er eentje mee te nemen maar ik zag onlangs toevallig op iemand zijn paklijst een dergelijke hoes staan en vroeg me af of er veel mensen hem meenamen. Nu weet ik zeker dat hij geschrapt kan worden uit de lijst.

groeten,
stan
Tenzij die gebruikt wordt voor vervoer in het vliegtuig?....
Fietshoes staat standaard op mijn bagagelijst. Ik gebruik hem vnl. voor het inpakken van de fiets. Sommige vervoermaatschappijen (vliegtuig-, trein- of busmaatschappijen) stellen het op prijs dat je de fiets inpakt. De fiets kan nl. andermans eigendom vervuilen of beschadigen. Verder gebruik ik de hoes voor bescherming van mijn fiets tijdens het wildkamperen of tijdens regenachtige dagen als mijn fiets niet onder een afdakje kan staan.
Hej,

Hier nog een recente ervaring met een fietshoes. Hoop dat je al niet voor de rest van je leven al besloten heb de hoes niet mee te nemen.
Ik ben namelijk erg blij dat ik mijn groene fietshoes (fiets in doos) mee naar Marokko heb genomen. Als extra laagje op puntige stenen onder het grondzeiltje van de tent en als picknickkleed heeft het prima gefungeerd. Volgende keer, maakt niet uit welke bestemming, gaat ie weer mee. Weegt weinig en neemt weinig plaats in.

Groeten van Loes.
Loes van den Bergen schreef:Hej,

Hier nog een recente ervaring met een fietshoes. Hoop dat je al niet voor de rest van je leven al besloten heb de hoes niet mee te nemen.
Ik ben namelijk erg blij dat ik mijn groene fietshoes (fiets in doos) mee naar Marokko heb genomen. Als extra laagje op puntige stenen onder het grondzeiltje van de tent en als picknickkleed heeft het prima gefungeerd. Volgende keer, maakt niet uit welke bestemming, gaat ie weer mee. Weegt weinig en neemt weinig plaats in.

Groeten van Loes.
Een uitgeritste flightbag dient bij mij als terras, fietsparaplu en grondzeil. Heel handig en gaat meerdere reizen mee. De foudraal van de flightbag is ook een perfect stoeltje soms.