Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tubus voordrager op Koga vork met 5 mm nokjes monteren - Forum Wereldfietser

Tubus voordrager op Koga vork met 5 mm nokjes monteren

Hallo, hoe monteer ik eigenlijk een Tubus Tara voordrager op een Koga vork met 5 mm nokjes? Een gerenommeerde fietsenmaker zei me dat zij daartoe de Tubus gaatjes opboren naar 5 mm. Klinkt me niet lekker in de oren.

Zie ik beren op de weg? Heeft iemand ervaring hiermee? Hoe doet Koga het zelf?
Er zijn meerdere modellen Tubus Tara. Het hangt er van af of er voldoende metaal aan de drager overblijft om sterk te zijn. Tweede lijkt me de vorm van de boutkop die er daarna in gaat. Wat er aan de taszijde uitsteekt mag niet in de tas prikken of er langs schuren.
Heeft die fietsenmaker misschien van die koga's staan?
Leon
Bedoel je M5 montagenokjes? De Tara is standaard voorzien van montagegaten t.b.v. een M5 boutje (buitendiameter M5 draad is 5mm). De gatdiameter in de drager is iets van 5,5mm of daaromtrent om het boutje door te laten; het argument om de Tara op te boren naar 5mm begrijp ik daarom niet.
Hoe koga het zelf doet weet ik niet. Ik heb ook dat probleem gehad met het plaatsen van een tubus tara op onze koga lightrunners (2005). Fietsenmaker heeft gewoon de 2 gaatjes iets uitgeboord. Geen probleem, is maar miniem verschil. Zou me er niet druk in maken.
Afbeelding

De gaatjes zijn 4 mm en er zit M5 in de vork. Voor mij ziet het er wat krap uit. (De vork op de foto is van een andere fiets.)

@ Leon: De fietsenmaker zei dat ik ze zonder probleem kon opboren en wat hij liet zien lijkt qua bevestiging precies op de drager die ik in huis heb.
bikelike schreef:Afbeelding
De gaatjes zijn 4 mm en er zit M5 in de vork. Voor mij ziet het er wat krap uit. (De vork op de foto is van een andere fiets.)
Ik zie het punt. Ik zou er niet direct een ruim bemeten boor met mijn amateur-handboormachien opzetten, want die wil eens spontaan van richting veranderen. Ik zou met een fijne ronde vijl beginnen het gat te ruimen in een minder gevaarlijke richting, NW dus op de foto, en zo weinig mogelijk meteriaal weghalen, totdat het boutje er doorheen kan.
Gelukkig heb je nog reserve-gaten :D
Leon
Ik heb ook een Koga gehad met een tubus voordrager, en ik kan mij dit probleem nu weer herinneren. De Koga was/is de afwijking hierbij, ik weet niet of ze dit op alle Koga's standaard doen. het is ofwel een m5/m4 dan wel m6/m5 compatibiliteits 'probleem'probleem (ik heb de Koga in kwestie niet meer (verkocht) dus kan het niet nameten, maar bekend issue dus. Opboren (simpel) was ook bij mij toen dé oplossing :).
Na het zien van de foto eens bij de onze gaan kijken... en ik merkte op dat er maar 2 gaatjes aan elke kant zitten ipv 3 bij die van jou. En het plaatje waar de gaatjes in zitten is iets groter en heeft dus meer plaats om uit te boren. Blijkbaar zijn niet alle tubus dragers gelijk gemaakt?