Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Winterbanden zonder spikes - Forum Wereldfietser

Winterbanden zonder spikes

Zijn er ervaringen met de Continental TopContact II Winter? Zijn deze banden evengoed als de Schwalbe winterbanden met spikes?

Gerd
GerdC schreef:Zijn er ervaringen met de Continental TopContact II Winter? Zijn deze banden evengoed als de Schwalbe winterbanden met spikes?

Gerd

Op ijs is een band met spikes onvergelijkbaar met een band zonder spikes. Daarom heeft Conti die ook in het programma ;)
Ik denk dat de Continental TopContact II Winter een zelfde verbetering geeft voor de fiets als winterbanden op een auto. In de winter moet je bijvoorbeeld niet met Supremes of Kojaks gaan rijden, maar moet de grip komen van vele (scherpe) groeven.

Op stukken waar dat supergladde asfalt ligt moet je volgens mij zowiezo rustig doen, daar glijd elke band weg. En laat dat asfalt nu net op die verhoogde kruisingen liggen, zogenaamd voor de veiligheid. :roll:
Ik heb net de Continental TopContact Winter banden binnen (besteld bij Bike24). Vorig jaar was ik te laat (waren niet meer te vinden in December 2010) en heb ik mijn voorste SportsContact-band toen tijdelijk vervangen door een LandCruiser om toch een beetje grip te hebben in de bochten op het ijs en de platgereden sneeuw.

Dit jaar ben ik dus ruim op tijd. :-) Nu wachten tot het sneeuwt, dan kan ik ze op mijn fietsie leggen! (maar eerst dit weekend nog even genieten van de voorspelde 18.5°C! - en dat eind Oktober!).
Ik heb er vorige winter mee gereden hier in Groningen (maat 26x2.0), en ik was er erg blij mee. Ze rollen als een goede gewone band met een gemiddeld profiel, en ze blijven ook in koud weer lekker soepel. In de sneeuw waren ze prima, maar ook op hard aangereden en opgevroren sneeuw ging het geweldig. Ik kon op bevroren straten voluit in de remmen knijpen zonder dat de wielen slipten. Ook in bochten heb ik ze niet aan het schuiven gekregen. Wel denk ik dat de prestaties beter zullen zijn in de 26 inch maat dan in de 37 mm brede 28 inch versie (en dat is alle keus die er is). Natuurlijk heeft zo'n band zonder spikes grenzen, vooral op ijs, maar ik ben ze niet tegengekomen. Kortom, ik denk dat ze voor Nederlandse omstandigheden erg geschikt zijn. Die paar dagen dat ze misschien niet goed genoeg zijn wegen op tegen de vele dagen dat ze ideaal zijn. Als het echt beestachtig weer is blijf ik wel binnen.
Wim
Dit klinkt echt veelbelovend Wim! Ik kan bijna niet wachten tot de eerste sneeuw :-)
Ik heb de 28 inch - 37mm gekocht. Als ik het niet vergeet breng ik na de eerste sneeuw deze winter wel verslag uit...als het wil sneeuwen in Belgie tenmiste :roll:
Spikes hebben alleen voordeel als je op hard ijs rijdt. Dat voordeel is dan meteen heel groot. Verder hebben ze alleen maar nadelen. Tenzij je van hun knisperende geluid houdt :).

Die TopContact Winter lijkt me een prima band.
Ik ben al lang op zoek naar dergelijke band! En de de reviews klinken veelbelovend. Heeft iemand een idee waar ik ze in België kan krijgen? Toevallig in de regio van Gent? Of op het internet te bestellen zijn binnen de twee weken? Ik ben al naar verschillende fietsenmakers geweest en daar zijn ze niet te vinden.

stan
stanv schreef:Ik ben al lang op zoek naar dergelijke band! En de de reviews klinken veelbelovend. Heeft iemand een idee waar ik ze in België kan krijgen? Toevallig in de regio van Gent? Of op het internet te bestellen zijn binnen de twee weken? Ik ben al naar verschillende fietsenmakers geweest en daar zijn ze niet te vinden.

stan
Bij onze huisleverancier zijn ze gewoon te bestellen:
http://www.bike-components.de/products/ ... ifen-.html

zelf heb ik in 't voorjaar Schwalbe winter banden met spikes gekocht daar.

veel fietsplezier,
stanv schreef:Of op het internet te bestellen zijn binnen de twee weken?
stan
www.rose.nl heeft zo te zien twee bandmaten van deze Conti's voorradig. (overigens de marathon winter, banden met spikes, zijn daar ook voorradig, en voordeliger dan bij de nederlandse groothandels! (Rose is namelijk een duitse leverancier)
Bike4travel in Rotterdam kan ze binnen 1 week bij jou thuis afgeleverd hebben,


ik heb ze ook al klaar liggen :D
Ik heb ze net besteld bij Fietsen Wildiers in België. Binnen vier werkdagen zouden ze er moeten zijn.

Nu vol verwachting er op wachten! Het is precies al kerstmis, al dat enthousiasme.
Stanv,

Ik ben ook van Regio Gent. Mijn fietsenmaker kon die banden ook niet krijgen. Ik heb ze dan maar bij Bike24 besteld (ik had enkele internetshops vergeleken en daar waren ze het goedkoopst). Ik bestelde op donderdag en de maandag daarop lagen ze al bij me thuis.

Veel rijpret!
Hallo medefietsers,

Ik ben van plan de Continental Winter Top Contact II op de woon/werkfiets van mijn vriendin te leggen voor de winter, zij fietst op een Koga Lightrunner met Continental Sportcontact 32-622 banden. Deze banden missen de grip voor de winter.
Koga kwam in 2007 met Schwalbe Marathon Racer Raceguard 35-622 op dezelfde velgen en met dezelfde spatborden.
Als ik het zo in ogenschouw neem moeten de banden in de maat 37-622 passen tussen de achter- en voorvork en binnen de spatborden. De banden hebben natuurlijk wel minder ruimte binnen de spatborden, waardoor er natuurlijk wel meer sneeuw tussen blijft hangen.
Of deze 37-622 ook goed op de velgen passen weet ik niet, de velgen zijn Koga KM 622x19.
Kan ik deze winterbanden goed op deze velgen monteren?

Groet, Vincent
Vincent,

Ik rij ook al jaren met Continental SportContact, waarvan ik heel tevreden ben. Enkel op sneeuw en ijs doen die 32mm slicks het minder goed. Vorig jaar heb ik op de velgen van mijn Koga Expression (weet niet van buiten of dat 622-19 velgen zijn) een 37mm LandCruiser gelegd (enkel vooraan!) en dat gaf geen enkel probleem. Deze winter probeer ik het met de Top Contact Winter II.
Ik heb een vraag voor diegenen die de 28 inch versie er al op hebben liggen: hoe breed zijn de banden in werkelijkheid? De 26 inch versie is met ongeveer 42 mm relatief smal voor een band die nominaal 50 mm is. Ik vraag het omdat ik een nieuwe stadsfiets zoek, en zit te denken aan een oude stalen Koga met naafversnellingen (weet iemand een mooie in maat 57?). Het nadeel van die oude Koga's is dat er niet erg brede banden op passen, maar dat zou kunnen meevallen als deze 37 mm brede Conti in werkelijkheid flink wat smaller is.
Wim
Ik ben zelf altijd gewend geweest gewoon op mijn Schwalbe Marathon XR's door te rijden in de winter. Ging altijd vrij behoorlijk. Een van jullie die toevallig ook met deze banden rijdt en ze met Continental Top Contact kan vergelijken? Is er dan ook zo veel verschil te bemerken?
Rechtstreeks vergelijken met de XR kan ik niet, maar de Topcontact Winter II was aanmerkelijk beter dan een echte mtb band.
Inmiddels heb ik voor 50 euro bij de fietsenmaker een prachtige weinig gebruikte Koga uit een andere tijd gekocht ("niemand wil zulke fietsen meer"). Er zitten nu verteerde 28 mm bandjes op, en erg veel ruimte is er niet. Kortom, ik ben erg nieuwsgierig hoe breed die 37 mm Topcontact Winter II nu echt is.
Wim
Kan je er niet mee helpen, maar je zou nog de Nokian A10 (32mm) kunnen overwegen; wel met spikes overigens:

Afbeelding
Ik heb nu maar gewoon zo'n Topcontact Winter II besteld, en dan zie ik wel of het past. Jullie horen het dan wel.
Wim