Halllo allemaal.
ik heb alles op het forum fiets in doos per vliegtuig doorgenomen, maar ben er nog niet helemaal uit.
Ik vertrek volgende week naar Turkije met Sun Express.
Heb reeds eerder een doos (op Schiphol tegen €. 23,00 en zo slap als een pas gebakken vruchtencake) op de valreep moeten aanschaffen. Geen tape. Eén brok stress. Onjuiste informatie vooraf gekregen.
45 minuten voor vertrek de doos nog effe afhalen ergens in de kelder (bij de KLM leverde men de doos alleen maar aan KLM passagiers) de doos in de buurt van de incheckbalie in elkaar gezet en de fiets deels gedemonteerd en met centimeters transpiratie op het voorhoofd en het gereedschap (of ik het voorvoelde) gebruikt om alle nodige verbouwingen te verrichten. De fiets is van zoonlief van 13 en wilde hem natuurlijk graag mee hebben.
Een half uur voor vertrek (hij had allang afscheid genomen en was reeds door de douane heen) kon ik de fiets eindelijk (na betaling van €. 25,00) afleveren bij de balie voor bagage met buitensporige afmetingen als ik het zo mag uitdrukken. Men verzekerde mij dat de fiets nog in hetzelfde toestel zou worden geladen en nog met de vlucht mee kon. Niet dus.....
In elk geval is hij de volgende dag netjes afgeleverd op zijn woonadres.
Nou dit wil ik dus effe voorkomen. Je kunt natuurlijk nooit alles voor zijn en iedereen die reist zal altijd wel voor verrassingen komen te staan. En dat zijn toch ook de charmes van het reizen.
Ik heb er wat van geleerd. Nu heb ik een doos afgehaald bij de plaatselijke fietsenhandel. Ik heb een plaatje triplex in de doos op de bodem laten zakken en heb een plaatje triplex aan de onderkant van de doos aangebracht. Beide aan elkaar
met slotboutjes aan elkaar bevestigd met het bodemcarton er tussen en zo de boel aangedraaid. Tegelijkertijd heb ik 2 wieltjes bevestigd aan het ene uiteinde en een blokje hout aan het andere uiteinde van de doos. (misschien 1 kg extra aan gewicht). Maar wel zodanig dat het voor mijzelf en de bevrachters een eitje is om de doos te verplaatsen. Ik snap alleen niet hoe sommige maatschappijen er toe komen dat een fiets met doos maximaal 15 kilo mag wegen. Ik heb een vrij lichte fiets (Santos MTB), maar dat red ik nooit. Zeker als ik een bagagedrager plus tasje met gereedschap meeverpak.
Ik reis per trein naar Schiphol (de fiets is gratis omdat hij in een doos is verpakt) tijdens de daluren zodat ik geen forenzen tot last zal zijn. Dus de vraag is nu: Hoe komt men in Godsnaam aan een maximaal gewicht van 15 kilo. Om nog maar van het op dwingend voorschrijven van het leeg laten lopen van de banden maar te zwijgen.
Wie kan mij uit ervaring enige raad geven????
Garoet,
René.
ik heb alles op het forum fiets in doos per vliegtuig doorgenomen, maar ben er nog niet helemaal uit.
Ik vertrek volgende week naar Turkije met Sun Express.
Heb reeds eerder een doos (op Schiphol tegen €. 23,00 en zo slap als een pas gebakken vruchtencake) op de valreep moeten aanschaffen. Geen tape. Eén brok stress. Onjuiste informatie vooraf gekregen.
45 minuten voor vertrek de doos nog effe afhalen ergens in de kelder (bij de KLM leverde men de doos alleen maar aan KLM passagiers) de doos in de buurt van de incheckbalie in elkaar gezet en de fiets deels gedemonteerd en met centimeters transpiratie op het voorhoofd en het gereedschap (of ik het voorvoelde) gebruikt om alle nodige verbouwingen te verrichten. De fiets is van zoonlief van 13 en wilde hem natuurlijk graag mee hebben.
Een half uur voor vertrek (hij had allang afscheid genomen en was reeds door de douane heen) kon ik de fiets eindelijk (na betaling van €. 25,00) afleveren bij de balie voor bagage met buitensporige afmetingen als ik het zo mag uitdrukken. Men verzekerde mij dat de fiets nog in hetzelfde toestel zou worden geladen en nog met de vlucht mee kon. Niet dus.....
In elk geval is hij de volgende dag netjes afgeleverd op zijn woonadres.
Nou dit wil ik dus effe voorkomen. Je kunt natuurlijk nooit alles voor zijn en iedereen die reist zal altijd wel voor verrassingen komen te staan. En dat zijn toch ook de charmes van het reizen.
Ik heb er wat van geleerd. Nu heb ik een doos afgehaald bij de plaatselijke fietsenhandel. Ik heb een plaatje triplex in de doos op de bodem laten zakken en heb een plaatje triplex aan de onderkant van de doos aangebracht. Beide aan elkaar
met slotboutjes aan elkaar bevestigd met het bodemcarton er tussen en zo de boel aangedraaid. Tegelijkertijd heb ik 2 wieltjes bevestigd aan het ene uiteinde en een blokje hout aan het andere uiteinde van de doos. (misschien 1 kg extra aan gewicht). Maar wel zodanig dat het voor mijzelf en de bevrachters een eitje is om de doos te verplaatsen. Ik snap alleen niet hoe sommige maatschappijen er toe komen dat een fiets met doos maximaal 15 kilo mag wegen. Ik heb een vrij lichte fiets (Santos MTB), maar dat red ik nooit. Zeker als ik een bagagedrager plus tasje met gereedschap meeverpak.
Ik reis per trein naar Schiphol (de fiets is gratis omdat hij in een doos is verpakt) tijdens de daluren zodat ik geen forenzen tot last zal zijn. Dus de vraag is nu: Hoe komt men in Godsnaam aan een maximaal gewicht van 15 kilo. Om nog maar van het op dwingend voorschrijven van het leeg laten lopen van de banden maar te zwijgen.
Wie kan mij uit ervaring enige raad geven????
Garoet,
René.