Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets in vliegtuig - Forum Wereldfietser

Fiets in vliegtuig

Halllo allemaal.
ik heb alles op het forum fiets in doos per vliegtuig doorgenomen, maar ben er nog niet helemaal uit.
Ik vertrek volgende week naar Turkije met Sun Express.
Heb reeds eerder een doos (op Schiphol tegen €. 23,00 en zo slap als een pas gebakken vruchtencake) op de valreep moeten aanschaffen. Geen tape. Eén brok stress. Onjuiste informatie vooraf gekregen.
45 minuten voor vertrek de doos nog effe afhalen ergens in de kelder (bij de KLM leverde men de doos alleen maar aan KLM passagiers) de doos in de buurt van de incheckbalie in elkaar gezet en de fiets deels gedemonteerd en met centimeters transpiratie op het voorhoofd en het gereedschap (of ik het voorvoelde) gebruikt om alle nodige verbouwingen te verrichten. De fiets is van zoonlief van 13 en wilde hem natuurlijk graag mee hebben.
Een half uur voor vertrek (hij had allang afscheid genomen en was reeds door de douane heen) kon ik de fiets eindelijk (na betaling van €. 25,00) afleveren bij de balie voor bagage met buitensporige afmetingen als ik het zo mag uitdrukken. Men verzekerde mij dat de fiets nog in hetzelfde toestel zou worden geladen en nog met de vlucht mee kon. Niet dus.....
In elk geval is hij de volgende dag netjes afgeleverd op zijn woonadres.
Nou dit wil ik dus effe voorkomen. Je kunt natuurlijk nooit alles voor zijn en iedereen die reist zal altijd wel voor verrassingen komen te staan. En dat zijn toch ook de charmes van het reizen.
Ik heb er wat van geleerd. Nu heb ik een doos afgehaald bij de plaatselijke fietsenhandel. Ik heb een plaatje triplex in de doos op de bodem laten zakken en heb een plaatje triplex aan de onderkant van de doos aangebracht. Beide aan elkaar
met slotboutjes aan elkaar bevestigd met het bodemcarton er tussen en zo de boel aangedraaid. Tegelijkertijd heb ik 2 wieltjes bevestigd aan het ene uiteinde en een blokje hout aan het andere uiteinde van de doos. (misschien 1 kg extra aan gewicht). Maar wel zodanig dat het voor mijzelf en de bevrachters een eitje is om de doos te verplaatsen. Ik snap alleen niet hoe sommige maatschappijen er toe komen dat een fiets met doos maximaal 15 kilo mag wegen. Ik heb een vrij lichte fiets (Santos MTB), maar dat red ik nooit. Zeker als ik een bagagedrager plus tasje met gereedschap meeverpak.
Ik reis per trein naar Schiphol (de fiets is gratis omdat hij in een doos is verpakt) tijdens de daluren zodat ik geen forenzen tot last zal zijn. Dus de vraag is nu: Hoe komt men in Godsnaam aan een maximaal gewicht van 15 kilo. Om nog maar van het op dwingend voorschrijven van het leeg laten lopen van de banden maar te zwijgen.
Wie kan mij uit ervaring enige raad geven????
Garoet,
René.
Je fiets NIET in een doos doen, maar in een VK-hoes. Bij veel luchtvaartmaatschappijen is een doos niet verplicht.
Zorg dat je met een fiets altijd ruim van te voren op de luchthaven aanwezig bent.
Zie eerdere discussies op dit forum.
Hoe komt men in Godsnaam aan een maximaal gewicht van 15 kilo.
Wordt de fiets wel gewogen?
Om overgewicht te vermijden inderdaad een lichte fiets meenemen, zonder overbodige toetsers en bellen, geen doos en eventueel onderdelen zoals pedalen, zadelpen en rekjes in je andere bagage meenemen. Dat moet toch geen probleem zijn.
Mijn fiets weegt overigens maar 12,5 kg.
Mijn truc (en die heeft 9 van de 10 keer gewerkt), dat ik een fietdoos van de fietsenmaker heb, dat ik op schiphol alles klaarmaak, maar wel zorg dat ik de fiets nog uit de doos kan halen. Ik ga dan met alleen de fiets naar de incheckmevrouw (de doos staat ergens verderop en ik wijs er naar). 9 van de 10 keer vindt de incheckmevrouw het voldoende alleen de fiets te wegen), daarna stop ik hem in de doos. een beetje lucht uit de banden halen is dan ook niet moeilijk. Alle zware onderdelen (slot, trappers haal ik zowiezo van de fiets), met alle zware spullen in de handbaggage (kleren, trappers, slot gereedschap, etc), de fiets ingechecked en een fietstas met bv matje/slaapzak ingechecked ben ik altijd nog onder de 20 kg gebeleven en heb ik nooit voor overgewicht hoeven bij te betalen
Pas met JAT air gevlogen, geen doos, geen hoes, niks. Alleen het voorwiel eruit gehaald en aan frame getaped, het stuur gedraaid en zadel naar beneden. :-) Geen krasje op de fiets! Wel overgewicht: 6 euro per kilo!

Fietsdozen waren in Belgrado niet te krijgen, ze kregen elke week mensen die er fietsdozen kwamen vragen (..)
Onze fietsen wegen netto al 17 kg per stuk, dus dan wordt een maximum gewicht van 15 kilo wel erg lastig.

Wij hebben daar trouwens nog nooit problemen mee gehad, 1 keer ingepakt in fietsdoos en 1 keer ingepakt in fietshoes, beide keren geen enkel probleem.

Die creatieve oplossing van die wieltjes aan een plankje vind ik trouwens briljant Rene, wie weet gaan we dat ook proberen.
Theo B schreef:met alle zware spullen in de handbaggage (kleren, trappers, slot gereedschap, etc)
Het verbaast mij dat trappers, slot en gereedschap door de veiligheidscontrole heenkomen. In Londen mocht ik zelfs een rol ductape niet in de handbagage hebben.

Gerd
Theo B schreef:Mijn truc (en die heeft 9 van de 10 keer gewerkt), dat ik een fietdoos van de fietsenmaker heb, dat ik op schiphol alles klaarmaak, maar wel zorg dat ik de fiets nog uit de doos kan halen. Ik ga dan met alleen de fiets naar de incheckmevrouw (de doos staat ergens verderop en ik wijs er naar). 9 van de 10 keer vindt de incheckmevrouw het voldoende alleen de fiets te wegen), daarna stop ik hem in de doos. een beetje lucht uit de banden halen is dan ook niet moeilijk. Alle zware onderdelen (slot, trappers haal ik zowiezo van de fiets), met alle zware spullen in de handbaggage (kleren, trappers, slot gereedschap, etc), de fiets ingechecked en een fietstas met bv matje/slaapzak ingechecked ben ik altijd nog onder de 20 kg gebeleven en heb ik nooit voor overgewicht hoeven bij te betalen
En waar plakt ze je streepjescode-stickers dan op; de stickers waardoor het 'systeem' weet waar je fiets naartoe vliegt? Die moeten altijd op de doos en onze balie-mevrouwen willen altijd dat we de doos naar hen toe brengen om de stickers te plakken.

@Rene, dat vliegen valt best wel mee. gewoon op tijd komen om je ding te doen.
Wij hebben diverse soorten verpakkingen geprobeerd en de doos is favoriet. Maar de volgende reis vliegen we weer zonder vanwege het gewicht.
Pedalen, slot en gereedschap zou ik nooit in de handbagage stoppen. Die kunnen als slag- dan wel steekwapen worden gebruikt en dat mag niet mee in de handbagage. De pedalen tape ik altijd op de bagagedrager van de fiets vast, al het gereedschap en kabelslot gaan in de ingecheckte bagage. In Singapore zijn ooit zelfs een paar inbussleuteltjes in de handbagage ingenomen.
Het lijkt me heel stressvol als je pedalen niet door de veiligheidscontrole komen en je die alsnog moet gaan inchecken. Je moet weer in de rij gaan staan, een geschikte verpakking zoeken etc....
Heb minimaal 50 vluchten met fiets gemaakt, vroeger met doos maar nu met een hoes.
Pedalen altijd op de bagagedrager getaped en mijn driehoekige gereedschaptasje en een kabelslot hangt in mijn frame. :idea:
Als er gewogen moet worden pak ik de fiets van mijn vrouw , die is veel lichter en ik zeg dat mijn fiets het zelfde weegt . :oops:

Ik biedt mijn bali mevrouwen altijd aan dat ik de bagage labels er zelf wel op plak. :o. Je voorkomt dan ook dat ze in je banden gaan knijpen en die bali mevrouwen met hun tengere vingertjes krijgen zelf een lege band niet ingedrukt :? Uiteraard wil ik zoveel mogelijk druk in de banden houden :shock:

Meestal moet je voor je fiets (max 23 kg) een vast bedrag betalen en kan je daarna gewoon 20 kg bagage inchecken :idea:
Wanneer het "one piece" concept geldt, is je fiets dat "piece" en betaal je "overbagage" voor je incheck lugage..
Zoveel mogelijk handbagage dus :idea: :oops:


Dirk
nog een keer over het wel laten wegen van de fiets en niet de bijbehorende doos:
-je hebt A een goed verhaal voor de incheck-mevrouw: ze kan zo immers zien dat je keurig de wind uit de band hebt gelaten
-B met het vervolgens plakken van de labels heb ik nog nooit problemen gehad: je kan inderdaad aanbieden ze zelf er op te plakken, soms wil die mevouw ook wel even meelopen. En anders biedt je aan dat je nadat je fiets in de doos hebt gestald, je de doos naar de mevrouw schuift die de labels er op plakt.
Zoals gezegd het lukt niet voor 100%, maar 9 van de 10 keer hoeft ik mijn doos niet mee te laten tellen voor het gewicht.