Hallo, ik wil een fietsvakantie plannen op één van de Canarische eilanden. Ik weet alleen niet welk eiland ik het beste kan kiezen. Wat voor mij belangrijk is is dat het niet zo toeristisch is. Ik las op Vakantie Canarische Eilanden, dat La Palma en El hiero niet zo toeristisch zijn. De laatste is wel weer erg duur vind ik. Heeft iemand ervaring met een vakantie naar één van de Canarische eilanden? Is El hiero bijvoorbeeld uitdagend (groot) genoeg voor een fietsvakantie? Wat kan ik het beste doen?
Tenerife en Gran Canaria zijn het meest toeristisch, maar vrijwel al die toeristen zitten in het zonnige zuiden van de eilanden in enorme complexen op een kluitje in een landschappelijk tamelijk oninteressant gebied, dus ik zou me daar niet al te veel door laten leiden. In het midden en noorden van de eilanden vind je veel rustiger gebieden. La Palma is wel degelijk ook heel toeristisch, maar omdat er geen stranden zijn gaat het om kleinschaliger, verspreid toerisme, veel mensen huren een huisje of appartement. Voor La Gomera geldt hetzelfde. Ik heb op geen van de eilanden gefietst, maar wel meerdaagse wandeltochten gemaakt. La Gomera en La Palma zijn feitelijk één berg die uit zee oprijst, dus je moet wel van flink klimmen houden. Er zijn daar weinig vlakke wegen. Tenerife en Gran Canaria bieden wat meer mogelijkheden en dat zijn beslist ook zeer mooie eilanden, vooral in het vochtiger noorden. Maar bergachtig is het overal.
Je kunt overigens per boot of vliegtuig op zich vrij gemakkelijk eilandhoppen, maar hoe het met fietsvervoer tussen de eilanden zit weet ik niet; er varen veel catamarans met beperkte bagagefaciliteiten.