Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Achternaven: Hope Vs Shimano XT - Forum Wereldfietser

Achternaven: Hope Vs Shimano XT

Aangezien mijn Shimano (Deore) achternaaf langzaam aan vervanging toe is, de volgende vraag:

Is het correct dat naven van Hope zoals de Hope Pro 2 Ss, een stuk beter zijn dan de Shimano XT productlijn ?

Ik zie bijv. dat een bike2build.nl alleen de eerste verkoopt en niet de laatste (wellicht met goede reden), en op onderstaande link lees ik toch veel negatieve reviews over de Shimano naven:

http://www.mtbr.com/cat/tires-and-wheel ... 27crx.aspx
De huidige XT is geen goed idee. Er zit een dikke alu as in om gewicht te besparen, maar het gevolg is dat er weinig ruimte voor de kogeltjes over is. LX is dan beter. In dat geval kun je de naaf zien als slijtgoed, net als de velg. Als je toch een nieuwe velg nodig hebt en het wiel opnieuw gebouwd moet worden, neem dan gelijk een nieuwe naaf (zo duur zijn ze niet).
Als je echt onverwoestbaar wilt hebben, dan is de eerste keus denk ik Phil Wood (ook voor 40 of 48 spaken). Maar dat is wel erg duur.
Wim
Bij Rose koop je voor 82 euro nieuwe wielen met LX naven.

Mario
supermario schreef:Bij Rose koop je voor 82 euro nieuwe wielen met LX naven.

Mario
Een stuk goedkoper dan een nieuwe Hope naaf :)

Bedoel je oveiges deze?

http://www.rose.nl/artikel/mtb-wielset- ... aid:339703

En moet deze ook nog gericht worden enz, of doen die jongens bij Rose dat?
Het valt aan te bevelen om die wielen bij te spaken (is mijn ervaring).
En geen double butted spaken. Ik denk dat je voor echt sterke wielen beter naar een gerenommeerde wielbouwer kunt gaan.
Wim
Als je er zelf goed de tijd voor neemt en precies werkt heb je voor schandalig weinig geld ook een goed resultaat; eventueel na flink wat km's controleren en bijspaken. Je kunt ook de onderdelen zelf samenstellen bij rose volgens mij.
Ik heb in het voorwiel een naafdynamo, lijkt me dus niet handig om een "set" te bestellen. Ik zie dat ze bij Rose ook dubbel butted verkopen, met de hand geassembleerd. Alleen weet ik niet welke breedte ik nodig heb (24..27mm) voor de velgen. Mijn banden zijn 50mm .... Toch maar naar de fietswinkel gaan voor overleg want het gaat mij enkel om de achternaaf (velgen zijn nog goed) :-)
Ik heb goede ervaringen met de klantenservice van rose; als je vragen stelt krijg je snel en duidelijk antwoord op je vraag. Als je zelf niet handig bent met spaken of het niks vindt dan zou ik een goede wielenbouwer opzoeken en niet naar de eerste de beste fietsenmaker gaan.
Als blijkbaar alleen de naaf slecht is, dan is de goedkoopste en simpelste oplossing de conussen en kogeltjes te vervangen, net als het freewheel mechaniek. Dan hoeft je wiel niet eens uit elkaar, en hopelijk kun je dan weer 5000 km verder. Iets duurder en meer werk is er een identieke nieuwe naaf in te zetten. Allebei is eigenlijk alleen rendabel als je het zelf kunt doen. Als je dat niet kunt, dan kun je beter een nieuw wiel kopen. Als je op zoek bent naar een bombproof wiel voor een verre tocht, dan zou ik naar een echte wielbouwer gaan, en niet naar de lokale fietsenmaker.
Wim
Wim schreef:Als je op zoek bent naar een bombproof wiel voor een verre tocht, dan zou ik naar een echte wielbouwer gaan, en niet naar de lokale fietsenmaker.
Wim
Dat lijkt me een understatement.
Overigens heeft slijtage van normale achterwiellagers (Alivio, Deore, LX) m.i. niets te maken met de belasting ervan, maar vrijwel uitsluitend met de onderhoudstoestand. Als er aan cups, conussen en kogels iets kapotgaat is dat altijd een gevolg van ofwel vervuiling/ontbreken van het vet ofwel een verkeerde of verlopen afstelling.
De kwaliteit van de spaakspanning is daarentegen wel belangrijker als het totaatgewicht toeneemt. Voor een licht persoon van 50 kg is de spaakspanning niet boeiend, voor iemand van 85 kg met flink bagage* al wel. Voor Sjeng Langslaper lijkt het me essentieel.
Leon (*)