Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gelukkig zijn er geen ijsberen in Birma! - Forum Wereldfietser

Gelukkig zijn er geen ijsberen in Birma!

Wel zijn er zwarte beren, Himalaya beren en de zeldzame Maleise Zonnebeer..

Volgens de Lonely Planet zijn er 52 giftige slangen in Myanmar. Waaronder de Koningscobra, werelds grootste gifslang. Hij actervolgt zijn slachtoffer over lange afstand.
Geen handige lectuur voor het slapen gaan. Het rotbeest heeft me de hele nacht achterna gezeten. Sowieso heb ik het niet op slangen.
Mijn meest schokkende ervaring was een woedende Schotse Hooglander stier tijdens de bronstijd op de Veluwe.

Zijn er nog meer beestachtige ervaringen van medefietsers?

Over 4 weken fiets ik in Myanmar.
Hopelijk zijn er niet te veel beren op de weg.
Ach, 52 giftige slangen op een groot land als Birma, de kans is niet zo groot dat je er een tegenkomt :lol:

Het is handig om voor je te kijken of er geen cobra zich aan het opwarmen is op het asfalt. Dat heb ik ooit eens gehoord. In Thailand een doodgereden cobra gezien, dus ze zijn er wel. Voor de rest niet zomaar je hand ergens insteken, je schoenen even uitkloppen voordat je ze aandoet en er niet over nadenken. Vallende kokosnoten zijn volgens mij veel gevaarlijker.

Andere beestachtige ervaringen? 's Avonds je tent op zetten in de steppe, een eind van de weg afstruinen met je sandalen aan en dan 's ochtends je tent openritsen en in één oogopslag drie schorpioenen voorbij zien lopen. Verderop in dezelfde steppe, plotseling een wolf met je mee zien lopen, nog wel op een afstandje, maar toch. En in een National Park naar een ranger lopen die wild staat te gebaren. Hij bedoelde dat ik niet naar hem toe moest lopen, want er lag een enorme python (>6m) in het gras. Ik ben nietsvermoeden over de slang heengestapt. Goh, wat zag die ranger bleek rond zijn neus. Wel een mooie slang!

veel plezier daar!
Een python van meer dan 6m. Brrrr!
Ooit in CostaRica over een slang (een kleintje) heen gefietst toen ik een berg af scheurde. Maar dat ging zo snel dat het niet eng was.

Ik wilde altijd al naar Birma. En dan is het zo ver.

Behalve dat ik er veel zin in heb, bekruipen me ook de gevoelens van:
Hoe leuk is dat in je eentje?
En als ik nu ziek wordt?
Wat voor een gevaren loop ik?

Koudwatervrees!
Ik ga er altijd vanuit dat ik tot mijn eind kom omdat er een vrachtwagen over me heen banjert. En dat kan vanmiddag zijn, maar ook over 40 jaar.

Gr.
Betty
Boop schreef:Behalve dat ik er veel zin in heb, bekruipen me ook de gevoelens van:
Hoe leuk is dat in je eentje?
En als ik nu ziek wordt?
Wat voor een gevaren loop ik?
Het is waanzinnig leuk in je eentje! Veel contact, ontmoetingen en iedereen groet je! Neem wel een boek mee om door de avond heen te komen. Maar dan kun je ook ergens proberen te integreren. Als je ziek wordt, komt er een oplossing. Pas als je in je eentje bent, merk je hoe sterk de menselijke geest is. Je kunt heel veel aan. Gevaren? Maak je niet druk om enge giftige beesten, ze vinden jou per definitie niet leuk. Met GBV kom je niet snel in de problemen.

Maar dit wist je al!
GBV?
Wat bedoel je?
Ik blijf natuurlijk blond.

Gr.
Betty
Gezond Boeren Verstand?

En ach, een slang kan je overal tegenkomen, zelfs in midden Frankrijk, en ze vluchten niet altijd hoor...
Afbeelding
Geelgroene toornslang, als ik me niet vergis. Redelijk agressief, maar niet echt gevaarlijk.

Renaat
Klopt, dat weten wij (nu) ook. Maar als niet slangenkenner schrokken we wel toen hij sissend de heg uitkroop en zich oprichtte.. ;-)
Boop schreef:GBV?
Wat bedoel je?
Ik blijf natuurlijk blond.

Gr.
Betty
De B kan inderdaad ook voor Blond staan. Of voor Beren die op de weg staan. Of Beertjes die ook op de weg staan, maar gewoon wegrennen samen met mama.

http://youtu.be/HDvjoIUNYtU
Sorry, als ik het allemaal nog veel erger maak:

Op de eerste plaats zijn volgens mij in landen als Birma (althans dat is mijn stelling) de gevaarlijkste beestjes de beestjes (levende wezens) die je niet ziet zoals virussen en bacterien

Op de tweede plaats: tijdens ons fietsrondje in Birma hebben we ook drie dagen met een gids gewandeld. Op dag twee waren we net met wat locals aan het kletsen, toen onze gids en locals erg schrokken. Twee meter van ons vandaan stak een grote bruine slang het pad over. De slang deed niets, maar ze waren duidelijk erg bang. het bleek om een soort slang (volgens mij bruine cobra) die bekend staan om hun aggressief gedrag.

Aan de andere kant; wat kansberekening op de achterkant van een sigarendoos laat zien, dat je een fietsvakantie in Nederland waarschijnijk veel gevaarlijker is dan een vakantie in Birma
Theo B schreef:Aan de andere kant; wat kansberekening op de achterkant van een sigarendoos laat zien, dat je een fietsvakantie in Nederland waarschijnijk veel gevaarlijker is dan een vakantie in Birma
En opgegeten door een slang is veel spectaculairder dan doodgereden door een onoplettende automobilist, hebben je nabestaanden tenminste iets te vertellen ;)
Wanneer was je in Birma,Theo?

En Lasse dank jevoorje inspirerende bericht.Ik heb vast doorgestuurd naar mijn nabestaanden.

Gr.
Beste Boop,

ik was in de winter van 2008-2009 in Birma. Het goede nieuws voor jou is dat de meeste gevaarlijke levende wezens van toen (bacterien en virussen) nu wel dood zijn, die gevaarlijke slang niet (slangen worden best oud)..................en ik heb een ontzettende wijsheid van een fietsende Noorweegse ICT-dame geleerd: "Why should you kill a fly? When you kill a fly, a new one wil appear".
Voornamelijk dode slangen gezien. En als ik het regime als de beren op de weg mag zien, zijn er daar ook voldoende van.

Maar er zijn killing bees.
Geen flauw idee hoe het kan, maar ik fietste op de weg middden in een bijenzwerm. Die kwamen niet gezellig theedrinken. Agressief gezoem en gelijk steken. Heb een recordtijd gefietst, maar raakte ze pas kwijt bij een afdaling een km verder. Doodeng. Ik heb 9 steken opgelopen. En een mooi trauma erbij.
Heeft iemand dit wel eens meegemaakt?

Verder gaat alles goed hier en heb ik vandaag zelfs internet.

Gr.
Betty
Ik heb eens in het Meinweggebied oog in oog gestaan met een adder. Die zijn giftig en het beest keek en gedroeg zich extreem agressief, net zoals waneer in een film een cobra een mens aanvalt. De ogen leken wel vuur te spuwen!
Gelukkig was hij niet groter dan een potlood :D
Leon
Boop schreef: Geen flauw idee hoe het kan, maar ik fietste op de weg middden in een bijenzwerm.
Heeft iemand dit wel eens meegemaakt?
In frankrijk ooit door/onder een boven de weg hangende zwerm gefietst. Het was gelukkig een lichte afdaling, maar ik heb niet achterom gekeken of ze me achterna kwamen :D
Boop schreef: Mijn meest schokkende ervaring was een woedende Schotse Hooglander stier tijdens de bronstijd op de Veluwe.

Zijn er nog meer beestachtige ervaringen van medefietsers?
Op mijn eerste tocht door Ierland: een briesende stier in een weiland, waar ik in belandde aan het eind van een doodlopende weg waarvan ik gehoopt had dat die niet dood zou lopen. Gelukkig zag een boer het gebeuren, hij opende net op tijd een hek aan de andere kant van het weiland. Een paar dagen eerder had ik midden in de nacht mijn tent opgebroken omdat ik gek werd van de midges (het was een tentje van 100 gulden zonder muskietengaas). En tijdens dezelfde vakantie heb ik in Engeland, na een nacht wildkamperen, achter een koe aangerend die er vandoor ging met het hoesje van mijn tent.
Jaren later werd ik, wederom in Ierland, terwijl ik een fietsenmaker aan het zoeken was, kilometers lang vergezeld van een nogal klef straathondje dat blijkbaar door mij geadopteerd wilde worden. Ik raakte het diertje pas kwijt toen mijn fiets gerepareerd was en hij me niet meer bij kon houden.
In Zimbabwe stond een olifant al met één been op de weg waar ik langsfietste. Ik stopte en maakte een foto van het beest, waarna hij driftig met zijn oren ging flapperen: hoog tijd om heel hard weg te scheuren! Een paar weken daarvoor had ik in Zambia 80 km lang meppend en vloekend over een pad gefietst waar het wemelde van de tseetseevliegen (zie hier). Tijdens dezelfde tocht heb ik in een huis gebivakkeerd dat 's nachts in de marsroute van een leger allesvernietigende mieren bleek te liggen. Alleen met vuur en petroleum konden we de aanval afslaan.
In Italië heb ik een paar keer flink in de remmen moeten knijpen voor slangen en schildpadden op de weg.
In Wales (zie hier) kwam 's nachts een hongerige vos in onze tent rondsnuffelen.
Ook is mijn tent wel eens besprongen door een legertje naaktslakken.
Op IJsland doorstonden we de afgelopen zomer diverse luchtaanvallen van noordse sterns.
En dan heb je nog Pumba en Zuma, maar die tellen niet echt mee omdat we in Addo Elephant Park (zie hier) niet meer mochten fietsen...

Afbeelding

Afbeelding
Wij fietsten met z'n vieren door Frankrijk naar Barcelona en werden tijdens een klim zonder enige aanleiding aangevallen door een zwerm bijen, de klim was 8% dus snel wegkomen was er niet bij :( samen hadden we meer dan 40 steken, het deed me denken aan Hitchcock's film "The Birds" .
Dat laatste is hetzelfde verhaal als het mijne. Nooit geweten dat bijen zo agressief konden zijn. Zoiets zie je normaal alleen in een film. Ik weet ook niet hoeveel steken een mens kan hebben. En of ze je echt kunnen doodsteken.

Brrrr!Betty
Mijn schoonzus had een rood shirt en zij had de meeste steken meer dan 20 en ze leeft nog. Misschien was dat rode shirt wel de oorzaak van de aanval, denk dat het bijen met stieren genen waren :D