Additionally, paste this code immediately after the opening tag: cassete met 7 kettingwieltjes vervangen door cassette met 8? - Forum Wereldfietser

cassete met 7 kettingwieltjes vervangen door cassette met 8?

Ik heb nu een shimano HG cassete met 7 kettingwieltjes, nl.: de 7I met 13, 14, 15, 17, 19, 21, 23. Ik wil dat zo houden behalve alleen voor de 23 liever een 26. Ik heb begrepen dat niet zomaar aparte tandwieltjes vervangen kunnen worden. Een oplossing zou zijn de cassette met 7 wieltjes vervangen door een cassette met 8 wieltjes nl de 8V met 13, 14, 15 , 17, 19, 21, 23 en 26 tandjes. Kan ongestraft een set van 7 vervangen worden door een set van 8? Of zijn er ook nog andere opties?
Dit kan niet: 8/9/10 speed cassettes zijn breder dan 7 speed. Maar je kunt toch gewoon de 7i vervangen door een 7h cassette? Overigens kan er ook wel geknutseld worden, maar de details daarvan weet ik niet.
Wim
Ja ik zou kunnen vervangen door 7h maar die slaat de 14 over waardoor de stappen wat groter zijn. Heeft niet mijn voorkeur.
Wat knutselen betreft: Op zich zie ik daar niet tegen op maar ik heb gehoord dat de kettingwielletjes mogelijk niet goed meer op elkaar zijn afgestemd zodat de zaak wat moeilijker schakelt.
Stel dat ik toch een kransje met 8 wieltjes zou willen. Zou ik dan tevens een nieuwe naaf moeten kopen in mijn geval? (Dat wordt me ""te gek" :-).
Hi,

gewoon een 8sp cassette kopen, het deel wat aan elkaar zit de drie boutjes losdraaien (of uit boren) en in de hogere regionen een setje van tussenring en tandblad weglaten en je hebt een 7sp. Ik vouw nogsteeds uit een race en een atb cassette mijn eigen cassettes, kleine stapjes tussen de kleinste blaadjes en de grootste tja, dan ben je te vaak toch al aan het harken, kan er wel een groter gat tussen zitten.

Tot op heden rijd dit gewoon wel ok.

Succes

Bas
Ik zou niet zo moeilijk doen. Bij een groter bereik horen nu eenmaal grotere stappen. Als je 8/9/10 speed wilt hebben dan kan dat alleen met een andere naaf/wiel, en tenzij je met frictieshifters schakelt ook nieuwe index shifters.
Wim
quote:
gewoon een 8sp cassette kopen, het deel wat aan elkaar zit de drie boutjes losdraaien (of uit boren) en in de hogere regionen een setje van tussenring en tandblad weglaten en je hebt een 7sp. Ik vouw nogsteeds uit een race en een atb cassette mijn eigen cassettes, kleine stapjes tussen de kleinste blaadjes en de grootste tja, dan ben je te vaak toch al aan het harken, kan er wel een groter gat tussen zitten.


Dit lijkt me een advies dat ik wel ""durf"' te proberen.


Dank.
klaasprins schreef:quote:
gewoon een 8sp cassette kopen, het deel wat aan elkaar zit de drie boutjes losdraaien (of uit boren) en in de hogere regionen een setje van tussenring en tandblad weglaten en je hebt een 7sp. Ik vouw nogsteeds uit een race en een atb cassette mijn eigen cassettes, kleine stapjes tussen de kleinste blaadjes en de grootste tja, dan ben je te vaak toch al aan het harken, kan er wel een groter gat tussen zitten.
Dit lijkt me een advies dat ik wel ""durf"' te proberen.
Dank.
Ik fiets met 7 speed en gebruik ofwel
13, 15, 17, 19, 21, 24, 28
of
13, 15, 17, 21, 24, 29, 34
In gebieden waar je de lichte verzetten echt kunt gebruiken - kijk naar mijn woonplaats - zou ik veel meer last hebben van een ontrbrekend licht verzet dan van minder keuze bij 13-15, want het aantal uren en de energie die je in heuvelachtige gebieden besteed aan kransjes 21 en 24 is heel veel groter dan die tijd dat je geniet van 13,14 en 15.
Aan 8, 9, of 10-speed heb ik nauwelijks behoefte want ik zou horendol worden van het niet ophoudende geschakel in de korte heuvels hier.
Leon
[quote="LeonIk fiets met 7 speed en gebruik ofwel
13, 15, 17, 19, 21, 24, 28
of
13, 15, 17, 21, 24, 29, 34
In gebieden waar je de lichte verzetten echt kunt gebruiken - kijk naar mijn woonplaats - zou ik veel meer last hebben van een ontrbrekend licht verzet dan van minder keuze bij 13-15, want het aantal uren en de energie die je in heuvelachtige gebieden besteed aan kransjes 21 en 24 is heel veel groter dan die tijd dat je geniet van 13,14 en 15.
Aan 8, 9, of 10-speed heb ik nauwelijks behoefte want ik zou horendol worden van het niet ophoudende geschakel in de korte heuvels hier.
Leon[/quote]


Je wisselt naar behoefte je cassette? Ja is ook een optie. Ofschoon het me wel leuk lijkt te proberen op mijn bestaande 7I cassette een ander wieltje te zetten; een mogelijkheid waarop eerder iemand in dit draadje wees.
Klaasprins
ps.: Sorry Bas. Ik bedoel mijn 7I vervangen door een versleutelde 8 zoals jij voor stelt.
klaasprins schreef:ps.: Sorry Bas. Ik bedoel mijn 7I vervangen door een versleutelde 8 zoals jij voor stelt.
je kunt een 13-15-17-19-23-26 kopen

je kunt je huidige 23 weglaten met wat sloopwerk en er een losse 26 naast hangen. Kost een paar euro, en schakelt wat minder

je 8 kransjes van een 9sp cassette op een 7sp naaf monteren, maar dan zit je aan een nieuwe shifter en ketting vast Krijg je (12)-13-14-15-17-19-21-24-27T
je kunt je huidige 23 weglaten met wat sloopwerk en er een losse 26 naast hangen. Kost een paar euro, en schakelt wat minder
.

Ja. Dat sleutelen lijkt me aantrekkelijk. Ik heb ondertussen een 26 wieltje uit een 8sp. En zal dinsdag eens gaan sleutelen (nu en morgen geen tijd he).

Terzijde: Dit is een leuk forum hoor. Ik heb jaren niks aan fietstechniek gedaan. Op mijn recente tocht in Spanje kreeg ik een klein pechje en maakte kennis met een echt kundige (portugese) sleutelaar. Ik ontdekte opnieuw hoe leuk dat is. Dit forum helpt me opniewu in te werken :-)
klaasprins schreef:
Leon schreef:Ik fiets met 7 speed en gebruik ofwel
13, 15, 17, 19, 21, 24, 28
of
13, 15, 17, 21, 24, 29, 34
Je wisselt naar behoefte je cassette?
Nou nee. Die 34 ben ik gaan gebruiken voor vakanties, maar de behoefte om nadien te gaan sleutelen alleen om beter passende verzetten te krijgen is met de jaren kleiner geworden. Laten we het er op houden dat mijn toerenbereik groter is geworden :D
Leon