Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vaude discover pro - Forum Wereldfietser

vaude discover pro

Ik heb nieuwe fietstassen nodig en vind de discover pro van Vaude wel erg mooi.
Maar vind ook de stof erg dun en kwetsbaar aanvoelen.
klopt dat of lijkt dat alleen maar zo. Heeft iemand ervaring met deze tassen.
Mijn ervaring gaat alweer over enkele jaren. Ik gebruik ze dagelijks voor woon-werkverkeer en verder voor boodschappen en fietsvakanties.
Voordelen:
Ik vind ze mooi en ze zijn licht
De bovenvakjes en zijvakjes vind ik handig(bij geen gebruik van stuurtas) voor wat voeding, muts en handschoenen
Nadelen:
Ik heb nu twee keer een scheur(tje) in de tassen gehad. Bij de eerste werden de tassen meteen omgeruild. 1 x een scheur midden in de stof(oorzaak scherpe pannendeksel?) nu nog een scheur bij de naad(oorzaak volle tassen?)
er zitten vochtvlekken in de bovenstof(niet zichtbaar bij dichte tassen)
Ik kan niet met open tassen fietsen door loshangende binders(nieuwe modellen hebben dit geloof ik niet meer)
de stof rond de ritsen laten los na een 3 weken franse zon:30+
Ik moet dus binnenkort weer eens terug naar de winkel en dit voorleggen.
Het mooie uiterlijk lijkt me nu niet het allerbelangrijkste criterium bij de aanschaf van nieuwe fietstassen. Waarvoor ga je ze gebruiken? Het maakt nogal verschil of je ze alleen nodig hebt voor woonwerkverkeer en een rondje Nederland of dat je maanden onderweg bent in relatief afgelegen gebieden. Pas je criteria aan bij je toekomstig gebruik.
Zelf ga ik vooral voor degelijkheid en zo min mogelijk onderdelen die kapot kunnen. Dus dikke en sterke stof en geen kwetsbare ophangsystemen, waaraan alles dat kapot kan gaan dat uiteindelijk ook doet, bij voorkeur op een moment dat het jou niet uitkomt.
Zoek op dit forum eens naar de vele topics over dit onderwerp. Info genoeg, lijkt me.
ik heb aardig wat rondgesnuffeld op het forum maar kon weinig over deze specifieke tas vinden. Mooi is ook niet het allerbelangrijkst want dan had ik ze gewoon gekocht.
Maar op een mooie nieuwe fiets wil ik mijn oude ortlieb tassen, geel en rood op een oranje fiets, maar eens met pensioen sturen.
Ik ga de tassen de de eerste jaren voor de vakantie gebruiken. en dat is jaarlijks 3 tot 8 weken kamperen in Europa.
Iemand had ze op de buitenlandtrektocht van de Wereldfietser naar Noorwegen. Ze waren zo lek als een mandje.
Als je snoeidegelijk wilt dan zijn de Ortlieb Classic Rollers wel een goed plan. Maar ze zijn ook idioot zwaar met 1900 gram voor een stel achtertassen (de goedkopere city line versie is lichter). Bij Outdoorworks in Duitsland verkopen ze een experimentele versie die eenderde lichter is: http://www.outdoorworks.de/index.php?si ... ng&lang=en
Wil je nog lichter dan zijn er de LTW tassen van Pacific Outdoors: http://pacoutdoor.com/bike-gear/view/ltw-small-pannier
1020 gram voor een stel van 36 liter (nb prijzen meestal per stuk), met degelijke Klickfix ophanging. Dit lijkt me ideaal voor de ultralight fietser die genoeg heeft aan wat kleinere achtertassen en de voortassen thuis laat.
wim
Wim schreef:Als je snoeidegelijk wilt dan zijn de Ortlieb Classic Rollers wel een goed plan. Maar ze zijn ook idioot zwaar met 1900 gram voor een stel achtertassen
Waarschijnlijk heeft hesta dezelfde oude versie van de classics als ik heb. Die zijn maar liefst 300 gram lichter dan de huidige versies, al heb ik dan de overbodige riem niet meegewogen. Bovendien hebben ze niet de voor mij overbodige inserts die er uit kunnen vallen en/of kapot kunnen gaan.
Als hesta nou die nieuwe Vaude's gewoon koopt dan doen die oudjes het waarschijnlijk nog erg goed als tweedehands.
Wim: hoeveel van die 1900 g kun je besparen door delen van die tas er af te knippen en weg te gooien? De City-line vindt ik erg onhandig qua ontwerp omdat de meest logische en lichte manier van dicht maken - de twee clips in elkaar steken zoals ik al jaren doen met de classics - niet kan.
Leon
Ik heb oude en nieuwe classics en de oude zijn inderdaad lichter door een simpeler ophangsysteem aan de onderkant en door het ontbreken van de binnenzak. Die oude van mij zijn dacht ik 1750 gram. Als je Ortlieb wilt en toch licht dan zou ik die experimentele Plus editie kiezen. Ook die missen overbodige frummels, en zijn relatief goedkoop. En er zitten kleuren tussen die misschien niet zo vloeken met een oranje fiets.
Wim
Ik heb mijn Classics zonder riem nog eens even goed nagewogen. Ze wegen 800 gram per stuk en zijn daarmee - als ik de site van outdoorworks mag geloven - nog 39 gram per stuk lichter dan de experimentele versies. Ik ga er zuinig op zijn. 8)
Leon
De gewichten op de site van Outdoorworks kloppen niet. Dit zijn de gewichten van de reguliere Plus serie met de binnenzak.
Wim
Ik heb gele ortlieb classic en die zijn behoorlijk krom en dus lastig volgepakt op de fiets te monteren. en inmiddels al 7 jaar in gebruik voor de vakantie en boodschappen.
De rode heb ik de stuurtas en de en de frontroller plus die beide inmiddels 10 jaar oud zijn. De stuurtas is versleten maar de voortassen doen het nog wel goed. Maar rode tassen op een oranje fiets? Niet mooi. dat is de enige reden waarom ik zeker niet voor de city versie van Ortlieb ga. Maar na de negatieve verhalen van de vaude discover en mijn eigen niet zo positieve ervaring met een goedkopere versie van een Vaude tas 10 jaar terug. Ga ik denk ik toch voor de plus versie van Ortlieb.
Zet ook de motortassen M22 van Ortlieb eens op je shortlist. Ik gebruik ze sinds twee jaar tot mijn grote tevredenheid. Ze zijn ruim (ca. 48 liter), gemakkelijk in te pakken, zeer degelijk gemaakt en omdat er geen ophangsysteem aan zit, maar ze als zadeltassen over je bagagedrager hangen, kan er vrijwel niets aan kapot.
Natuurlijk zijn ze iets zwaarder, maar dan neem je gewoon een blikje cola minder mee onderweg...
wimmo17 schreef: motortassen M22 van Ortlieb
probeer ik uit staan op de wensen lijst van mijn zoon die met de motor wil gaan trekken. Ik denk dat ze iets te groot en te lomp zijn Ik heb een klein fietsje 45cm frame en 26 inch wielen.
hesta schreef: Ik heb een klein fietsje 45cm frame en 26 inch wielen.
Hesta,

Wat voor merk / specs heeft deze fiets?
@Wim:"Iemand had ze op de buitenlandtrektocht van de Wereldfietser naar Noorwegen. Ze waren zo lek als een mandje."
Ik heb met je deze tocht in Noorwegen gefietst, het kan niet zijn dat je mij bedoeld, deze tassen hebben bij mij nog nooit een druppel water binnengelaten! Alleen bij volledig onderdompelen(mij nog nooit overkomen) zal er water inkomen.
Hoi Reinder. Zodra ik aan die tocht denk word ik weer vrolijk. Het was Daniella bij wie deze tassen lekten.
Wim
@ Wim: ja, bij mij ook goede herinneringen! :D
Wat een pech voor haar, een te zware tocht en dan ook nog geen goed materiaal.
Toch raar, mijn tassen zijn goed waterdicht.
jasmon schreef:Wat voor merk / specs heeft deze fiets?
Ik heb hem dit jaar op maat laten maken bij Vittorio.
Eerlijk gezegd heb ik hem pas 3 weken.
Ik heb ook niet zulke goede ervaring met de Discovery tassen. http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 21&t=11910

Misschien exemplarisch, maar inmiddels heb ik de hele (!) set vervangen door Ortliebs.
nvt