Additionally, paste this code immediately after the opening tag: FIetsschoenen/sandalen - Forum Wereldfietser

FIetsschoenen/sandalen

Tijdens het afgelopen fietsweekend in Bosschenhoofd hadden verschilende Fietsers , o.a een Dame die de 120 km tocht reed Sandalen aan waar ook klikplaatjes onder kunnen.
Achteraf gezien zijn wij wel geintreseerd in deze Sandalen.
Wie heeft er ervaring mee?
Gaan de voetzolen niet branden na een hele dag fietsen?
Waar zijn ze te koop ?

Groeten Ada en Wil
Ik was er niet maar wij zijn erg tevreden over de Keen comuters.
Douwe heeft er plaatjes onder en ik niet.
Inderdaad, Keen maakt prima sandalen. Ik heb de mijne indertijd bij Bever Zwerfsport gekocht, maar ik weet niet of ze daar nog te krijgen zijn. Van brandende voeten heb ik nooit last. Shimano heeft ook spd-sandalen, daar heb ik ook een paar van, maar die zitten minder lekker omdat het leer harder/stugger is, dat levert al snel huidirritatie op. De Keen sandalen kunnen tegen water. Ik ben er dik tevreden mee.
Blanche schreef:Ik was er niet maar wij zijn erg tevreden over de Keen comuters.
Douwe heeft er plaatjes onder en ik niet.
De Commuters van Keen zijn inderdaad fijne sandalen maar naar mijn zin gingen ze veel te snel kapot. De band die achter je hiel langs gaat scheurt los bij het voetbed. Dat komt volgens mij omdat er teveel kracht op komt te staan, bijvoorbeeld bij het klimmen. Keen heeft dit jaar een nieuwe sandaal op de markt gebracht waarbij het hielstuk veel sterker is. Deze sandalen draag ik nu al drie maanden iedere dag en ze houden het tot op heden prima uit. Ik meen dat ze Arroyo heten maar dat zou je even moeten nakijken op de site van Keen.

Maarten
Mijn ervaring is dat mijn voeten niet gaan branden na lang fietsen. Ik was erg tevreden over mijn Keen sandalen totdat het spd plaatje ging draaien (en dan val je om). Misschien had ik gewoon een slecht exemplaar en ik ben nu eenmaal wat lomp sterk af en toe. Laatst zag ik bij de vakantiefietser in Amsterdam dat het ontwerp aangepast is.

Het grote voordeel van de Keens is de dichte neus, wat warmer is en bij onverhard fietsen je tenen beschermd. Bovendien kun je iets meer trekken aan de schoen wat bij klimmen lekker is. Nog een voordeel van Keens is dat je een tijgerpatroon op je voet krijgt in de plaats van een harde streep.

Nu fiets ik met sandalen uit een grote Duitse fietsenwinkel in Aken. Ik kan er iets minder aan trekken, maar het plaatje zit er nog steeds op. Deze sandalen heb ik destijds gekocht om te fietsen in IJsland. Toen met Sealskin en Neopreen sokken.
Hi Ada en Wil,

Ja, ik was het die jullie op Bosschenhoofd hebben gezien/gesproken over m'n fietssandalen tijdens de 120km tocht. Ik heb sinds deze zomer Keen Commuters na de enthousiaste geluiden van mede WF-ers. Ik heb geen last van brandende voetzolen, heb ze zelfs afgelopen zomer de dag voor de vakantie gekocht en heb geen blaren oid gehad zoals je soms hebt als je nwe schoenen de hele dag aanhebt. Je kan ze in iedergeval kopen bij Bever en Kathmandu.
Ik ben zeer tevreden met mijn Shimano sandalen, ben net aan mijn tweede paar begonnen,deze zijn aan de binnezijde wat meer bekleedt met zachter materiaal, geen enkel probleem met huidirritaties.

Wel is mijn ervaring dat je een maatje groter moet kopen dan je normale schoenmaat
Dirk
Ellen en ik hebben de Shimano SPD sandalen. Ellen de blauwe uitvoering en ik de bruine. We zijn er erg tevreden over. Zeker het afgelopen weekend (met dat mooie) weer. De (eerste versie) van de Keen vond ik te smal. Ik heb dan wel een (brede) H leest.
Hoe loopt die Keen Commuter eigenlijk? Kun je daar een middagje op rondlopen bij het bekijken van een stad/sights/bos?

Heb nu een paar Keen sandalen zonder spd. Dat zijn fijne sandalen, ook om te fietsen, maar ik zit liever ingeklikt.
Het antwoord op dergelijke vragen is altijd persoonlijk.

Ik (...) loop er prima op. Zolang ik niet de behoefte heb aan echte wandel/bergschoenen.
Voor alle schoenen met plaatjes geldt het nadeeltje dat je voorvoet een beetje óp het plaatje loopt. Zeker bij cobblestones (en dan vooral bij nat weer of hellingen) moet je opassen dat je niet uitglijdt. Ik merk dat ik in die situatie meer op mijn hiel loop dan ik normaal doe. Dit nadeel neemt in de loop van de tijd toe als je zool meer slijt dan de plaatjes.

Ook merk ik dat ik bijna altijd dunne enkel sokjes draag. Ook bij heet weer. Blijkbaar vind ik (...) dat prettiger. (Of SealSkinz sokken als het koud is).

Sandalen: ideaal bij temperaturen boven de 20 graden of als het regent! Altijd 'droge' voeten...
Kortom: de ideale compromisoplossing voor een fietsvakantie waarin (berg)wandelen van minder belang is dan fietsen.
Ik stelde de vraag mede omdat de schoenplaatjes bij de Keen Commuter een beetje verzonken zouden liggen en omdat ik her en der lees dat je er fantastisch op kunt lopen. Daarom was ik benieuwd naar de ervaringen van Commuter-gebruikers hier.

Als kritiekpunt las ik ook dat je met deze sandaal lastiger uitklikt ten opzichte van atb-schoenen? Wellicht kan iemand hier daarover ook iets zeggen.

Sandalen als enig schoeisel mee op vakantie vindt ik super. Paar Sealskinz sokken erbij en je bent klaar. Als zich dat ook laat combineren met spd, is het helemaal perfect.
Pedalero schreef:Ik stelde de vraag mede omdat de schoenplaatjes bij de Keen Commuter een beetje verzonken zouden liggen...
Ze liggen méér verzonken dan de Shimano's (die ik ook heb). Bij nieuwe schoenen op platte/vlakke stenen heb je dan ook geen probleem. Ik noemde bewust het voorbeeld van de cobblestones = ronde stenen.
Bovendien is de zool van de Shimano rond van vorm (waardoor je méér op de plaatjes loopt). De Keen is vlak en het hiel gedeelte biedt veel grip.
Pedalero schreef:Als kritiekpunt las ik ook dat je met deze sandaal lastiger uitklikt ten opzichte van atb-schoenen?
Ik kan me hier niets bij voorstellen. Als de plaatjes en het spd systeem (pedalen) gelijk zijn...
Behalve dan dat ik het in de praktijk wel eens gemerkt meen te hebben :?. Totdat jij de vraag stelde was ik me daar eigenlijk niet van bewust, maar nu...?
Misschien omdat de schoen redelijk slap is (zonder nu weer te willen zeggen dat de schoen slap is), waardoor er speling bij een zijdelingse beweging ontstaat. Je moet dus je voet verder naar buiten draaien dan bij een stugge atb-schoen om uit te klikken (+?).
ankeric schreef:
Pedalero schreef:Als kritiekpunt las ik ook dat je met deze sandaal lastiger uitklikt ten opzichte van atb-schoenen?
Ik kan me hier niets bij voorstellen. Als de plaatjes en het spd systeem (pedalen) gelijk zijn...
Behalve dan dat ik het in de praktijk wel eens gemerkt meen te hebben :?. Totdat jij de vraag stelde was ik me daar eigenlijk niet van bewust, maar nu...?
Misschien omdat de schoen redelijk slap is (zonder nu weer te willen zeggen dat de schoen slap is), waardoor er speling bij een zijdelingse beweging ontstaat. Je moet dus je voet verder naar buiten draaien dan bij een stugge atb-schoen om uit te klikken (+?).
Bedankt. Ja, zoiets kan ik me wel voorstellen.