Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rugzak/fietstas - Forum Wereldfietser

Rugzak/fietstas

Een vriend van mij is op zoek naar een (enkele) fietstas die ook eenvoudig als rugtas te gebruiken is, daarbij kwamen we al zoekend bij de volgende tas:

(het bijgeleverde draagsysteem kan opgeborgen worden in het buitenste, voorste vak).

Ortlieb Vario
Afbeelding

Iemand ervaring met deze tas, of weet iemand een goed alternatief? Waterdichtheid zou mooi zijn maar is geen absolute vereiste (als het bijv met extra hoes kan is dat ook prima).
Ik heb ervaring met een eerdere, simpelere versie van dit systeem en vond dat niet erg comfortabel. Voor een dagje gaat het wel, maar als je serieuze wandelplannen hebt is het geen aanrader. Misschien is deze versie beter.
Dit soort systemen zijn vaak ten eerste fietstas, en pas ten tweede rugtas. Dus als je een paar uur je tas mee wil kunnen nemen (voor een excursie, of angst voor diefstal) is het een idee. Anders niet zoals al hierboven opgemerkt....
Een nadeel is ook dat wanneer je het draagsysteem in de tas moet opbergen, tijdens het fietsen, de tas al voor een aardig deel gevuld is. De verhouding tussen nuttige bagage versus draagsysteem + tas + haken en tasophangsysteem van de tas zelf is dan niet erg gunstig.
Leon
Ik prop het draagstel in mijn tentzak (of eronder op mijn bagagedrager). Mijn fietstas als rugzak prefereer ik boven het sjouwen met mijn stuurtas. Bij stadswandelingen kan ik zo eenvoudig alle waardevolle spullen van twee personen meenemen, mijn camera er bovenop, mijn handen blijven vrij en geen zorgen over een leeg te halen tent. Bij een gecombineerde fiets/hikingtocht zou ik overigens wel de voorkeur geven aan een echte rugzak terwille van het draagcomfort bij een groter gewicht.
captain_fabulous schreef:Dit soort systemen zijn vaak ten eerste fietstas, en pas ten tweede rugtas. Dus als je een paar uur je tas mee wil kunnen nemen (voor een excursie, of angst voor diefstal) is het een idee. Anders niet zoals al hierboven opgemerkt....
Maar deze tas is juist voor beide ontworpen en het rugtassysteem is niet zoals de meeste ortlieb fietstassen een 'extra' feature.
Leon schreef:Een nadeel is ook dat wanneer je het draagsysteem in de tas moet opbergen, tijdens het fietsen, de tas al voor een aardig deel gevuld is. De verhouding tussen nuttige bagage versus draagsysteem + tas + haken en tasophangsysteem van de tas zelf is dan niet erg gunstig.
Leon
Het draagsysteem wordt in een vak aan de buitenkant van de tas opgeborgenn en zou géén (binnen)ruimte moeten innemen.

Ik heb inmiddels wat gebruikerservaringen gevonden, samenvattend:

Positief:
+ Stevige tas en waterdicht
+ Quicklock 2 systeem voor vastmaken aan bagagedrager werkt goed (aan beide kanten van de fiets)
+ Omzetten naar een rugzak werkt goed
+ Ruime tas, voldoende ruimte voor een 15.2" laptop
+ Mogelijkheid om een helm aan de buitenkant op te hangen, ook extra vakken aan de buitenkant voor bijv waterfles.
+ In slechts 1 review wordt over het comfort als rugzak gepraat, deze wordt wel als goed omschreven
+ Vooral de groene variant van de tas wordt als mooi omschreven

Negatief:
- Opbergen van het draagsysteem kost wat moeite.
- Op zichzelf staat de tas niet heel stevig (valt snel om)
- Weinig reflectoren op de tas
- Geen apart vak voor bijv. een laptop; dus als er geen andere spullen in de tas zitten kan deze schuin in de tas liggen en omvallen tijdens fietsen.
- Er zit (volgens de ene bron wel, volgens de andere niet) géén extra haak bij om de tas naast het quicklock 2 systeem (onderin) vast te maken aan de bagagedrager. update: de 2011-versie komt áltijd mét deze extra ophang 'strap'.
- Weinig mogelijkheden tot organiseren van de inhoud van de tas (alleen een kleine binnenzak a 20x25cm)
- Voor kleine personen kan de tas nogal groot uitvallen als rugzak
- Het bevestigen van het draagsysteem kost wat (maar niet erg veel) tijd, daar staat tegenover dat sommige reviewers voor korte duur de tas gewoon bij het handvat nemen.
- Redelijk prijzig

Reviews: Bron 1, Bron 2, Bron 3, Bron 4, Bron 5

Filmpje
Matthie9000 schreef:
Leon schreef:Een nadeel is ook dat wanneer je het draagsysteem in de tas moet opbergen, tijdens het fietsen, de tas al voor een aardig deel gevuld is. De verhouding tussen nuttige bagage versus draagsysteem + tas + haken en tasophangsysteem van de tas zelf is dan niet erg gunstig.
Leon
Het draagsysteem wordt in een vak aan de buitenkant van de tas opgeborgenn en zou géén (binnen)ruimte moeten innemen.
En dan telt het niet mee?
Leon
Waar wil je vriend de tas voor gebruiken?

- Voor woon-werk zijn mooiere oplossingen
- Voor boodschapjes / rondje door de stad is deze tas m.i. een overkill (ik gebruik vaak een klein rugzakje als toptas.
- Wil je ergens naar toe fietsen en bijvoorbeeld verder de bergen in trekken dan is het m.i. wel een redelijk goed compromis.

Gr
Eric
Voornamelijk voor dagtochten vanuit Stockholm naar omgeving en ook woon/werk verkeer inclusief boodschappen e.d. Er moet dus voldoende ruimte zijn voor kleding, schoenen, boodschappen en een systeem om een helm aan op te hangen is een pré.

Hij heeft mijn ortlieb classic achtertas overigens ook gezien; die draag ik zelf vaak dmv een schouderband op de rug en dat leek hem niks; ook vond hij de tas nogal lomp (kan ik hem geen ongelijk in geven maar daar staat veel ruimte tegenover) een rugtasdraagssyteem heb ik zelf overigens niet want ik vind het persoonlijk niet zo'n probleem en loop eigenlijk niet zo vaak langere tijd met deze (gevulde) tas ('t is niet voor niets een fietstas :D).
Leon schreef:En dan telt het niet mee?Leon
Ik weet natuurlijk niet precies in hoeverre het de binnenruimte beperkt, maar als een dergelijk draagsysteem nou eenmaal een vereiste is dan kies je er dus voor dat het wat ruimte inneemt (aan de buitenkant) lijkt me, anders kun je net zo goed een tas zonder draagsysteem kopen (wat in dit geval geen optie is) en ik zie geen echte goede alternatieven; je kunt het draagsysteem ook weglaten als je het écht niet nodig hebt...

Ik begrijp uit de reacties in ieder geval dat niemand een alternatief of vergelijkbaar systeem kent?