Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Perfect Moiree banden - Forum Wereldfietser

Perfect Moiree banden

Mattheus schreef: Sommige fabrikanten vatten het woord 'stadsfiets' wel heel erg letterlijk op. De Union Quadra wordt uitgerust met Vredestein Moiree banden. In de stad, d.w.z. op geasfalteerde wegen, fiets je heerlijk. Fiets je ermee over niet-verharde wegen, kom je niet vooruit. Fiets je door de modder, lopen de banden onmiddellijk vol en glij je alle kanten uit. Die fiets is bijna ongeschikt voor toertochten.
Ik heb op mijn tandem de brede Perfect Moiree banden en op mijn ligfiets de 35 mm Perfect Moiree . Fietsen uitstekend, zeer weinig lekke banden en heel weinig scheurtjes, dat maak ik bij de Kojaks van Schwalbe wel anders meegemaakt.

Met de tandem net een week over jaagpaden gefietst langs kanalen in Zuid-Frankrijk en dat is niet verhard. Wat je bedoelt met "lopen de banden onmiddellijk vol" snap ik dus niet en wegglijden ook nergens last van gehad.
Met vollopen wordt bedoeld dat aarde grond klei in het profiel van je band blijft plakken. Je kan het profiel van je band zo ontwerpen dat het medium er weer uit komt zich lost uit het profiel. Bij tractoren en mountenbikes is dit een hot item geen idee hoe het zit met (stads en wereld)fietsen. :wink:
Ligger schreef: Wat je bedoelt met "lopen de banden onmiddellijk vol" snap ik dus niet en wegglijden ook nergens last van gehad.
Fiets eens over een zandweg of een modderweg en je weet genoeg. Tijdens het fietsen gaat de modder niet uit het profiel. Het is me vorig jaar overkomen. Ik kon geen kant uit en moest lopend verder. De Perfect Tour banden doen het iets beter, tenminste op zandpaden. Ik heb het over de 37-622 banden.
Een beetje profiel is wel nuttig als je over een bospad rijdt. Tegelijk wil je niet zo'n slomme en oncomfortabele tractorband. Vanmorgen heb ik weer een rondje Groningen gereden door de Drentse bossen en door de Drentse velden. De paden waren nat en modderig, maar dat deerde mijn Panaracer Pasela's niet. Tegelijk zijn dat toch zo ongeveer de snelste toerfietsbanden die er te vinden zijn. Het kan dus wel, al bestaat ook hier de gratis lunch niet. Dit zijn geen banden die 10000 km mee gaan, en je kunt er ook wel eens een lekke band mee hebben. Maar feestbanden zijn het.
Het probleem met veel standaard gemonteerde banden is dat de onwetende klant lekbestendigheid het enig relevante criterium vindt. Dat kan geleverd worden, maar dan fiets je zo zwaar dat diezelfde onwetende klant maar gelijk om een Ebike vraagt.
Wim
multiwgb schreef:Met vollopen wordt bedoeld dat aarde grond klei in het profiel van je band blijft plakken. Je kan het profiel van je band zo ontwerpen dat het medium er weer uit komt zich lost uit het profiel.
De PM is een band voor op de weg en hoort dus geen profiel te hebben. Maar omdat veel consumenten dat niet begrijpen, wordt er een beetje nepprofiel op gedaan dat niet al te veel rolweerstand en lekke banden veroorzaakt.

Dat het profiel volloopt is dus niet het probleem, het probleem is dat het niet in de fabriek volloopt met rubber ;-)

Grtjs, wltr - doet gravel op Kojaks
waltertje schreef:De PM is een band voor op de weg en hoort dus geen profiel te hebben. Maar omdat veel consumenten dat niet begrijpen, wordt er een beetje nepprofiel op gedaan dat niet al te veel rolweerstand en lekke banden veroorzaakt.
Ik denk zelfs dat het een ruime meerderheid van de wereldfietsers is die jou maar steeds niet wil begrijpen Walter!
Dat wil niet zeggen dat ik niet twijfel aan het nut van het profiel van de PM. Maar omdat ik de band nooit heb geprobeerd zal ik er geen stelligere uitspraken over doen.
Leon
waltertje schreef: De PM is een band voor op de weg en hoort dus geen profiel te hebben.
Zelf heb ik een jaar met plezier op PM banden gefietst, althans over asfalt wegen. Het is dan een comfortabele band. Maar zodra je op een andere, zachte(re) ondergrond rijdt, fiets je aanzienlijk minder plezierig en is alle comfort verdwenen. Het is een zeer eenzijdige band. De Perfect Tour band is voor hetzelfde doel genaakt, maar is breder inzetbaar. Qua comfort op de asfalt ontlopen de banden elkaar niet zo veel.
Het hangt ook wel af van het pad: is het droog dan gaat een wat bredere slick prima (de 26x1.5 Panaracer Highroad was spectaculair snel op asfalt maar deed het nog best goed op droge ondergrond, maar niet in de modder). De breedte is dan wel van belang: hoe breder hoe beter. En dat is dan waar 'normale' 37 mm banden tekort komen. Kortom, die PM was misschien soms best bruikbaar geweest als het een bredere maat geweest was. En liefst breder naarmate de belading groter is. In de modder etc wil ik toch echt wel wat profiel.
Wim