Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips over Ecuador en Colombia - Forum Wereldfietser

Tips over Ecuador en Colombia

Dag medefietsers, ik wil in juli en augustus 2012 mogelijk gaan fietsen door Ecuador en Colombia. Start in Quito, terugreis vanuit Bogota.
Voor een deel van Colombia is nog een negatief reisadvies.
Mijn voorkeur gaat uit naar bergen en/of jungle en minder naar honderden kilometers koffieplantage.
Zijn er gebieden in Colombia (vanaf Ecuador) waar je mooi kunt fietsen zonder al teveel plantages, maar ook zonder al te groot risico om door de Farc ingelijfd te worden of door drugsgebieden te reizen?
PS: Ik heb al in Zuid Peru gefietst, maar is het eventueel een aanrader om vanaf Lima door bergen en/of jungle naar Quito te fietsen?

Alvast bedankt voor jullie suggesties
Erik
Op de laatste beurs van de WF in Dordrecht heeft Gregory een presentatie gegeven over zijn fietsreis door Columbia. Hij heeft zelfs een heuse film gemaakt van dik 40 minuten maar die staat niet online geloof ik. Hij is bestuurslid in België. Kijk de oude berichten over deze beurs even na, dan kom je vast op een contactadres. Of natuurlijk even kijken bij bestuursleden in het WF-blad.

Onze Equadortips vind je hier http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 65#p135865
Hoi Erik,

Wij hebben twee maanden door Colombia gefietst, maar hebben nooit honderden kilometers koffie-plantages gezien. Of FARC leden... of drugs-plantages. 8) Wel heel veel vriendelijke mensen...

Gewoon lekker van Ipiales via Popayan, Cali en Armenia naar Manizales fietsen en dan via de Nevada del Ruiz oversteken richting Bogota. Ik beloof je, je zult je geen moment vervelen.
Iedereen die ik ken die in Colombia gefietst heeft, zegt dat het het beste land is waar ze ook gereisd hebben. En ik ben het daar 100% mee eens.

PS als ik de laatste berichten op de Panam-riders-mailing moet geloven, is het noorden van Peru onveiliger voor fietsers dan waar dan ook in de Amerika's...

Veel plezier! Ali :D
Linkje naar onze belevenissen in Colombia: http://www.tour.tk/on-the-road-0907-cyc ... lombia.htm
Het noorden van Peru moet je dan ook eigenlijk via Huaraz, Cajamarca en Jaén befietsen. Dan bij Namballe de grens over naar Vilcabamba en via Loja, Macas en Puyo naar Baños. Van daaruit langs een vulkaan en dan door de bergen weer verder richting Colombia, maar natuurlijk wel via de markt(en) in (de) Otavalo(-regio).
Verder zoals Ali zegt... :wink:
Hoi

Kijk even op onze website, wij hebben genoten van deze landen en ons nooit onveilig gevoeld. Gewoon vragen als je van de vaste wegen in Colombia afwijkt of het gebied veilig is, nooit iets aan de hand. Mocht je vragen hebben horen we het wel
www.travelpod.com/members/martenijzerman
Nu Sucre Bolivia
Dag Karin en andere meedenkers,
Ik heb jullie antwoorden en mooie websites gebruikt om mijn vrouw te overtuigen dat ik waarschijnlijk wel weer levend terug kom en ook niet het nieuwe vriendje wordt van Tanja Neimeijer.
Mijn vraag was vooral ook bedoeld om haar gerust te stellen. Ik heb al eerder eens in dit forum aangekaart dat het soms lastig is een compromis te vinden tussen eigen reislust en de wetenschap dat je eigen partner daar angstig en verdietig om kan zijn. (Meegaan is geen optie, dat vindt ze te ruig)
Het valt mijn vrouw terecht op dat de periodes tussen mijn reizen steeds korter dreigen te worden. Het is dus waar: je hebt steeds meer nodig om je verslaving te bevredigen :D
Ons compromis is nu dat ik waarschijnlijk een jaar later ga. (waardoor nu al de zogenaamde "craving"ontstaat, het hevige verlangen.....)

Groet
Erik
Dag Erik,

Zou je mij de informatie willen geven omtrent jouw plan? Ook ik zit te denken om daar te gaan fietsen, ben nog met plan aan het uitfilteren.
Het gaat mij ook om de info heen/terug vlucht en welke tijd te overbruggen.
En ja.... na twee weken thuis zit ik al weer met kriebels in de buik. :wink:

Groet Henk

kunst en fietswerk
Dag Henk, ik heb nog geen exact plan. Ik heb kaarten in huis van zowel Ecuador als Colombia. Waarschijnlijk wordt het een rondje Quito waarbij zowel bergen als jungle het doel zijn, een stukje langs de kust, dan via de panamericana Colombia in en afhankelijk van de veiligheidssituatie ter plekke via hoofdwegen of zijwegen naar Bogota. Afhankelijk van mijn fietstempo in de bergen stel ik de plannen ter plekke bij. Ik wil heenvliegen op Quito en terug vanaf Bogota. Waarschijnlijk met KLM, iets duurder, maar ik houd niet van lang vliegen met overstaps.
Succes alvast
Erik
In 2004 had KLM een tankstop op Bonaire van een uur, 28º midden in de nacht. Weliswaar niet overstappen, maar dus niet in 1 ruk. Later zou hetzelfde vliegtuig ook doorvliegen op Guayaquil.