door Sjeng Langslaper » vr 23 sep, 2011 17:43
Frank schreef:Tja, ondanks het feit dat ik een GPS heb gebruik ik nog steeds mijn km-teller (zonder hoogtemeter). Tijdens het fietsen geeft een gewone teller de huidige snelheid nauwkeuriger weer, bij de GPS schommelt die snelheid. Bovendien rij ik ook wel eens ritjes zonder GPS.
Hetzelfde hier. De fietscomputer van 10 euro doet het beter dan de Garmin GPX60cs als het neerkomt op snelheid meten. De nodige proefrondjes gemaakt en de fietscomputer heel precies afgesteld. Het ding wordt ook nooit gejat maar over een GPS op de fiets krijg ik heel veel vragen - die moet er ook bij elke stop af. Na 3000km heb ik eigenlijk geen enkele baat gehad bij die Garmin, ten eerste omdat ik nooit serieus verdwaal, ten tweede is de routering voor de fiets enorm slecht (met instellingen over de fiets maak je soms hele omwegen in afstand), ten derde zijn de kaarten niet al te best als je de CN of kaartmaterial van minder populaire gebieden (oost europa, midden oosten, etc) upload naar de Garmin. Een tankstation kaart doet het in weze beter
Nu heb ik slechts 1 voordeel aan de Garmin en dat is "leuke getalletjes" o.a. hoeveel uur ik op de fiets zit en het voordeel van tracks die ik in de computer kan lezen voor het maken van kaartjes. Leuk, maar echt nodig? Ik vraag me af of ik de Garmin niet beter kan verkopen, hmmm
Waar ik nog over twijfel, als je de Garmin aan laat staan en ergens neerlegt gaat hij door de afwijking af en toe "rondlopen", dat kunnen soms best wat kilometers zijn, maar als je hoogtemeters hiermee gaat berekenen kan dat op een trip best wel foute informatie geven.
Zo,, tot zover het GPS afzeik berichtje
Ik fiets voorlopig nog even verder met Garmin omdat ik kaartjes maken leuker vind dan avontuur