Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Duct tape verwijderen van Ortlieb tassen - Forum Wereldfietser

Duct tape verwijderen van Ortlieb tassen

Vanwege een sponsortocht heb ik met duct tape eea op mijn ortlieb tassen geplakt. Het heeft twee maanden prima gehouden, maar nu zit ik helaas met plakkerige tassen door de lijmresten. Wat kan ik doen om de lijm eraf te halen maar niet de kwaliteit van de tassen aan te tassen. Ortlieb mailt dat ik een sopje erop moet doen, maar dat werkt helaas niet. Wasbenzine lijkt me niet goed voor de tas. Iemand een goede tip?
Ik ben bang voor je dat je het er niet meer van af krijgt, zonde. Ik zou maar niet gaan experimenteren met benzine of termentine lijkt me.
Suzanne Vonk schreef:Vanwege een sponsortocht heb ik met duct tape eea op mijn ortlieb tassen geplakt. Het heeft twee maanden prima gehouden, maar nu zit ik helaas met plakkerige tassen door de lijmresten. Wat kan ik doen om de lijm eraf te halen maar niet de kwaliteit van de tassen aan te tassen. Ortlieb mailt dat ik een sopje erop moet doen, maar dat werkt helaas niet. Wasbenzine lijkt me niet goed voor de tas. Iemand een goede tip?
pvc en polyester zijn aardig chemicalien bestendig. Ik zelf zou wel direkt naar de wasbenzine grijpen.
Stickerverwijderaar gebruiken dan snel goed afspoelen..
Ooit heb ik gelezen om restanten van prijs-stickers met PINDAKAAS in te smeren.
Deze methode werkt goed, helaas geen ervaring met Duct tape en pindakaas.

Maar lijkt me het proberen waard.
Shane schreef:Stickerverwijderaar gebruiken dan snel goed afspoelen..
Shane, heb je dat uit ervaring dat dat geen kwaad kan?
Wasbenzine kan geen kwaad op Ortliebtassen, dat weet ik wel uit ervaring. De laatste resten plak haal je er af met een nieuwe poetsdoek, met weer wasbenzine.
Afspoelen met water hoeft niet, heeft ook geen effect.
Leon
@Leon, Niet op fietstassen dus ik kan geen garantie geven dat het geen kwaad kan :oops:

Wasbenzine lijkt me ook een goede oplossing.
Wasbenzine zal ongetwijfeld de lijmresten weghalen, maar het is nogal vluchtig en ontvet je huid zeer sterk. Voor mij zou het dus niet de eerste keus zijn, maar zou ik beginnen met terpentine, petroleum of zelfs lampenolie.
Misschien duurt dat iets langer, maar het zijn wel huidvriendelijker producten en zijn gemakkelijker om mee te werken, doordat ze niet zo snel verdampen.

En volgens mij zijn de ortliebtassen daar wel tegen bestand, zoals Marten ook al opmerkte.
ik verwijder lijmresten altijd met wat WD40. Dit werkt zeer goed daarvoor. Wel niet getest op tassen.
swift schreef:ik verwijder lijmresten altijd met wat WD40. Dit werkt zeer goed daarvoor. Wel niet getest op tassen.
WD40 is dan ook omhooggevallen wasbenzine met parfum en drijfgas ;)
Ik zou lampenolie gebruiken, dat heb ik ook net gebruikt om duct tape resten van mijn stuur en frame af te halen. Met tassen heb ik het nog nooit nodig gehad.

Je zou ook plakband kunnen proberen: stukje plakband op de duct tape resten plakken en er dan weer aftrekken. En dat steeds herhalen. Zo verwijderen ze in winkels soms ook prijssticker resten van cd's, boeken.

succes!

roosje
eerst de duck tape verwijderen ,een beetje peuteren!!, de lijmresten krijg je weg met pindakaas en een zacht doekje !!( hangfiets schreef het al) .en na spoelen met 1 sopje .
Bedankt voor alle suggesties.
Ik begin met de meest onverwachtse: pindakaas!
Ik zal nog even laten weten wat geholpen heeft.
Suzanne Vonk schreef:Bedankt voor alle suggesties.
Ik begin met de meest onverwachtse: pindakaas!
Ik zal nog even laten weten wat geholpen heeft.
Dan zou ik gewoon olie gebruiken. Slaolie, olijfolie of arachide olie natuurlijk. Het enige bestanddeel in pindakaas wat lijm zou kunnnen oplossen is de olie. Een gewone vloeibare olie geeft toch iets minder troep en vooral geur dan pindakaas. Lampolie (=parafine) lijkt mij ook een veilig alternatief en zal waarschijnlijk iets sneller werken dan spijsoliën.

Frank
Tja je hebt waarschijnlijk ondertussen je probleem al opgelost (wat dubbelzinnig woord in dit verband). Toch voeg ik toe dat ik zojuist met stickerverwijderaar (dat volgens het opschrift petroleum bevat) gebruikte om ducttape-resten van mijn schoenen te verwijderen (hoe het daar op kwam doet er nu niet toe). Het bleek heel effectief en zonder blijvende schade. Middelen op petroleumbasis zullen kunststof niet oplossen lijkt me. Andere oplosmiddelen lijken me risicovoller. En nabewerken met sopjes etc zijn, denk ik, rituele handelingen.

Ik ben benieuwd hoe het afloopt.
klaasprins schreef:Toch voeg ik toe dat ik zojuist met stickerverwijderaar (dat volgens het opschrift petroleum bevat) Middelen op petroleumbasis zullen kunststof niet oplossen lijkt me.
Jij bent volgens mij om de tuin geleid door de consumenteninformatie volgens EU-norm op de verpakking.
Stickerverwijderaar, in mijn geval die van HG, is dan wel een goedje op petroleumbasis, maar de werkzame stof is niet het petroleum, maar de aromatische koolwaterstoffen die er ook in zitten. Er staat niet voor niets een eng kruis op de verpakking. Die aromaten zijn bedoeld om de lijmresten van de stickers op te lossen.
Maar echt kwaad op de standaard Ortliebtassen kan het niet omdat ik het net zelf geprobeerd heb. Op de hele tas kon ik geen onderdeel vinden waar ik direct enige mate van aantasting kon opmerken. Een garantie dat er op lange termijn niets gebeurt is dit natuurlijk nog niet, maar die kans acht ik klein.
Met olieachtige middelen zoals pindakaas moet je overigens ook oppassen op rubber. Het tast het na verloop van tijd aan. Verwijderen gaat meestal het slechtst op de meest relevante plekken: de spleten.
Wasbenzine lijkt me eerste keus. Het werkt snel, is niet heel ongezond als je er geen uren per dag mee werkt en verdwijnt vanzelf voor 100%.
Leon
Suzanne Vonk schreef:Bedankt voor alle suggesties.
Ik begin met de meest onverwachtse: pindakaas!
Ik zal nog even laten weten wat geholpen heeft.
Als nou straks een muis juist op die plek een gat door de tas vreet..... :lol:
:lol: Ik denk dat de olie in de pindakaas zou moeten gaan zorgen voor het oplossen van de stickerplak. Je kan gaten voorkomen door gewoon olie te gebruiken :wink: Of zorgen de stukjes noot voor een scrub effect?
Succes!
Wie vroeg dat nou laatst ook alweer aan me waarom het volgende werkte? Als je kauwgom in je haar hebt, kun je dit met pindakaas eruit halen.
Ok, even technisch, het zijn vast de suiker alcoholen (lees op de verpakking bijv. xylitol) die oplossen in het vet.
En natuurlijk kan je kauwgom ook gewoon met wasbenzine verwijderen :wink:
Ik zou toch liever mijn haar knippen dan spoelen met wasbenzine . . . stel je voor dat er net iemand een sigaret opsteekt . . .