Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Binnenbanden vraag - Forum Wereldfietser

Binnenbanden vraag

Ik heb even een inventarisatie gemaakt van alle binnenbanden die ik heb.
Nu heb ik vroeger een racefiets gehad. En had daar wat enthousiast banden voor besteld met de maat 700X18-23 C.

Racefiets is niet meer. Maar op mijn Koga heb ik ook banden nodig met fransventiel.

Mijn vraag kan ik deze binnenbanden ( 700X18-23 C Frans ventiel) ook gebruiken op mijn koga waar buitenbanden op zitten met de maat 37 / 622 ????

Of zitten hier toch teveel mm verschil in tussen binnenband en buitenband??
Een beetje verschil kan geen kwaad, maar dit lijkt me teveel. Je rekt de biba wel heel erg op.
Wim
Daar was ik al bang voor.

Wat zou de max maat zijn die ik bij deze binnenbanden kan gebruiken?
Zou bijvoorbeeld 32 mm nog wel gaan?
Zelf hou ik aan dat een maatje groter nog kan, maar dat is natuurlijk niet gebaseerd op uitbreide tests. 32 mm is duidelijk veel meer dan en enkel maatje. Veel hangt natuurlijk ook af van de kwaliteit. Een heel mooi regelmatige band zal minder snel sneuvelen dan een goedkope band met dunne plekken. Je kunt er ook een racefiets bij kopen... Dat klinkt als een grap, maar er zijn tweedehands voor een appel en een ei prachtige stalen racefietsen te koop.
Wim
Wendy1 schreef:Ik heb even een inventarisatie gemaakt van alle binnenbanden die ik heb.
Nu heb ik vroeger een racefiets gehad. En had daar wat enthousiast banden voor besteld met de maat 700X18-23 C.

Racefiets is niet meer. Maar op mijn Koga heb ik ook banden nodig met fransventiel.

Mijn vraag kan ik deze binnenbanden ( 700X18-23 C Frans ventiel) ook gebruiken op mijn koga waar buitenbanden op zitten met de maat 37 / 622 ????

Of zitten hier toch teveel mm verschil in tussen binnenband en buitenband??
neem een ballon,
pomp die op totdat het rubber flink uitgerekt is
breng oordoppen aan
hou een speld tegen de ballon en bekijk het resultaat.

Als je een binnenband voor 23mm oppompt tot 37mm is het rubber twee keer zover uitgerekt als de bedoeling is. Je mag er dan van uitgaan dat de band bij de minste of geringste beschadiging gelijk lek gaat, en het ventiel hoeft ook niet te blijven zitten.
Bedankt beide voor de antwoorden.

Racefiets is de deur weer uit gegaan omdat ik de zit op een racefiets niet fijn vind.
Komt dus geen nieuwe meer in huis.

Dan ga ik iemand anders maar blij maken met die banden ;)
Ik rij met die 'dunne' binnenbandjes gewoon in 35mm crossbanden. Geen enkel probleem. Niet vaker lek dan anders hoor.
gios schreef:Ik rij met die 'dunne' binnenbandjes gewoon in 35mm crossbanden. Geen enkel probleem. Niet vaker lek dan anders hoor.
Even vaak lek wil niet zeggen dat het niet uitmaakt. Bij een ruime binnenband heb ik het meerdere malen meegemaakt dat ik pas na aankomst, soms daags erna, ontdekte dat de band lek was. Bij strakke binnenbanden heb je meer kans op luid gesis met een onvrijwilllige stop op een rotplek.
Leon
Wendy1 schreef:Dan ga ik iemand anders maar blij maken met die banden ;)
da's het gemakkelijkste, iemand die geregeld zijn koersfiets gebruikt zal dat voor een klein prijsje wel willen overkopen
Dat klopt. :wink:
Interesse :D

Heb ze op het racefietsforum gezet.
Maar tot nu toe niemand die ze echt wil hebben.
Gebruik ze als reserve Binnenband, goede thuiskomer en nog lichtgewicht ook nog. :wink: