Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schakel uit ketting verwijderd, ketting ratelt nu. - Forum Wereldfietser

Schakel uit ketting verwijderd, ketting ratelt nu.

Hallo,

de ketting van mijn randonneur was erg vies geworden, ik wou deze dus reinigen. Om ook de tandwielen goed te kunnen reinigen leek mij het handigste om de ketting er helemaal af te halen. Wellicht niet zo'n heel slim plan, want ik ben niet al te technisch.

Hoe dan ook, ik heb de ketting er afgehaald. Ik heb hiervoor een kettingpons gekocht en een smartlink zodat ik de ketting de volgende keer er af kan halen zonder kettingpons.

Het betreft hier een "shimano cn-hg73" ketting. De smartlink is van BBB, bedoeld voor 9 speed. Dat zou dus moeten passen.

Ik heb de ketting los gemaakt en gereinigd. Daarna heb ik 1 schakel verwijderd en hier de smartlink toegevoegd.

Ging allemaal prima. Net een paar kilometer gefietst en dat gaat ook goed. De ketting ratelt alleen behoorlijk. Een zeer hinderlijk geluid en vast ook niet goed voor de materialen.

Nu vraag ik me af wat er verkeerd gegaan is. Iemand enig idee?
Zeer waarschijnlijk heb je de ketting wel langs beide derailleur wieltjes lopen, maar heb je het stalen nokje dat tussen beide wieltjes in zit niet gezien. De ketting sleept nu over dat stalen nokje van het ene wieltje naar het andere.

Ketting even losmaken en opnieuw door de derailleur heen voeren zal je geratel waarschijnlijk oplossen.
nsa1984 schreef:Zeer waarschijnlijk heb je de ketting wel langs beide derailleur wieltjes lopen, maar heb je het stalen nokje dat tussen beide wieltjes in zit niet gezien. De ketting sleept nu over dat stalen nokje van het ene wieltje naar het andere.

Ketting even losmaken en opnieuw door de derailleur heen voeren zal je geratel waarschijnlijk oplossen.
Super, dank je. Dat is inderdaad het probleem.

Nu krijg ik die snelsluiting echter weer met geen mogelijkheid los. Ik word af en toe zo moe van mijn eigen onhandigheid. :roll:
Hier een voorbeeldje voor een Sram ketting

soms kan het "geklak" ook zijn doordat een kettingpin nog juist dat milimetertje uitsteekt en telkens botst tegen je cassette

het is door de proberen dat je het leert hé ;-)
Het is uiteindelijk gelukt, het was hoe nsa1984 al vermoedde.

Ik ben trouwens echt lang bezig geweest om die smartlink los te krijgen. Is uiteindelijk met het gebruik van een tang en een schroevendraaier gelukt. (de manier zoals in het filmpje werkte echt niet)

Maar wat een waardeloos stuk "techniek" is dat zeg. Zogenaamd een snelsluiting, welke je zelfs zonder gereedschap zou moeten kunnen openen. De praktijk is dus wel anders.

Misschien dat een "echte" powerlink van sram beter werkt. Dat zal ik de volgende keer eens proberen.
Frank85 schreef:Maar wat een waardeloos stuk "techniek" is dat zeg. Zogenaamd een snelsluiting, welke je zelfs zonder gereedschap zou moeten kunnen openen. De praktijk is dus wel anders.
Het is een snelsluiting...

Sommige snelsluiters mag je zelfs maar één keer gebruiken, dus hoeft nooit meer open (zie Sluitschakel).
ankeric schreef:
Frank85 schreef:Maar wat een waardeloos stuk "techniek" is dat zeg. Zogenaamd een snelsluiting, welke je zelfs zonder gereedschap zou moeten kunnen openen. De praktijk is dus wel anders.
Het is een snelsluiting...

Sommige snelsluiters mag je zelfs maar één keer gebruiken, dus hoeft nooit meer open (zie Sluitschakel).
Smartlink
Simple closing system. This link can be closed without using tools. Even unlocking this link is possible ... An opened link cannot be re-used. To ensure a tight and safe connection always use a new smartlink