Additionally, paste this code immediately after the opening tag: KLM - Forum Wereldfietser

KLM

KLM

Wie heeft er recente ervaring met KLM? (binnen Europa)

Ik vind de informatie niet duidelijk:
op hun site staat:
"Een fiets telt als één bagagestuk. U betaalt alleen een overbagagetarief als u de fiets boven op uw standaard bagagevrijstelling meeneemt en/of als uw fiets meer dan 23 kg (50,5 lbs) weegt.

De standaard bagagevrijstelling is: 1 stuk ruimbagage*,
tot 23 kg (50,5 lbs)
*uitzondering voor 2 stuks bagage naar/van aantal landen Z-Amerika/Afrika etc.
Ik ben met hen naar SF gevlogen, zelfde regels volgens mij: fiets is 1 stuks bagage, dus alle andere bagage moet OF in je handbagage kunnen, OF je moet bijbetalen voor de extra bagage.
Ik moest 77 dollar bijbetalen voor heen en terugreis.

Dat was nog wel even een puzzel, want ik wilde mijn ligfiets mee, die past niet in een standaard doos. Als ze die als 2e stuk bagage zagen kostte het me 400 dollar (extra betalen voor de maat en voor het gewicht geloof ik)! als 1e stuk bagage kostte dat niks extra, dus dat scheelt behoorlijk. Goed opletten en even bellen helpt.
Succes, Paulien
Het is een duidelijk verhaal,

Je mag een stuk baggage mee nemen van 23kg, of dat nou een tas is of een fiets in doos.

Mocht je een tweede stuk willen mee nemen moet je voor een tweede stuk van 23kg betalen.

Het prijs voor het tweede stuk ligt aan waar je heen gaat https://www.klm.com/travel/nl_nl/prepar ... oncept.htm bij vooraf boeken van deze extra stuk baggage krijg je 20% korting :wink:
Dat gaat op in t geval van 'en'(als de fiets zwaarder is dan 23 kilo) , maar in het geval van 'of' zou dat toch niet opgaan :D ?

Europa valt in zone 2, dus dan zou het 55 euro per enkele reis zijn.

We boeken niet via KLM, maar kun je dan wel je overbagage bij KLM aanmelden?
Bienart schreef:Dat gaat op in t geval van 'en'(als de fiets zwaarder is dan 23 kilo) , maar in het geval van 'of' zou dat toch niet opgaan :D ?
Op je ticket staat hoe veel "stuks" je mag meenemen en niet hoeveel kilos, heb je economy is dat 1 (fiets OF tas dus).

Succes :wink:
Hoe zit dat met fietstassen eigenlijk; telt elke tas als stuk bagage? pak je ze in samen met de fiets?
ik heb mijn tassen altijd in een flightbag bij elkaar en niet samen met de fiets.
Shane schreef:
Bienart schreef:Dat gaat op in t geval van 'en'(als de fiets zwaarder is dan 23 kilo) , maar in het geval van 'of' zou dat toch niet opgaan :D ?
Op je ticket staat hoe veel "stuks" je mag meenemen en niet hoeveel kilos, heb je economy is dat 1 (fiets OF tas dus).

Succes :wink:
Gewicht is wel degelijk van belang. Als dat niet het geval was, dan zou je toch al je overige bagage in de doos erbij kunnen doen?

Krijg zo juist mail van mevrouw van de KLM zegt: "Wilt u uw fiets meenemen op uw vlucht (max 23kg), dan dient u deze op de juiste wijze te verpakken, met het stuur in de lengterichting gedraaid, de pedalen verwijderd en eventuele uitstekende delen ter bescherming ingepakt of gedemonteerd. Indien u een rechtstreekse KLM vlucht heeft is het tarief EUR 55 per enkele reis. Deze service moet op het moment van reserveren worden aangevraagd en dient voor vertrek te worden bevestigd".

Wat is een 'rechtstreekse KLM vlucht'? Als we overstappen op een ander KLM vliegtuig is het dan niet meer rechtstreeks en zou je dan nog een keer €55,- moeten betalen?

Ik overweeg om toch met Lufthansa naar Istanbul te vliegen. Zij zijn tenminste duidelijk maar wel duur. € 70 enkele reis fiets binnen Europa.
Matthie9000 schreef:Hoe zit dat met fietstassen eigenlijk; telt elke tas als stuk bagage?
JA
Matthie9000 schreef: pak je ze in samen met de fiets?
Mijn fiets in KLM proof doos is toch bijna 23kg.

Baggage bind ik aan elkaar en/of doe ze in de benkede "turkse tas" of flightbag.
Bienart schreef: Gewicht is wel degelijk van belang. Als dat niet het geval was, dan zou je toch al je overige bagage in de doos erbij kunnen doen?
Tot 23kg dus.
Volgens mij hanteerd de KLM binnen europa niet het "one piece" concept, alleen op een aantal intercontinentale vluchten.

Je fiets is dan bv. "one piece" (max 23 kg)daar bovenop mag je nog 1stuks bagage(max 20 kg) inchecken dat kost 55 euro per enkele reis.

Binnen europa is het 20 kg incheck bagage en voor de fiets 40 euro per enkele reis

gr Dirk
Beste Bienart,

Twee weken geleden met KLM naar Gothenborg en terug vanaf Stockholm:
- fiets kostte 55,- per vlucht, tot 23 kg (20% korting bij frequentflyer/vooraf boeken). De KLM werkt wat betreft fiets met 4 regio's, met oplopend tarief. Nabije Europa, ook Zweden, zit in regio 1.
- daarnaast mag je 20 bagage meenemen. Fietstassen samenbundelen tot één geheel. Turkse tas, verstevigen met tape, werkt perfect. Licht en makkelijk mee te nemen.
- callcenter KLM (chatsessie + 3 medewerkers beweerden dat het fietstarief 40,- bedraagt, blijkt aan de balies niet te kloppen. Vandaag 30 min. aan telefoon gezeten om 15,- terug te krijgen. Alles wat je op papier hebt staan (bv chatsessie) mee nemen. Obv dit 'bewijs' ging KLM op heenweg wel overstag. Op 14-9 2011 teruggegebeld door KLM: uit coulance 2x15,- retour.
- KLM, itt sommige andere maatschappijen, verplicht gebruik van doos. Let op: niet overal verkrijgbaar. Evt. regelen bij fietswinkel.
- vanuit vliegtuig tandenknarsend naar mijn KLM fietsdoos zitten kijken toen deze ondersteboven op lorry werd gezet. Kon daarna toch glimlachen, toen heel consequent, die van mijn broer dezelfde behandeling onderging. Werken daar op Schiphol analfabeten? :evil:
mikefiets schreef:- fiets kostte 55,- per vlucht, tot 23 kg (20% korting bij frequentflyer/vooraf boeken)
Zoals je in een ander lijntje kunt lezen werd ik van de zomer geconfronteerd met de stellige bewering dat je je fiets niet vooraf kon boeken. Ook na telefonische navraag (bij de chef?) werd volgehouden dat dit ook op de website stond (waar?). Ik moest derhalve naast de reeds betaalde 44 euro alsnog 55 euro betalen.
Ook al zien ze het zwart op wit, bureaucraten kunnen natuurlijk geen rekening houden met het feit dat je al 44 euro betaald hebt.

Gerd

N.B. Aangezien mijn fiets door omstandigheden op de terugreis gratis meeging heb ik het er verder maar bij laten zitten. Vechten met bureaucraten is zo vermoeiend.
En KLM stelt vaak een doos verplicht, maar zijn er wel op alle luchthavens dozen te verkrijgen dan? (lijkt me niet) Ik vind € 20-23,- sowieso een beetje duur voor een doos die je bij aankomst weg doet als je niet vanaf dezelfde luchthaven terugvliegt.

Ik ga toch voor Lufthansa, €70,-, da's nog minder dan €55 euro +€20,- bij de KLM.

dag dag
Bienart schreef:En KLM stelt vaak een doos verplicht, maar zijn er wel op alle luchthavens dozen te verkrijgen dan? (lijkt me niet) Ik vind € 20-23,- sowieso een beetje duur voor een doos die je bij aankomst weg doet als je niet vanaf dezelfde luchthaven terugvliegt.

Ik ga toch voor Lufthansa, €70,-, da's nog minder dan €55 euro +€20,- bij de KLM.

dag dag
Volgens de regels van de KLM is een doos niet verplicht, maar helaas weten veel incheck-dames en hun directe chefs dat niet. Zorg dus dat je een printje bij de hand hebt: voor buitenlandse luchthavens in het Engels.
Okee, ik denk dat áls er KLM dozen te koop zijn, dat ze dan persé een doos aan je willen verkopen. Toch weer geld in hun laadje :D