Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsgenoten voor duurzaamheid. Azie -Europa '11/'12 - Forum Wereldfietser

Fietsgenoten voor duurzaamheid. Azie -Europa '11/'12

Dag beste wereldfietsers,

Tijdens mijn fietstocht van Bali naar Nederland geef ik workshops over zonnecollectoren en ecologische sanitatie gemaakt van locale materialen. Nu ben ik op een biologische boederij in Malaysia waar ik een maand verblijf. Mijn vorige workshop plaats was op Bali in een school voor kinderen uit arme gezinnen. En verblijf in Thailand waarschijnlijk voor een maandje in een eco-dorp. Het is erg leuk om op die manier mensen te inspireren voor duurzaam wonen. Er is een enorme interesse in vooral de zonnecollectoren. Ik maak gebruik van netwerken van biologische boederijen, ecovillages en mijn eigen netwerk die ik heb opgebouwd na 4 jaar ontwikkelingswerk op dit terrein. Ik vraag een donaties van de deelnemers in de workshops en/of diegene waar we het object installeren. Daarbij probeer ik externe donateurs aan te trekken eg. via publiciteit maar ook familie en vrienden.

Mijn fietsritme is zo'n 80 km / dag met om de 5 dagen een rustdag.

Ik merk dat als ik dit echt goed wil doorzetten dat het veel leuker en effectiever is om het met meerdere mensen te doen. Dus als je affiniteit hebt met duurzaam leven, een steentje wilt bijdragen aan een betere wereld en vooral ook houdt van fietsen dan nodig ik je om mee te doen. Ik sta open voor nieuwe ideeen (bijvoorbeeld om ook andere workshops aan te bieden). Mijn motto is dat het vooral leuk en inspirerend moet zijn zowel het fietsen als de trainingen.

Op mijn blog vind je veel foto materiaal en een paar verhalen om een indruk te krijgen. www.theturningwheel.org

Ik hoor graag van jullie ook als je anderen weet die misschien geinteresseerd zijn.

Groeten uit het mooie Malaysie
Fedde

ps het was aanvankelijk de bedoeling om me bij de groep 'bike the earth' aan te sluiten (waar ik eerder berichtjes over heb geschreven op dit forum). echter deze expeditie is niet volledig uit de verf gekomen en heb daarom de 'the turning wheel' opgezet.
Goeiedag!

Het ziet er een prachtig project uit waar je mee bezig bent! Ik zal later nog eens wat meer de site bekijken, als er zich mee tijd aanbied.
Ik zou vanaf eind november/begin december vertrekken richting Portugal en en Marokko. Wanneer de zon wat hoger staat vertrek ik terug richting het noorden. Dan zou ik graag scandinavië, de noordkaap en dergelijke aandoen. Mijn plan was om tijdens mijn reis verschillende projecten te bezoeken met wwoofing (http://www.wwoof.org/). Ik ga dus veel proberen bezig te zijn ecologische landbouw, permacultuur en duurzame projecten. Ik weet niet wanneer je waar aanwezig denkt te zijn. Maar ik zie het zeker zitten om een stuk mee te fietsen en gedurende die periode te investeren in jou project.

groeten,
stan
Hoi Stan,

Dank voor je interesse. Je bent van harte welkom mee te fietsen. het is een beetje flauw maar naam nodigd wel uit om door de stans te fietsen ;)


Helaas liggen de landen die jij noemt niet om mijn route of althans dat ga ik niet halen het komende jaar. Ik ben eerder eens naar de noordkaap gefietst een prachtige route langs de kust van noorwegen maar we hadden wel de natste zomer sinds 1953.

Op dit moment ben ik ook aan het Wwoofen. Een heel handig netwerk voor tussentijdse pauses in de fietstocht. Ook mooi netwerk is http://gen.ecovillage.org/ maar toch blijven de contacten via via nog het beste merk ik.

Ik kopieer even een stuk wat ik schreef naar iemand die me een prive bericht stuurde om wat duidelijk te maken over het project.

Mijn plan is om in ongeveer 1.5 jaar terug te zijn in Europa afhankelijk van mijn budget en hoe leuk ik het blijf vinden. Nu is de route nog niet vast gelegd. Ik zou heel graag via Kyrgyzstan, Kazakhstan, Georgie, Urkaine willen omdat ik daar veel contacten heb en het een stuk makkelijker is om de workshops te organiseren.

Al geruime tijd gaat ook India door mijn gedachten. Ik was daar 1.5 jaar geleden het is een ongelovelijk land. Een engelse vriend (van een vriend) is monnik en woont in een tibetaans klooster vlakbij Dehra Dun. Ze zijn daar geinteresseerd in solar collectoren en zou daar een tijdje kunnen verblijven.

Echter om van India in Centraal Azie te komen op de fiets is niet zo makkelijk. Dat zou kunnen betekenen dat ik een vlucht moet nemen wat ongeveer 300 EUR kost. Of heb jij ideeen? Ook moet ik zien hoe ik door Myanmar kom. De andere optie voor mij is over China tot zover nog niet echt aanspreekt.

Wat de route betreft is het dus nog niet helemaal duidelijk en laat het afhangen wat er op mijn pad komt (zoals anderen die willen meedoen).

Wat betreft de kosten, probeer ik met de workshops wat inkomen te krijgen voor mijn trip al is dat niet het doel van de workshops. Het is concept is op dit moment dat een host mijn onderdak en eten geeft. Daar bouw ik dan een zonnecollector of iets anders en geef daar dan workshops. De bijdrage van de deelnemers in de workshop (een vrijwillige donatie met een suggestie van ongeveer 10EUR per persoon per dag) is dan voor de organisatoren/fietsers. Maar ik moet zeggen dat de inkomsten tot nu beperkt zijn geweest en ik train ook graag locals en jongeren die moeilijk een bijdrage kunnen opbrengen. Gemiddeld geef ik zo'n 7 a 8 euro per dag uit waarvan veel is opgegaan aan visa in Indonesie. Zelf kan ik dit ongeveer nog een jaar volhouden. Daarom wil ik proberen wat donateurs te zoeken eg via http://1procentclub.nl/. Ik denk dat donateurs eerder wat zullen geven als het project door meerdere personen wordt uitgevoerd (wat natuurlijk niet de hoofd reden is waarom medefietsers zoek, dat is omdat het me een stuk leuker en makkelijker lijkt).

Mocht interesse hebben om een stuk mee te doen dan denk ik dat het goed is om vooraf elkaars verwachtingen af te stemmen en een globale planning te hebben. Wat niet wil zeggen dat die ook zo uitgevoerd moet worden. Voor mij gaat het om de weg en niet het doel maar om een weg te hebben heb je een doel nodig ;) is mijn visie. Ik sta open voor jouw ideeen.

Een heel verhaal :). Wellicht geeft het een beter beeld.

Veel plezier met de voorbereidingen van je tocht. Ik ben benieuwd wat het wordt. Laat gerust weten als je meer vragen hebt.

Groeten
Fedde
Hey!

Ik moet ook nog voor mezelf gaan zien hoe lang mijn budget gaat meegaan. Het zal er vooral vanaf hangen, hoe lang ik in scandinavië blijf de volgende zomer. Ik denk dat ik binnen iets minder dan een jaar zal aankomen in de Noordkaap, maar daarna ligt er eigenlijk nog helemaal niets vast. Ook de noordkaap of eerdere routes liggen nog niet vast. Ik weet alleen dat ik in het begin de winter een beetje zal proberen te ontwijken door naar het zuiden te gaan. Maar het zou inderdaad tof zijn als onze paden zouden kruisen. Het is natuurlijk moeilijk om iets af te spreken wanneer je pas binnen 1.5 jaar in Europa terug bent:)
Ik heb nog wat zitten lezen op je site en het ziet er allemaal heel goed uit. Zowel inhoudelijk als organisatorisch denk ik dat we op dezelfde lijn zouden zitten. En de workshops zijn zeker iets dat me interesseren.
Voor je route. Ik heb onlangs mensen leren kennen die van Bulgarije naar Indië zijn gefietst. Ik weet dat ze door Kyrgyzië zijn gegaan, als ook door China. Spijtig genoeg ken ik niet hun exacte route. Als je wilt kan ik wel eens proberen om terug contact op te nemen en te zien of ik hun route los kan krijgen?

groeten,
stan
Ha Stan!
Leuk dat het project je aanspreekt en idd laten maar even zie hoe onze routes lopen. Misschien ben ik wel eerder in Europa als de Kazachse steppen me te eentonig worden en een trein pak.
Ik heb nog niet veel onderzoek naar mijn route gedaan als ik vastloop zal ik je nog eens vragen naar de mensen die je tegen kwam. Bedankt.
Veel plezier in ieder geval en wellicht tot mails.
Fedde